باشگاه خبرنگاران/ افزايش متابوليسم بدن و کاهش کالري دريافتي اغلب به عنوان راه‌هاي اصلي براي از دست دادن چربي‌هاي اضافي معرفي مي‌شوند. در اين ميان نقش مثبت برخي ميوه‌ها و خوراکي‌هاي طبيعي در افزايش متابوليسم و کمک به روند سوزاندن چربي‌هاي اضافي ثابت شده است. هر چند برنامه‌ريزي براي رژيم غذايي متعادل و انجام ورزش نقش مهمي در سوزاندن چربي بدن دارند، اما مصرف اين ميوه‌ها و خوراکي‌ها نيز مي‌تواند به اين روند کمک کند.

از سوي ديگر بسياري از افرادي که به دنبال سوزاندن چربي‌هاي اضافي بدن هستند به اشتباه فکر مي‌کنند که مصرف هرگونه خوراکي آن‌ها را از هدفشان دور مي‌کند. اين در حالي است که به گفته متخصصان تغذيه برخي ميوه‌ها و خوراکي‌هاي طبيعي در واقع يار کمکي افراد براي رسيدن به هدفشان هستند. اما کدام ميوه‌ها و خوراکي‌ها به سوزاندن چربي‌هاي بدن کمک مي‌کنند؟ در اين گزارش برخي از آن‌ها معرفي شده‌اند.

سيب
متخصصان تغذيه مصرف يک تا دو سيب در روز را براي کاهش چربي توصيه مي‌کنند. دليل اين امر وجود زياد نوعي فيبر به نام پکتين است که توانايي سلول‌ها در جذب چربي را کاهش مي‌دهند. فيبر زياد در سيب باعث مي‌شود که فرد احساس سيري کند.

نتيجه چند پژوهش نشان داده است که مصرف سيب بين ۳۰ تا ۶۰ دقيقه پيش از وعده غذايي باعث کاهش کالري دريافتي مي‌شود. از سوي ديگر بنا به تحقيقات انجام شده آنتي‌اکسيدان‌هاي موجود در سيب از ابتلا به سندرم متابوليسم (نشانگان سوخت و سازي) جلوگيري مي‌کند.

سندرم متابوليسم به ترکيب چند عامل تهديدکننده سلامتي از جمله کلسترول بالا، فشار خون بالا و وضعيت پيش‌ديابت (Prediabetes) که معمولا همراه با جمع شدن چربي به دور کمر روي مي‌دهد اطلاق مي‌شود.

جو دوسر
جو دوسر فيبر‌هاي انحلال پذير زيادي دارد و در نتيجه به کاهش کلسترول و چربي خون کمک مي‌کند. جو دوسر همچنين آهسته هضم مي‌شود و به اين ترتيب هم احساس سيري ايجاد مي‌کند و هم سطح قند خون را افزايش نمي‌دهد.

از سوي ديگر از بلغور جو دوسر به عنوان يکي از بهترين غذا‌ها براي کمک به خواب خوب ياد مي‌شود. برخي ديگر از کربوهيدرات‌ها مانند برنج سبوس‌دار و بلغور مانند جو دوسر فيبر زيادي دارند و به اين ترتيب سطح انسولين را پائين نگه مي‌دارند. دانمشندان بر اين باور هستند که پائين نگه داشتن سطح انسولين به سوزاندن چربي سلول‌ها کمک مي‌کند.

بدن انسان براي جذب جو دوسر، برنج سبوس‌دار و بلغور نسبت به برنج معمولي يا نان سفيد وقت بيشتري صرف مي‌کند.

دارچين
دارچين خوراکي نيست و در ميان ادويه‌ها طبقه‌بندي مي‌شود. هر چند اين امر را نيز مي‌توان يکي از مزاياي آن دانست، زيرا بدون اضافه کردن کالري مي‌تواند به سوزاندن چربي‌هاي بدن کمک کند.

نتيجه پژوهش‌ها نشان داده است که دارچين مي‌تواند به سوخت و ساز قندي در بدن کمک کند.

به گفته دانشمندان مصرف يک چهارم تا دو قاشق چايي خوري دارچين در روز قند خون را پائين مي‌آورد و و سطح کلسترول را نيز بين ۱۰ تا ۲۵ درصد کاهش مي‌دهد. عواملي که به سوزاندن چربي سلول‌ها کمک خواهند کرد.

از سوي ديگر نتيجه پژوهش محققان در دانشگاه ميشيگان در سال ۲۰۱۷ نشان داده بود که ماده سينامالدهيد (Cinnamaldehyde) که بوي دارچين از آن ناشي مي‌شود سلول‌هاي بدن را به سوزاندن چربي وا مي‌دارد. دارچين همچنين آنتي‌اکسيدان زيادي دارد.

تخم‌مرغ

متخصصان تغذيه تخم‌مرغ را نوعي غليظ از پروتئين حيواني مي‌دانند که بر گوشت ارجحيت دارد، زيرا عاري از چربي اضافي همراه با گوشت است. به اين ترتيب تخم‌مرغ يک منبع مغذي بسيار مناسب براي صبحانه است.

نتيجه تحقيقات نشان داده است آن دسته از افراد که همراه با صبحانه خود تخم مرغ مي‌خورند در کاهش وزن بيش از دو برابر کساني که در صبحانه‌شان تنها کربوهيدرات مصرف مي‌کنند موفق هستند.

هضم تخم‌مرغ به آهستگي صورت مي‌گيرد و به اين ترتيب در ايجاد احساس سيري در فرد موثر است. اين در حالي است که ويتامين‌ها و مواد مغذي معدني موجود در تخم مرغ به ساز و کار بدن براي سوزاندن چربي کمک مي‌کنند.

آووکادو

نصف هر ميوه آووکادو حدود ۱۰ گرم چربي سالم از نوع تک اشباع نشده (Monounsaturated fats) دارد که براي جلوگيري از افزايش قند خون کافي است. مقابله با افزايش قند خون در سوزاندن چربي بدن اهميت زيادي دارد، زيرا واکنش بدن در برابر افزايش قند خون، ذخيره چربي در اطراف شکم و کمر است.
چربي‌هاي سالم آووکادو همچنين به جذب کاروتنوئيد‌ها کمک مي‌کنند. کاروتنوئيد‌ها که در ميوه‌ها و سبزيجاتي مانند گوجه‌فرنگي، هويج و اسفناج يافت مي‌شوند خاصيت ضدسرطاني دارند.

نتيجه يک پژوهش در دانشگاه اوهايوي آمريکا نشان داده است جذب کاروتنوئيد‌ها در کساني که سالاد حاوي آووکادو مصرف مي‌کنند ۱۵ برابر بيشتر از ديگران است.

از سوي ديگر آووکادو با چربي‌هاي سالم خود مي‌تواند مانع از پرخوري فرد شود. نوع تک اشباع نشده از چربي‌هاي سالم را مي‌توان علاوه بر آووکادو در روغن زيتون و برخي حبوبات نيز يافت.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar