روزياتو/حمله قلبي زماني رخ مي دهد که به ماهيچه ي قلب خون کافي نمي رسد. هر چه ديرتر قلب تحت درمان قرار گيرد و مدت بيشتري طول کشد تا خون دوباره در آن جريان يابد، صدمه ي وارده به ماهيچه قلب بيشتر مي شود. حمله قلبي ريسک فاکتورهايي دارد که برخي از آن ها از جمله سن و سابقه خانوادگي ، خارج از کنترل هستند. با اين حال، عادت هاي روزانه اي هم هستند که مي توانند احتمال بروز اين اتفاق مرگبار را بالا ببرند. در ادامه از اين عادت ها خواهيم گفت.

۱- مصرف مداوم غذاي بيرون

گاهي غذاي بيرون را خوردن مطمئناً به حمله قلبي نمي انجامد اما اگر اين عادت هر روز شما است بايد بدانيد که اين کار ممکن است اثري منفي بر روي قلب تان داشته باشد، چون احتمال داشتن انتخاب هاي ناسالم غذايي در رستوران بيشتر است. کارشناسان توصيه مي کنند وقت هايي که مي خواهيد غذاي بيرون بخوريد، به ارزش غذايي آن توجه داشته باشيد، از خوردن نان و مشروبات الکلي خودداري کنيد، انتخاب هاي سالم تري داشته باشيد، غذاي کمتري سفارش دهيد و در برابر چاشني هاي ناسالم مقاومت کنيد.

۲- ورزش نکردن


يکي از بهترين کارهايي که مي توانيد براي حفظ سلامت قلب خود انجام دهيد، ورزش است. عدم تحرک باعث بالا رفتن سطح کلسترول خون و چاقي مي شود. کساني که به طور منظم ورزش مي کنند از سلامت قلبي بهتري، از جمله فشار خون پايين تري برخوردارند. کارشناسان توصيه مي کنند هفته اي دست کم ۱۵۰ دقيقه ورزش کنيد تا کلسترول و فشار خون تان، که دو ريسک فاکتور کليدي در خصوص حمله قلبي هستند، به خوبي کنترل شود و به چاقي گرفتار نشويد.

۳- مصرف مشروبات الکلي

مصرف زياد مشروبات الکلي اثري منفي بر سلامت دارد. اين کار مي تواند باعث افزايش فشار خون و همينطور منجر به بالا رفتن سطح تري گليسيريد شود که رايج ترين نوع چربي در بدن است. الکل کالري زيادي هم دارد. وقتي ميزان کالري دريافتي بدن بيش از اندازه باشد، بدن آن ها را تبديل به تري گليسيريد مي کند، امري که مي تواند ريسک حمله قلبي را افزايش دهد. به علاوه، دريافت کالري اضافه مي تواند باعث چاقي شود که يکي ديگر از ريسک فاکتورهاي بيماري قلبي است.

۴- اضطراب

تقريباً همه ي آدم ها در مقطعي از زندگي خود اضطراب را تجربه مي کنند. با اين حال، دوري از آن بهترين کاري است که مي توانيد براي سلامت قلب تان انجام دهيد. کارشناسان مي گويند واکنش ما به اضطراب ممکن است به گونه اي باشد که ريسک بروز حمله قلبي را بالا ببرد. چون اضطراب مي تواند فشار خون را افزايش دهد و فشار خون بالا هم يکي از ريسک فاکتورهاي اصلي در خصوص حمله قلبي محسوب مي شود. بنابراين پيدا کردن راهي براي مقابله با اضطراب خود مي تواند احتمال بروز اين مشکل را کاهش دهد.
 
 
۵- مصرف سيگار


مصرف سيگار يکي از بزرگ ترين ريسک فاکتورهاي بيماري قلبي است و يکي از علل اصلي مرگ هاي مرتبط با بيماري قلبي محسوب مي شود. با هر پکي که به سيگار مي زنيد بيش از ۵ هزار ماده شيميايي وارد بدن خود مي کنيد که بسياري از آن ها براي سلامت تان مضر هستند. يکي از اين مواد شيميايي کربن مونوکسيد است. کربن مونوکسيد سطح اکسيژن درون گلبول هاي قرمز خون را کاهش مي دهد، امري که باعث وارد شدن صدمه به قلب مي شود. اين ماده باعث بالا رفتن سطح کلسترول خون در سرخرگ ها هم مي شود که يکي ديگر از ريسک فاکتورهاي بيماري قلبي به شمار مي رود.

اما ويپ يا همان سيگار الکترونيکي هم جايگزين سالمي نيست. با استفاده از سيگار الکترونيکي هم خودتان را در معرض نيکوتين، سموم، فلزات و ديگر آلاينده ها قرار مي دهيد که همگي براي سلامت تان مضر هستند.

بهترين راه براي جلوگيري از بروز بيماري قلبي بر اثر مصرف سيگار، ترک آن است. شايد کار دشواري باشد اما زندگي با بيماري قلبي و بهبودي از يک حمله قلبي، کار سخت تري است.

۶- مصرف مواد مخدر

علت وقوع برخي حمله هاي قلبي، مصرف مواد مخدر است. مصرف مواد محرک همچون کوکائين يا آمفتامين مي تواند باعث انقباض سرخرگ هاي کرونري شود، امري که مي تواند به حمله قلبي بيانجامد.

نشانه هاي حمله قلبي

آگاهي از نشانه هاي حمله قلبي مي تواند جان شما را نجات دهد. هر چه زودتر تحت درمان قرار گيريد، احتمال اينکه بدون هيچ پيامد جدي اي از اين حمله جان به در ببريد بيشتر مي شود.

شايع ترين نشانه هاي حمله قلبي عبارتند از احساس درد در قفسه سينه يا احساس ناراحتي در مرکز يا سمت چپ قفسه سينه که بيشتر از چند دقيقه طول کشد يا برود و بيايد، احساس ضعف، احساس گيجي يا از هوش رفتن، احساس درد يا ناراحتي در فک، گردن يا پشت، احساس درد يا ناراحتي در يک يا هر دو بازو يا شانه، تنگي نفس.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar