خراسان/ یک پژوهش فراگیر جدید نشان داده که تنها ۱۵ دقیقه فعالیت بدنی شدید در هفته می تواند مرگ و میر ناشی از تمام علل افزایش دهنده خطر ابتلا به سرطان را تا ۱۵ درصد کاهش دهد
 
یک پژوهش جدید نزدیک به ۷۵هزار بزرگ سال (۵۶ درصد از افراد مورد مطالعه زن و با میانگین سنی۵/۶۲سال بودند) را که در هفت سال گذشته به بیماری‌های قلبی عروقی یا سرطان مبتلا نبودند ، بررسی کرد. پژوهشگران دریافتند که تنها ۱۵ دقیقه فعالیت بدنی شدید در هفته می‌تواند مرگ و میر ناشی از تمام علل افزایش دهنده خطر ابتلا به سرطان را تا ۱۵ درصد کاهش دهد.

  کاهش بیماری قلبی تا 40 درصد
افزایش میزان ورزش تا ۲۰ دقیقه در هفته می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا ۴۰ درصد کاهش دهد. نویسنده مقاله مربوط به این پژوهش به «ال پائیس» می‌گوید: «حداقل دوز ورزش شدید بدنی برای به دست آوردن فواید سلامتی تقریبا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در هفته بود، اما ما فواید سلامت بیشتری را تا حدود ۵۰ تا ۶۰ دقیقه در هفته پیدا کرده‌ایم که در آن نقطه بهینه با ۳۶ درصد یافت می‌شود و خطر مرگ را به هر دلیلی کاهش می‌دهد.»


   اثر ورزش حتی در کوتاه مدت
این پژوهش، یک یافته مهم دیگر هم  به همراه داشت. فواید سلامتی در ورزش می‌تواند از طریق دوره‌های کوتاه فعالیت بدنی شدید تا دو دقیقه به دست آید. کارشناسان می‌گویند: «یکی از منحصر به فرد‌ترین نتایج مطالعه ما این بود که متوجه شدیم فعالیت بدنی شدید برای فواید سلامتی نیازی به تجمع در دوره‌های طولانی مدت ندارد. بنابراین، هر گونه فعالیت بدنی که فرد انجام می‌دهد در صورتی فرصت فعالیت بدنی شدید را فراهم می‌کند که بتواند فعالیت را با سرعت بیشتر یا با شدت بیشتر برای مدت کوتاهی انجام دهد. این امر  به ویژه برای افرادی که وقت ندارند یا نمی‌خواهند به باشگاه بروند، حائز اهمیت است.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar