خراسان/ پوکی استخوان با افزایش سن پیشرفت می‌کند اما با راهکارهای ساده مانند رژیم غذایی مناسب، دریافت کافی ویتامین Dو داشتن تحرک کافی می توان از آن پیشگیری کرد.
استخوان‌ در واقع چارچوب بدن است که ماهیچه، رگ و به عبارتی بافت‌های بدن روی آن سوار است و تصورش را بکنید اگر روزی استخوان نداشته باشیم، ظاهرمان به چه شکلی در می‌آید . از آن جا که استخوان‌ها در معرض دیدمان نیستند، خیلی دیر متوجه پوکی آن‌ها می‌شویم.
اهمیت پوکی استخوان به حدی است که سازمان بهداشت جهانی ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) را به عنوان روز جهانی پوکی استخوان یا همان «استئوپروز»، نام گذاری کرده است. به همین دلیل ما هم امروز درباره بهترین شیوه‌های محافظت از استخوان‌ها به نکاتی اشاره کرده‌ایم:

بیماری خاموش در زنان و مردان
از 30 سالگی پیشرفت پوکی استخوان بیشتر می‌شود و از هر سه زن بالای ۵۰ سال یک نفر و از هر پنج مرد بالای ۵۰ سال یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می‌کند.به گزارش ایسنا ، تخمین زده می‌شود در جهان در هر 3 ثانیه یک شکستگی اتفاق می‌افتد.

شکستگی استخوان با یک عطسه!
افراد مبتلا به پوکی استخوان حتی هنگام انجام فعالیت‌های معمول مانند ایستادن یا راه رفتن، در معرض خطر شکستگی استخوان قرار دارند.
با نازک و ضعیف شدن استخوان‌ها، خطر شکستگی استخوان بسیار افزایش می‌یابد تا جایی که فرد در اثر زمین خوردن‌های ساده یا حتی در اثر عطسه یا سرفه شدید، ممکن است دچار شکستگی استخوان شود.

آسیب‌‌پذیرترین استخوان‌ها
بیشترین آسیب‌دیدگی در دنده‌ها، باسن، استخوان‌های مچ و ستون فقرات است. این مسئله باعث می‌شود توانایی فرد کاهش یابد.

علایم پوکی استخوان
عقب رفتن لثه‌ها
ناتوانی در محکم گرفتن اشیای مختلف
ضعیف و شکننده شدن ناخن‌ها
کمردرد یا گردن درد یا کاهش قد
اگر علایمی ندارید اما سابقه خانوادگی پوکی استخوان دارید، حتما برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

عوامل خطر پوکی استخوان
مهم‌ترین عوامل خطر پوکی استخوان افزایش سن و یائسگی، ژنتیک، داشتن سابقه خانوادگی، تغذیه نامناسب، نداشتن فعالیت بدنی ، سیگار کشیدن، وزن کم بدن و استخوان‌بندی نامناسب است.

پیشنهادهایی برای پیشگیری از پوکی استخوان
تغییر سبک زندگی، افزایش دریافت کلسیم و ویتامین D از طریق رژیم غذایی و مکمل‌ها و همچنین انجام حرکات ورزشی تقویت کننده استخوان‌ها از جمله راهکارها برای پیشگیری از پوکی استخوان است. البته هم اکنون هیچ درمانی که بتواند پوکی استخوان را کاملا برطرف کند، وجود ندارد.

رژیم غذایی افراد مبتلا به پوکی استخوان
علاوه بر برنامه درمانی، یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند به تقویت استخوان‌ها و پیشگیری و درمان پوکی استخوان کمک کند. برای حفظ سلامت استخوان‌ها، باید مواد غذایی خاصی را در رژیم روزانه خود بگنجانید. مهم‌ترین این موارد، کلسیم و ویتامین D است. بدن شما برای حفظ استخوان‌های قوی به کلسیم و برای جذب کلسیم به ویتامین D نیاز دارد. دیگر مواد مغذی که سلامت استخوان را تقویت می‌کند شامل پروتئین، منیزیم، ویتامین K و روی است.

ورزش و درمان پوکی استخوان
ورزش به ویژه انواع تمرینات استقامتی که بر مبنای تحمل وزن بدن یا وزنه، انجام می‌شود هم در تقویت استخوان‌ها موثر است.
برخی از این ورزش‌ها عبارت‌اند از:
بالا رفتن از پله‌ها
پرس پا
اسکوات
استفاده از دمبل
استفاده از کش ورزشی
استفاده از دستگاه‌های بدن‌سازی

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar