نمناک/بعضي خوراکي ها باعث نفخ مي شوند و احساس بدي را براي شما به همراه خواهند داشت. اگر مستعد نفخ و يا ورم معده هستيد ، داشتن يک رژيم غذايي مناسب به شما کمک مي کند تا احساس راحتي داشته باشيد و اين مشکل را رفع کنيد. يکي از رايج ترين دردهاي شکمي ، نفخ مي باشد. مصرف غذا هاي داراي باد و نفاخ باعث دل درد و ايجاد گاز معده خواهد شد. اين مشکل با مواد غذايي که فرد مصرف مي کند ارتباط مستقيمي دارد. در اين قسمت از سلامت خوراکي هايي که باعث نفخ مي شوند را به شما معرفي خواهيم کرد :

 
مواد غذايي و خوراکي هاي نفخ آور
1- غذاهاي شور و آماده:

نمک موجود در اين غذاها باعث احتباس آب در معده مي شود و به همين دليل است که هنگام مصرف آنها احساس تشنگي مي کنيد. اين آب محبوس شده منجر به نفخ معده و تورم دست و پا نيز مي شود. بنابراين بهتر است غذايي را انتخاب کنيد که سديم کم تري داشته باشد.

2- نوشيدني هاي کربنات دار :

حباب هاي موجود در اين نوشيدني ها باعث مي شود که گاز موجود در آن ها در معده بماند و باعث تورم و نفخ شکم شود. به جاي اين نوشيدني ها بهتر است آب و يا چاي خنک شيرين نشده بنوشيد و همچنين براي طعم دهي بهتر آب ، مي توانيد برش ها و تکه هاي ميوه و خيار را به آن اضافه کنيد.

3- لبنيات:

لاکتوز موجود در لبنيات باعث ايجاد نفخ و گاز معده مي شود و افرادي هستند که نمي توانند اين لاکتوز را هضم کنند. براي بهبود اين مشکل از شيرهاي بدون لاکتوز و يا از قرص لاکتيد استفاده کنيد.

4- غذاهايي با کربوهيدرات بالا :

غذاهايي مانند شيريني ، پيتزا و پاستا حاوي مقادير بالايي گليکوژن هستند. براي هر گرم گليکوژن بدن 3 گرم آب ذخيره مي کند که اين امر باعث تورم و نفخ شکم مي شود. به جاي مصرف انواع نان و پاستا از برنج قهوه اي و کينوآ استفاده کنيد.

5- سبزيجات صليبي:

سبزيجاتي چون کلم بروکلي ، جوانه بروکسل، کاهو و کلم پيچ داراي قندهاي ريزي هستند که هضم آن براي بعضي افراد سخت است و باعث ايجاد گاز معده مي شود. توصيه نمي شود که از اين سبزيجات استفاده نکنيد اما سبزيجات داراي برگ سبز و کدو سبز انتخاب هاي بهتري هستند.


6- سبزيجات خام :

هضم سبزيجات خام بسيار سخت است و باعث نفخ خواهد شد. با پختن آن ها مي توانيد نفخ و باد را از بين ببريد و ويتامين ها و مواد مغذي آن ها را به بدن جذب کنيد.

7- حبوبات :

خوردن لوبيا و عدس در مقدار زياد باعث ايجاد نفخ و گاز معده مي شود. اگر مي خواهيد در رژيم غذايي خود حبوبات را بگنجانيد از آن ها به مقدار کم استفاده کنيد ، در حدي که بدن تحمل هضم آن را داشته باشد.

8- جوي دو سر:

مقادير زيادي فيبر کاهش دهنده کلسترول دارد اما به اين دليل که اين فيبر به آساني حل نمي شود، خوردن آن باعث توليد گازهاي روده بزرگ خواهد شد. در صورتي که مي خواهيد از فوايد جو بهره ببريد ، بهتر است که آن را کم کم به رژيم غذايي خودتان اضافه کنيد.

9- شيرين کننده هاي مصنوعي :

هضم اين مواد براي بدن سخت است و مي تواند باعث توليد گاز اضافي در معده شود. بهتر است از غذاهاي بدون قند اضافي لذت ببريد و يا به مقدار کم از آن ها استفاده کنيد.

10- غذاهاي ادويه دار :

غذاهايي مانند فلفل تند (داغ) ، پودر فلفل قرمز ، ترب کوهي و سس گوجه فرنگي باعث آزاد شدن گاز معده مي شوند که موجب ناراحتي نيز خواهند شد. از مصرف اين غذاها تا جاي ممکن اجتناب کنيد.

11- قهوه ، چاي و آبميوه هاي اسيدي :

نوشيدني هاي اسيدي ممکن است که دستگاه گوارش را تحريک کرده و باعث تورم و نفخ شکم شوند. استفاده از دمنوش هاي گياهي بهترين جايگزين براي اين قبيل نوشيدني ها مي باشد.

12- آدامس و آب نبات سفت :

جويدن آدامس و مکيدن آب نبات هاي سفت باعث بلع هواي اضافي مي شود که اين هواي اضافي در معده گرفتار مي شود و تورم و نفخ معده را به همراه خواهد داشت.

13- غذاهاي حاوي نشاسته :

نشاسته سرشار از کربوهيدررات است. کربوهيدرات موجود در دستگاه گوارش باعث ايجاد گاز و نفخ معده مي شود. گندم و نان و ماکاروني از نفاخ روده بزرگ هستند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar