باشگاه خبرنگاران/ رژیم غذایی نوردیک بر اساس غذا‌های سنتی موجود در کشور‌های شمال اروپا است. غذا‌های اصلی شامل غلات کامل (به ویژه چاودار، جو و جو)، میوه‌ها (به ویژه انواع توت ها)، سبزیجات ریشه دار (مانند چغندر، هویج و شلغم)، ماهی‌های چرب (از جمله سالمون، تن و ماهی خال مخالی)، حبوبات و لبنیات کم چرب می‌باشد.

اما بر خلاف رژیم غذایی مدیترانه‌ای که دارای میراث طولانی است و مزایای سلامتی آن به طور مداوم در مطالعات و تحقیقات جمعیت مشاهده شده است، رژیم نوردیک در واقع توسط جمعی از متخصصان تغذیه و مواد غذایی، در کنار سرآشپزها، مورخان غذا و متخصصان محیط زیست ایجاد شده است.

انگیزه ایجاد آن بهبود دستورالعمل‌های غذایی در کشور‌های شمال اروپا به روشی پایدار بود، در حالی که به دنبال ایجاد هویت محلی مرتبط با غذا و فرهنگ بود.

با این حال، رژیم نوردیک شباهت‌های زیادی با رژیم مدیترانه‌ای دارد، زیرا شامل بیشتر غذا‌های کامل و بدون غذا‌های فرآوری شده است.
همچنین مصرف بیشتر غذا‌های گیاهی و گوشت کمتر را تشویق می‌کند.

شاید ویژگی کلیدی رژیم نوردیک این باشد که مردم را تشویق می‌کند تا طیف متنوعی از غذا‌های محلی موجود مانند خزه‌ها، دانه‌ها، سبزیجات و گیاهان (از جمله غذا‌هایی را که به‌طور وحشی رشد می‌کنند) بگنجانند.

به همین دلیل است که انواع توت‌ها مانند لینگون بری عنصر اصلی رژیم غذایی نوردیک هستند، در حالی که مرکبات و میوه‌های استوایی اینگونه نیستند.

اگرچه بخش عمده رژیم غذایی شمال اروپا و رژیم مدیترانه‌ای از گیاهان تشکیل شده است، اما نوع گیاهان بسیار متفاوت است.

به عنوان مثال، افرادی که از رژیم نوردیک پیروی می‌کنند تشویق می‌شوند از غذا‌هایی مانند جلبک دریایی و همچنین سایر سبزیجات و میوه‌های موجود محلی استفاده کنند.

برای رژیم مدیترانه ای، مردم از سبزیجات برگدار مانند اسفناج و همچنین پیاز، کدو سبز، گوجه فرنگی و فلفل استفاده می‌کنند که همگی از سبزیجات محلی در منطقه هستند.

 در حقیقت رژیم غذایی نوردیک یک سبک زندگی است که یکی از اصول آن غذا خوردن در آرامش و در کنار دوستان و خانواده به سبک گذشته است و تنوع غذایی آن بر اساس مواد غذایی فصلی و همچنین غذا‌های محلی تعیین می‌شود.رژیم نوردیک هنوز نسبتاً جدید است و برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ منتشر شد.

این بدان معنی است که احتمالاً خیلی زود است که بگوییم آیا این رژیم خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد یا خیر.از سوی دیگر، رژیم غذایی مدیترانه‌ای از دهه ۱۹۵۰ و ۶۰ توسط محققان مورد مطالعه قرار گرفته است. به این معنی که ما درک بهتری از ارتباط آن با کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و برخی سرطان‌ها داریم.

اما برخی از مطالعاتی که به صورت گذشته نگر به عادات غذایی مردم نگاه کرده اند، نشان داده اند افرادی که رژیم‌های غذایی مشابه آنچه امروزه به عنوان رژیم نوردیک شناخته می‌شود مصرف می‌کنند، سالم‌تر هستند.

این مطالعات نشان داد که الگو‌های غذایی نوردیک با خطر کمتر بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ در افراد اهل کشور‌های شمال اروپا مرتبط است.با این حال، رابطه بین خطر کمتر بیماری و رژیم‌های نوردیک در افراد سایر کشور‌ها کمتر است. دلیل این امر در حال حاضر نامشخص است.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ایجاد برخی تغییرات در رژیم غذایی می‌تواند تا ۱۰ سال به عمر شما اضافه کند مشکل این مطالعات جمعیتی این است که آن‌ها به یک الگوی غذایی نگاه کردند که از نظر فنی وجود نداشت، همانطور که تا پس از شرکت در این مطالعات تعریف نشده بود.

یک بررسی اخیر که به مطالعات روی رژیم نوردیک پرداخته بود، نشان داد که این رژیم می‌تواند برخی از عوامل خطر بیماری را کاهش دهد - از جمله وزن بدن و کلسترول LDL (که اغلب به آن کلسترول «بد» می‌گویند.)، اما هیچ بهبود قابل توجهی در فشار خون یا کلسترول تام مشاهده نشد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، به نظر می‌رسد که رژیم نوردیک برای سلامتی امیدوار کننده است.تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که برخی از مواد اصلی رژیم نوردیک (از جمله غلات سبوس‌دار و ماهی‌های چرب) به تنهایی با سلامتی بهتر، از جمله کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط هستند.

این مطلب نشان می‌دهد ترکیب این غذا‌ها با هم هنگام پیروی از رژیم نوردیک می‌تواند به مزایای سلامتی مشابهی منجر شود. محلی بخورید رژیم نوردیک فقط به سلامتی مربوط نمی‌شود. همچنین برای کمک به سیاره زمین با استفاده از غذا‌های محلی و پایدار برای ایجاد یک رژیم غذایی سالم ساخته شده است.

در حال حاضر، برخی از اصلی‌ترین موانعی که افراد را از اتخاذ رژیم نوردیک باز می‌دارد، ترجیحات سلیقه و هزینه است. اما اگر این موانع برطرف شوند، رژیم نوردیک به خوبی می‌تواند روشی پایدارتر برای غذا خوردن برای افراد ساکن در کشور‌های شمال اروپا باشد، خوردن بیشتر غذا‌های رایج در هر دو رژیم غذایی مدیترانه‌ای و نوردیک - مانند سبزیجات، دانه ها، حبوبات، غلات کامل و ماهی - در کنار مصرف کمتر گوشت قرمز و فرآوری شده، احتمالاً اساس یک رژیم غذایی سالم است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar