ايسنا/ نتايج تحقيقات جديد نشان مي‌دهد، براي سلامتي قلب جوانان در درازمدت کاهش وزن از عضله‌سازي مفيدتر است.

به نقل از يو اس نيوز، افزايش عضله در دوران جواني، مسئله قلبي عروقي ايجاد نمي‌کند اما از دست دادن چربي براي قلب فوايد بيشتري به همراه دارد.

جاشوا بل، محقق ارشد اين تحقيق، يکي از محققان ارشد همه‌گيرشناسي در دانشگاه بريستول، انگلستان مي‌گويد: ما بي‌ترديد هميشه ورزش کردن را تشويق مي‌کنيم.

وي گفت: «مزاياي سلامتي زيادي در مورد عضله‌سازي وجود دارد و قدرت به خودي خود يک غنيمت است. ما فقط بايد انتظارات را در مورد اينکه عضله‌سازي به‌راستي براي جلوگيري از بيماري‌هاي قلبي مي‌تواند مفيد باشد، کاهش دهيم و بدانيم افزايش چربي محرک اصلي در اين زمينه است.»

محققان بيش از ۳۲۰۰ انگليسي متولد دهه ۱۹۹۰ را بررسي کردند. نتايج نشان داد، در افرادي که دوران نوجواني و جواني چربي از دست داده‌اند نسبت به افرادي که عضله‌سازي کرده‌اند احتمال بسيار کمتري وجود دارد که تا سن ۲۵ سالگي عوامل خطرزايي مانند افزايش قند، التهاب يا کلسترول بد را توسعه دهند.

شرکت‌کنندگان براي ارزيابي سطوح چربي بدن و توده بدون چربي در سنين ۱۰، ۱۳، ۱۸ و ۲۵ سالگي اسکن شدند و تست‌هاي قدرت گرفتن دست نيز در ۱۲ و ۲۵ سالگي ارزيابي شد.

بل توضيح داد که در سن ۲۵ سالگي، شرکت‌کنندگان تحت آزمايش فشار خون و آزمايش خون قرار گرفتند تا سطح حدود ۲۰۰ عامل متابوليک  به‌عنوان «دروازه‌اي براي بيماري‌هاي قلبي و ساير مشکلات سلامتي» ازجمله انسولين، پروتئين واکنشي سي، کلسترول، تري گليسيريد، گلوکز، کراتينين و اسيدهاي آمينه شاخه‌دار تجزيه و تحليل شود.

به نظر مي‌رسد، براي کاهش عوامل خطرزاي بيماري قلبي، تغييرات در چربي بدن بسيار بيشتر از تغييرات در ماهيچه‌ها اهميت داشته باشد.

وي افزود: با برخي اقدامات مانند کاهش سطح کلسترول بد به نظر مي‌رسد که کاهش چربي تا پنج برابر بيشتر از افزايش عضلات محافظت‌کننده باشد.

بل مي‌گويد: افزايش عضلات فقط در نوجواني، بين ۱۳ تا ۱۸ سالگي مفيد است. اين زمان پرمشغله رشد و بلوغ ممکن است زماني باشد که ما نيز بايد برخي از افزايش عضلات را تقويت کنيم و مزاياي قلبي بعد از آن کم مي‌شود.

در حالي که ماهيچه‌ها براي پيامدهايي مانند تحرک و استقلال مهم هستند، به نظر مي‌رسد که کنترل چربي در مورد حفظ نشانگرهاي بيماري قلبي در اولويت قرار دارد.

بل تاکيد کرد که اين يافته‌ها بسيار مهم هستند زيرا زمينه ناراحتي‌هاي قلبي آينده در بين جوانان و نوجوانان را بيان مي‌کنند.

لونا سندون دانشيار دانشکده حرفه‌هاي بهداشتي در مرکز پزشکي دانشگاه تگزاس در دالاس که يافته‌هاي اين تحقيق را مرور کرده است، گفت: به جاي تمرکز بر چربي سوزي بعدي، هدف شما بايد از ابتدا ممانعت از افزايش چربي اضافي باشد.

سندون مي‌گويد: براي حفظ وزن سالم بدن در طول دوران کودکي و نوجواني، عادات تغذيه سالم و فعاليت را از ابتدا ايجاد کنيد تا بهترين فرصت شروع عوامل خطرزاي بيماري‌هاي قلبي در مراحل اوليه کاهش يابد و منظور از ابتدا، در رحم و در دوران نوزاداني است.

سندون توصيه کرد که بايد بر آموزش والدين در مورد بارداري سالم و الگوهاي تغذيه سالم تمرکز شود.

وي مي‌گويد: تغذيه با شير مادر، غذاهاي سالم کامل و وعده‌هاي متناسب با سن در دوران نوزادي و اوايل کودکي حائز اهميت هستند.

سندون هشدار داد که محدود کردن کالري در دوران کودکي به‌طور کلي ايده خوبي نيست، زيرا اين موقع، زمان رشد است. کالري‌ها و غذاهاي با کيفيت براي رشد و تکامل مناسب مورد نياز هستند. ورزش و تمرين نيز مي‌تواند راهي عالي براي حفظ تناسب اندام در حال رشد باشند.

سندون تاکيد کرد: بازي فعال تا حد زيادي به حفظ تناسب اندام کودکان بدون تمرکز بر چربي بدن کمک مي‌کند. همچنين کودکان فعال ممکن است اين عادات فعال بودن را در بزرگسالي ادامه دهند.

نتايج اين تحقيق به‌تازگي در مجله PLOS Medicine منتشر شده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar