خراسان/اگر حس مي‌کنيد چرخه قاعدگي‌تان تحت‌تاثير فصل‌ها قرار دارد، اشتباه نمي‌کنيد. چرخه قاعدگي و هورمون‌ها به‌راحتي تحت‌تاثير عوامل خارجي قرار مي‌گيرند. تغيير سبک زندگي ناشي از تغيير فصل تاثير زيادي بر چرخه قاعدگي مي‌گذارد و گاهي اين تاثير مثبت نيست. البته جاي نگراني نيست. آگاهي از دليل ايجاد اين تغييرات موجب آمادگي بيشتر براي رويارويي با آن‌ها مي‌شود. ادامه مطلب را در اين زمينه مطالعه کنيد:
 آيا چرخه قاعدگي در تابستان و زمستان متفاوت است؟
چرخه قاعدگي،از اولين روز قاعدگي شروع مي شود و تا روز قبل از قاعدگي بعدي است. در تابستان، معمولا چرخه کوتاه‌تر مي‌شود؛ پس اگر آثار تغيير فصل بر چرخه قاعدگي‌تان را حس مي‌کنيد، چه اين که زمان آن  به‌طور قابل‌توجهي کوتاه‌تر شده باشد و چه اين که علايم يا عوارض جانبي سندروم پيش از قاعدگي (PMS) را بيش از ديگر فصل هاي سال احساس مي‌کنيد، خيالاتي نشده‌ايد.براي اين تغييرات دلايل علمي وجود دارد. هرچه تغييرات آب‌وهوايي شديدتر باشد (مثلا پس از زندگي در دماي زير صفر درجه و هواي بسيار سرد به منطقه اي  گرمسيري سفر کرده باشيد) احتمال اين که تاثير تغيير فصل بر قاعدگي  را احساس کنيد بيشتر خواهد بود.در زمستان زمان بيشتري را در فضاي بسته سپري مي‌کنيم، تحرک کمتري داريم و بيشتر غذا مي‌خوريم. اين مسئله گاهي روي علايم پيش از قاعدگي اثري منفي دارد. پژوهش‌ها نشان داده است زناني که فعاليت بدني بيشتري دارند، نسبت به زناني که به‌ندرت ورزش مي‌کنند چرخه‌هاي قاعدگي منظم‌تر و قابل‌کنترل‌تري دارند. زمستان مي‌تواند روي طول چرخه قاعدگي هم اثر بگذارد.
 دلايل تاثير تغيير فصل بر چرخه قاعدگي
  دلايل هورموني
در تابستان، بدن ما مقادير بيشتري از هورمون محرک فوليکولي (FSH) را ترشح مي‌کند. اين هورمون احتمال تخمک گذاري را افزايش مي‌دهد و در نتيجه، چرخه قاعدگي کوتاه‌تر مي‌شود. هورمون FSH موجب رشد و بلوغ فوليکول‌هاي تخمدان مي‌شود تا در زمان تخمک‌گذاري، تخمک آماده باروري آزاد شود.معمولا در تابستان ترشح هورمون FSH بالا مي‌رود، فوليکول تخمدان بزرگ‌تر مي‌شود و تعداد تخمک‌گذاري افزايش  و طول چرخه‌هاي قاعدگي کاهش مي‌يابد.
  سبک زندگي
تغيير قابل‌توجه چرخه قاعدگي در تابستان شايد بيشتر ناشي از تغييراتي باشد که در ديگر حوزه‌هاي زندگي ايجاد مي‌کنيم و صرفا به‌دليل آب‌وهوا نباشد. سبک زندگي به‌شدت روي چرخه قاعدگي و توليد هورمون‌ها اثر مي‌گذارد. از دلايل اصلي تغيير قاعدگي در تابستان ،تغيير عادت‌ها ،برنامه خواب و حتي رژيم غذايي است. در تابستان زمان بيشتري را بيرون از خانه سپري مي‌کنيم، غذاهاي سبک‌تري مي‌خوريم و از ميوه و سبزيجات فصلي بيشتري که با ميوه و سبزيجات موجود در ماه‌هاي سرد سال متفاوت‌اند، در رژيم غذايي‌مان استفاده مي‌کنيم.
  ميزان تابش نور آفتاب
پژوهش ها نشان داده است افزايش نور آفتاب موجب تغيير چرخه قاعدگي مي‌شود، نه افزايش دما. در طول تابستان يا در مناطقي با آب‌وهواي گرم و آفتابي، بدن ويتامين  D بيشتري توليد مي‌کند. مشخص شده است که سطح پايين ويتامين Dموجب فاز فوليکولر و چرخه قاعدگي طولاني‌تر مي‌شود. در چرخه‌هاي قاعدگي طولاني‌تر، احتمال نبود ‌تخمک‌گذاري بيشتر است. به‌طور ميانگين، در زمستان، تخمک‌گذاري در ۷۱ درصد موارد انجام مي‌شود درحالي‌که در تابستان اين رقم به‌ميزان قابل‌توجه ۹۷ درصد افزايش مي‌يابد.
در فصل هاي گرم و آفتابي بهار و تابستان، بيشتر در معرض آفتاب قرار مي‌گيريم و اين موجب مي‌شود بدن ويتامين D و دوپامين بيشتري توليد کند. ويتامين D و دوپامين با خلق‌وخوي خوب و احساس لذت مرتبط هستند و موجب بهبود روحيه، انگيزه و تمرکز مي‌شوند. بدون آن ها نوسانات خلقي که در دوران قاعدگي تجربه مي‌کنيم، افزايش مي‌يابند و غلبه بر آن‌ها دشوارتر مي‌شود.
 شناخت تغييرات چرخه قاعدگي و سازگار شدن
 تأثير تغيير فصل بر قاعدگي صرفا شامل کوتاه‌تر شدن چرخه قاعدگي در تابستان نيست و روشن است که تابستان، هم به‌دليل روزهاي بلند و آفتابي و هم تغيير زندگي شخصي و اجتماعي، روي چرخه‌هاي قاعدگي اثر مي‌گذارد. اگر از تغيير فصل احساس ناراحتي مي‌کنيد، چه در تابستان و چه در ماه‌هاي سرد سال، مي‌توانيد با رژيم غذايي سالم‌تر، ورزش منظم، بيرون‌ رفتن و سبک زندگي سالم‌تر چرخه قاعدگي‌تان را کنترل و هورمون‌هايتان را مهار کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar