باشگاه خبرنگاران/ به نقل از ايت ديس، سيب زميني يکي از پرطرفدارترين محصولات کشاورزي در جهان است که به صورت‌هاي مختلف مورد استفاده قرار مي‌گيرد. گرچه سيب زميني خواص زيادي دارد، اما به دليل دارا بودن سطح بالايي از کربوهيدارت، برخي از مردم ميزان مصرف آن را کاهش داده اند.

گرچه براي داشتن يک رژيم غذايي داراي سطح پايين کربوهيدارت، کاهش مصرف سيب زميني طبيعي است، اما حقيقت اين است که اين ماده غذايي آنگونه که شما تصور مي‌کنيد براي سلامتي بدن مضر نيست. سيب زميني داراي برخي مواد بسيار ضروري براي بدن مانند پتاسيم است. مصرف ميزان کافي پتاسيم براي تنظيم فشار خون بسيار ضروري است و خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي -عروقي را کاهش مي‌دهد.

يکي از فوايد مهم پتاسيم، کاهش دهنده نقش مخرب سديم در بدن است. يک مطالعه گسترده نشان داده است هر چه ميزان سطح سديم بدن نسبت به پتاسيم بيشتر باشد، خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي افزايش مي‌يابد. در حقيقت اين موضوع به دليل آن است که پتاسيم نقش سديم در افزايش فشار خون را کنترل مي‌کند.

مرکز کنترل و پيشگيري از بيماري‌هاي آمريکا تاکيد دارد افراد با مصرف ميزان کافي پتاسيم با کاهش سطح فشار خون خود خطر بروز بيماري‌هاي قلبي را کاهش مي‌دهند. متاسفانه درصد قابل توجهي از مردم ميزان کافي پتاسيم در طول روز مصرف نمي‌کنند.

تحقيقات انجام شده در سال ۲۰۱۲ در آمريکا نشان داد کمتر از ۲ درصد از افراد بالغ در اين کشور ميزان کافي پتاسيم در طول روز (معادل ۴۷۰۰ ميلي گرم) مصرف مي‌کنند. بيشتر مردم نسبت به مصرف اين عنصر ناآگاهي دارند و تنها در صورتي که دچار عوارض کمبود پتاسيم شوند مانند گرفتگي عضلات به کمبود آن اهميت مي‌دهند.

سيب زميني

در حقيقت کمبود پتاسيم تنها باعث بروز مشکلات قلبي نمي‌شود. دريافت ميزان کافي پتاسيم باعث بهبود عملکرد سيستم عصبي، انقباض عضلات، و جلوگيري از بروز سنگ کليه مي‌شود. حال بياييد نگاهي به ميزان سطح پتاسيم موجود در سيب زميني بياندازيم.

براساس اعلام سازمان غذا و داروي آمريکا يک سيب زميني متوسط پخته شده داراي ۹۵۲ ميلي گرم پتاسيم است. اين بدان معناست که مصرف اين سيب زميني مي‌تواند ۲۰ درصد از نياز روزانه بدن به اين عنصر حياتي را تامين کند. در حقيقت سيب زميني يکي از غني‌ترين منابع پتاسيم محسوب مي‌شود.

گرچه مواد غذايي ديگر مانند موز نيز داراي سطح بالايي از پتاسيم است، اما سيب زميني ارزان قيمت‌تر بوده و به سهولت مي‌توان به آن در تمامي نقاط جهان دسترسي داشت. پيشنهاد مي‌شود در رژيم غذايي روزانه خود سيب زميني را اضافه کنيد. با اين حال، بهتر است از سيب زميني سرخ شده که داراي کالري و چربي بالا است اجتناب کرده و از انواع سالم‌تر آن شامل سيب زميني آب پز و تنوري استفاده کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar