روزیاتو/ جنبش حفاظت از محیط زیست، میلیون ها نفر از مردم سرتاسر دنیا را با خود همراه کرده است. این جنبش به طور کلی درباره ی مراقبت از محیط زیست و همینطور سلامت خود است. به دنبال این جنبش هر روز چندین عادت خوب جدید متولد می شود. اما اگر بخواهید کورکورانه یک به یک آن ها را دنبال کنید، ممکن است واقعاً به سلامت خود صدمه بزنید.
در ادامه از عادت های به ظاهر سالمی خواهیم گفت که در واقع بسیار مضر هستند.

۱- استفاده ی هر روزه از کرم ضد آفتاب

در گذشته مردم تنها در موقعیت های خاصی از کرم ضد آفتاب استفاده می کردند اما حالا حتی وقتی برای مدت کوتاهی بیرون می روند هم ضد آفتاب می زنند. در سال ۲۰۱۹ سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا نسبت به احتمال جذب برخی مواد شیمیایی درون کرم های ضد آفتاب از طریق پوست ابراز نگرانی کرد و آن ها تحقیقات در اینباره را آغاز کردند. قوانین مربوط به استفاده از کرم ضد آفتاب مربوط به سال ۲۰۱۱ هستند و نتیجه ی پژوهش مذکور که هنوز در حال انجام است، این قوانین را به روز خواهد کرد.
تا آن زمان، از آنجایی که هنوز اطلاعات دقیقی درباره ی خطرات آن نداریم، کارشناسان توصیه می کنند از ضد آفتاب هایی استفاده کنیم که پایه ی معدنی (Mineral) دارند. چون مواد معدنی همچون زینک اکساید و تیتانیوم اکساید یک مانع فیزیکی روی پوست ایجاد می کنند که نور خورشید را بازتاب می دهد. آن ها حل و جذب نمی شوند بنابراین کم ضررتر و مؤثرترند.

۲- مصرف زیاد مکمل های غذایی
مکمل های غذایی این روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده اند و در هر داروخانه ای هم می توان آن ها را پیدا کرد. اما مصرف آن ها بدون مشورت با پزشک ممکن است خطرناک باشد. پژوهش های جدید نشان می دهد مصرف زیاد مکمل های منیزیم، ویتامین b6 و آهن ممکن است اثر منفی بر سلامت افراد سالخورده داشته باشد.
قبل از مصرف هر مکملی باید با یک متخصص صحبت کنید. درست است که برای سالم بودن باید ویتامین کافی دریافت کنید اما بهتر است آن ها را از طریق یک رژیم غذایی متعادل دریافت کنید. این باور که مصرف مکمل های غذایی هیچ خطری برای سلامت ندارد، کاملاً اشتباه است. افراط به اندازه ی تفریط بد است.

۳- کنار گذاشتن لبنیات

این روزها مواد لبنی اغلب مورد نکوهش قرار می گیرند. اگر محدودیت غذایی (مثل آلرژی یا دیگر مشکلات) ندارید، عدم مصرف مواد لبنی شما را از مواد مغذی بسیار مهمی محروم می سازد و ممکن است منجر به مشکلات گوارشی شود. علاوه بر این، محصولات لبنی، حاوی کلسیم و ویتامین D، دو ماده ی ضروری برای استخوان ها هستند.

۴- مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی

دندانپزشکان توصیه می کنند دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید، صبح ها و شب ها. اما برخی در این کار زیاده روی می کنند. آن ها بعد از هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک می زنند تا سلامت آن ها را حفظ کنند.
به غذایی که می خورید فکر کنید. اگر غذایتان اسیدی بود نباید مسواک بزنید. اسیدها اثر منفی بر مینای دندان دارند و آن را ضعیف می کنند. مسواک زدن بعد از خوردن غذای اسیدی تنها کار را برای اسیدها راحت تر می کند.

۵- استفاده از گوش پاک کن برای تمیز کردن گوش ها 
 
شاید متعجب شوید اما حقیقت آن است که گوش پاک کن را نباید داخل گوش ها فرو برد. نکته اینجا است که وقتی گوش هایتان را با گوش پاک کن تمیز می کنید، در حقیقت جرم را بیشتر به داخل مجرای گوش فشار می دهید. علاوه بر این، اگر فشار زیاد باشد ممکن است به پرده ی گوش تان آسیب وارد شود.

۶- خوردن شکلات های پروتئینی

شکلات های پروتئینی همان چیزی هستند که بعد از یک ورزش سخت و سنگین به آن نیاز دارید. دست کم این چیزی است که بسیاری از مربیان تناسب اندام به ما می گویند. اما آیا این حقیقت دارد؟
نکته اینجا است که شکلات های پروتئینی میوه و سبزی تازه نیستند. بسیاری از مردم اغلب فراموش می کنند که این شکلات ها نه تنها کالری بلکه چربی و قند زیادی هم دارند. و این قطعاً آن چیزی نیست که بدن شما بعد از یک ورزش سخت در باشگاه به آن نیاز دارد. شما نباید به طور مرتب و زیاد شکلات پروتئینی بخورید.

۷- استفاده از ضدعفونی کننده های دست

حالا شستن دست ها اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرده و به همین دلیل هم هست که افراد بیشتر و بیشتری از ضد عفونی کننده های دست استفاده می کنند. اما سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده آمریکا می گوید برای از بین بردن میکروب ها هیچ چیز بهتر از شستن دست ها با صابون نیست.
نکته اینجا است که ترکیب آب و صابون همه ی انواع میکروب را از بین می برد اما ضد عفونی کننده ها تنها در برابر بعضی انواع آن مؤثر هستند. به علاوه، این محصولات نمی توانند مواد شیمیایی مضر و فلزات را هم پاک کنند. البته ضدعفونی کننده ها برای مواقعی که امکان شستشوی دست ها را ندارید عالی هستند اما اگر امکانش را داشتید بهتر است از آب و صابون استفاده کنید.

۸- استفاده از نوار بهداشتی های روزانه
نوار بهداشتی های روزانه بسیار راحت هستند و می توانند برای خانم ها بسیار کمک کننده باشند، به همین دلیل استفاده از آن ها واقعاً وسوسه انگیز است. اما کارشناسان می گویند این نوارها ممکن است پوست های حساس را اذیت کنند. این مسأله به ویژه در مورد نوارهای معطر صدق می کند.

۹- استفاده ی زیاد از دستمال و اسکاچ آشپزخانه

شکی نیست که آشپزخانه را باید به طور مرتب و به خوبی تمیز کرد و این مسأله در مورد روی کابینت ها، سینک و دیگر سطوح آشپزخانه صدق می کند. بیشتر افراد از یک دستمال آشپرخانه استفاده می کنند که بعدش آن را دور نمی اندازند بلکه جایی نزدیک سینک رهایش می کنند تا خودش خشک شود.
شوربختانه از سطوح مرطوب ممکن است به همه جای آشپزخانه انواع باکتری منتشر شود. برای جلوگیری از آن، از این روش استفاده کنید: دستمال ها و اسکاچ های خیس را به مدت یک دقیقه درون مایکروفر بگذارید تا خوب خشک شوند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar