نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سلامت

در این سندرم چهار رنگ اصلی دیده می شود

منبع
سيناپرس
بروزرسانی
در این سندرم چهار رنگ اصلی دیده می شود

سیناپرس/ تتراکروماسی چیست و چگونه بدانیم که به آن مبتلا شده ایم؟

برخی سندرم ها بر خلاف سایر موارد باعث می شود انسان قابلیت های بیشتری داشته باشد. برای نمونه برخی افراد سازگاری خاصی دارند که به آنها امکان می دهد صد برابر بیشتر از بقیه رنگ ها را ببینند.

 تتراکروماسی نوع نادری از دید رنگی است که به افراد اجازه می دهد رنگ هایی را ببینند که دیگران نمی توانند آن ها را ببینند.

در حقیقت دید رنگی اکثر افراد، سه رنگی"است، به این معنی که دید رنگی آن ها به سه نوع سلول خاص در چشم بستگی دارد که سلول های مخروطی نام دارند. این مخروط ها بسته به طول موج نوری که آنها را تحریک می کند، اغلب به عنوان مخروط های آبی، سبز و قرمز شناخته می شوند.

در مقایسه، تترا کرومات ها نوع چهارم سلول های مخروطی دارند که در ناحیه زرد- سبز طیف مرئی حساس تر است. در این میان نکته جالب توجه، این است که در حالی که افراد عادی و کسانی که سه نوع از این گیرنده ها را دارند، توانایی تشخیص حدود یک میلیون رنگ مختلف را داشته و  تصور می شود تتراکرومات ها قادر باشند حدود ۱۰۰ میلیون رنگ را مشاهده کنند.

یک نکته جالب توجه دیگر در رابطه با سندرم فوق، این است که  فقط زنان می توانند تتراکرومات باشند. بر اساس مطالعات انجام شده ژن مخروط های بینایی روی کروموزوم X قرار دارد. زنی که دو کروموزوم X دارد، می ‌تواند ژن ‌های قرمز و سبز طبیعی را در یکی از کروموزوم ‌های X و یک ژن غیرعادی را در کروموزوم دیگر خود حمل کند. این الگوی ژنتیکی او را قادر می سازد تا چهار نوع مخروط را بیان کند.

نکته جالب توجه دیگر در مورد سندرمتتراکرومات  این است که در شرایطی یک زن ممکن است حامل این ژن باشد که پسر یا پدر وی ناهنجاری رنگی خفیف یعنی کوررنگی بسیار خفیف داشته باشد. می ‌توانیم با اطمینان پیش ‌بینی کنیم که هر چه ناهنجاری رنگ پسر یا  پدر وی خفیف ‌تر باشد، شانس بیشتری برای مادر یا دختر وجود دارد که دنیا را با رنگ‌ های مختلف بیشتری ببیند.

در خاتمه گفتنی است علیرغم ادعا های زیاد توسط وب سایت های مختلف، آزمایش قابل اعتمادی وجود ندارد که بتواند تشخیص دهد که آیا شما تتراکروماسی دارید، در این میان تنها راه قطعی تشخیص تتراکرومات، آزمایش ژنتیکی است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره