روزیاتو/ باید توجه داشت که نکته کلیدی اطمینان از مصرف روزانه ۲۵ گرم فیبر است تا درون بدن تا آنجا که به سلامت روده و گوارش مربوط می شود به خوبی عمل کند.جذب فیبر نه تنها از یبوست جلوگیری می کند بلکه کلید جذب برخی مواد مغذی نیز هست.

پس چه زمانی باید مصرف فیبر را کاهش داد؟
در صورت وجود عدم تعادل در میکروارگانیسم بدن رژیم غذایی کم فیبر را اتخاذ کنید.اولین زمانی که در آن مصرف فیبر باید کاهش بیابد عدم تعادل میکروارگانیسم ها در روده است.این بیماری معمولاً شامل رشد بیش از حد میکروارگانیسم هایی است که بیماری زا هستند و منجر به مشکلات گوارشی می شوند.
از این گذشته، فیبر بستر اصلی انرژی برای باکتری هایی است که در روده زندگی می کنند اما رشد آن ها انتخابی نیست.اگر موارد مضر برای انسان به وفور وجود داشته باشد وجود این ماده در رژیم غذایی شما نتیجه معکوس خواهد داشت.
 باید توجه داشت که انواع مختلفی از عدم تعادل میکروارگانیسم وجود دارد.برخی از آنها به دلیل از دست دادن تراکم خود ایجاد می شوند.در این زمینه،لازم نیست مصرف فیبر خود را محدود کنید.
 تقریباً در تمام شرایط از این نوع توصیه می شود که فیبرها با پروبیوتیک ها مکمل شوند زیرا این محصولات اثرات بسیار مثبتی بر عملکرد دستگاه گوارش دارند و تعادل میکروارگانیسم ها را بازیابی می کنند.
قبل از استفاده از این استراتژی غذایی همیشه توصیه می شود با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.ممکن است برای شناخت دقیق علت مشکل و پیدا کردن یک راه حل موثر کشت مدفوع لازم باشد.
 به یاد داشته باشید که بسیاری از بیماری های روده ای با علائم مشابه نیز وجود دارند بنابراین تشخیص دقیق آن بسیار مهم است.
در بیشتر موارد که عدم تعادل میکروارگانیسم روده رخ می دهد محدود کردن مصرف فیبر ضروری است.در غیر این صورت می تواند وضعیت را بدتر کند.

۷ راه برای افزایش مصرف فیبر و مبارزه با یبوست:
محدود کردن فیبر در موارد بیماری التهابی روده
هنگامی که شرایط التهابی روده وجود دارد مصرف فیبر شما نیز باید در حد متوسط باشد.این نوع بیماری معمولا دارای یک جزء خود ایمنی است و بسیاری از جنبه های فیزیولوژی آن هنوز ناشناخته است.
آنچه شناخته شده این است که سرکوب در عناصری مانند گلوتن و فیبر می تواند درمان این بیماری را بهبود بخشد زیرا به کنترل علائم آن کمک می کند.
 این خیلی به تحمل فردی بستگی دارد. برای برخی از افراد مبتلا به چنین بیماری هایی،فیبر باعث نفخ، درد شکم و گاز زیاد می شود.
این بستگی زیادی به نوع بیماری خاص و ویژگی های ژنتیکی هر فرد و همچنین  درمان دارویی دارد.
تاکید بر این نکته کلیدی مهم است که سرکوب مداوم فیبر پیامدهای منفی در میان مدت بر سلامتی فرد دارد.همانطور که قبلاً اشاره کردیم، این ماده بستر اصلی انرژی برای باکتری های سالمی است که در روده زندگی می کنند.
بنابراین، اگر آنها نتوانند تولید مثل کنند،این امکان وجود دارد که در فرآیندهای گوارشی شرایط منفی داشته باشند.
ما نباید موقعیت های انسداد روده را نیز نادیده بگیریم.
در این مورد، ما معمولاً با یک مشکل مکانیکی روبرو هستیم که اجازه عبور صحیح مدفوع از دستگاه گوارش را نمی دهد.
گاهی اوقات، نیاز به جراحی دارد اما همیشه لازم است رژیم غذایی خود را بهینه کنید .بهتر است از مصرف مکرر و کم حجم غذا با فیبر کم اطمینان حاصل کنید.
 مهم است به یاد داشته باشید که فیبر یک ماده غیر قابل هضم است که حجم بولوس را تا حد زیادی افزایش می دهد.
این یک نکته مثبت است زیرا به تحریک گیرنده های مکانیکی روده می پردازد و  حرکات پریستالتیک(پمپ فشار مثبت) را برای جلوگیری از یبوست تقویت می کند.
با این حال، این پزشک یا متخصص تغذیه شما است که باید تعیین کند چه مقدار فیبر باید مصرف شود.
به طور کلی، توصیه می شود برای جلو گیری از مسائل بزرگتر الگوی غذایی خود را تنظیم کنید. در واقع کمبود فیبر در بسیاری از رژیم های غذایی نگران کننده تر از وجود آن در برخی موارد پاتولوژیک است.
اینکه مصرف فیبر خود را محدود کنید یا نه به موارد زیادی بستگی دارد
به همین دلیل بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

چه غذاهایی فیبر دارند؟
ما باید بدانیم که کدام غذاها بیشترین مقدار فیبر را در داخل خود دارند.
اغلب، آنها منشا گیاهی دارند
مانند گزینه های زیر:
غلات کامل
میوه ها
سبزیجات
حبوبات
آجیل
البته در همه این محصولات نسبت فیبر محلول به فیبر نامحلول یکسان نیست. با این حال برخی از سبزیجات  و غذاهایی مانند حبوبات نوعی فیبر در داخل خود دارند که ظرفیت زیادی برای تخمیر در روده دارند.
آنها معمولاً باعث ایجاد گاز می شوند این یکی از دلایلی است که افراد مستعد ابتلا به این علامت ها تا زمانی که باعث ایجاد درد وناراحتی می شود باید مراقب مصرف فیبر خود باشند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar