فرارو/ شکر اضافه شده به خوراکي‌هاي کم چرب براي جبران از بين رفتن طعم و قوام ناشي از چربي استفاده مي‌شود و بسياري از ماست‌هاي با طعم و کم چربي نيز حاوي انواع شيرين کننده‌هاي ناسالم مانند شکر يا شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند.

متخصصان تغذيه مي‌گويند بسياري از خوراکي‌هايي که روزانه مصرف مي‌کنيم، ميزان قند بالايي را در خود پنهان کرده‌اند.

در حالي که متخصصان تغذيه اظهار مي‌دارند که زنان فقط بايد ۲۴ گرم قند در روز مصرف کنند و مردان تا ۳۶ گرم مجاز هستند، اما بسياري از ما ممکن است تعجب کنيم که ما بسيار بيشتر از اين مقدار در روز مصرف مي‌کنيم.

اگرچه برخي از غذا‌ها يا نوشيدني‌ها مانند نوشابه حاوي مقادير زيادي قند هستند، اما بسياري از ما نمي‌دانيم که براي مثال يک قوطي کنسرو گوجه فرنگي مي‌تواند تا ۲۰ گرم قند داشته باشد و بسياري از مواد غذايي ديگر ممکن است مقدار زيادي از اين سم سفيد را در داخل خود پنهان کنند.

در اين گزارش با برخي خوراکي‌هاي حاوي قند پنهان آشنا مي‌شويم.

۱- گوجه‌فرنگي کنسرو شده

بسياري از افراد تصور مي‌کنند که کنسرو گوجه فرنگي سالم است، اما اين درست نيست. مقدار قند موجود در يک قوطي از آن مي‌تواند مقدار مورد نياز روزانه را پوشش دهد، خصوصاً در سس‌هاي گوجه فرنگي که از شکر براي تعادل اسيديته آن‌ها استفاده مي‌شود.

کدام خوراکي‌ها حاوي قند پنهان هستند؟


۲- شير کم‌چرب

گرچه ممکن است غذا‌هاي کم چربي کساني را که به دنبال يک سبک زندگي سالم هستند وسوسه کنند، همه آن‌ها اينگونه نيستند، به خصوص وقتي صحبت از ماست مي‌شود.

يک بسته ماست پرچرب حاوي ۴.۷ گرم قند است، در حالي که يک بسته ماست يوناني کم چربي مي‌تواند بين ۶ تا ۱۲ گرم قند داشته باشد.

شکر اضافه شده به خوراکي‌هاي کم چرب براي جبران از بين رفتن طعم و قوام ناشي از چربي استفاده مي‌شود و بسياري از ماست‌هاي با طعم و کم چربي نيز حاوي انواع شيرين کننده‌هاي ناسالم مانند شکر يا شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند.

کدام خوراکي‌ها حاوي قند پنهان هستند؟


۳- سس سالاد بدون چربي

علاوه بر اين، سس‌هاي سالاد رژيمي که داراي چربي و کالري کمتري هستند حاوي مقادير بيشتري قند هستند و حتي دو قاشق غذاخوري از آن سس مي‌تواند حدود ۷ تا ۱۰ گرم چربي اضافه شده را در خود ذخيره کند. به همين دليل متخصصان توصيه مي‌کنند براي اطمينان از عدم افزودن قند يا مواد نگهدارنده، سس سالاد خود را در خانه تهيه کنيد.

کدام خوراکي‌ها حاوي قند پنهان هستند؟


۴- سس گوجه‌فرنگي

در مورد سس گوجه فرنگي که حاوي مخلوطي از طعم‌هاي شيرين و ترش است، يک قاشق غذاخوري از آن برابر است با قرار دادن يک مکعب قند کامل در دهان، زيرا بيشتر بطري‌هاي سس گوجه فرنگي حاوي تقريبا ۴ گرم قند در هر قاشق غذاخوري، علاوه بر مقدار زيادي شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند که اغلب با چاقي و بيماري‌هاي قلبي مرتبط است.

کدام خوراکي‌ها حاوي قند پنهان هستند؟


۵- کره بادام زميني

کره بادام زميني حاوي مقدار زيادي قند نيست، اما بسياري ديگر از آن‌ها پر از روغن‌هاي ناسالم و قند‌هاي اضافه شده هستند؛ بنابراين متخصصان تغذيه توصيه مي‌کنند برچسب مواد تشکيل دهنده کره بادام زميني را بخوانيد و ببينيد که کدام يک طبيعي‌تر و سالم‌تر هستند.

کدام خوراکي‌ها حاوي قند پنهان هستند؟


۶- چيپس

چيپس‌ها همچنين حاوي ۳ تا ۵ درصد شکر هستند، به خصوص آن‌هايي که با کباب، چيلي، عسل يا دانه‌هاي ذرت شيرين طعم دار شده اند. آن‌ها همچنين داراي کربوهيدرات زيادي هستند، که بدن آن‌ها را به شکلي به نام قند تبديل مي‌کند.

کدام خوراکي‌ها حاوي قند پنهان هستند؟


۷- ميوه خشک

برخي فکر مي‌کنند ميوه ممکن است يک ميان وعده سالم را ايجاد کند. در صورت خشک شدن آب آن از دست مي‌رود و تمام قند‌ها را در داخل فشرده مي‌کند و باعث مي‌شود که از نظر قند‌هاي طبيعي بسيار غني باشد.

کدام خوراکي‌ها حاوي قند پنهان هستند؟

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar