تبیان/با اینکه عادت ماهانه اتفاقی کاملاً طبیعی است و برای هر خانمی رخ می‌دهد؛ اما باروهای نادرست زیادی در مورد آن وجود دارد.
 
سیکل قاعدگی توسط هورمون‌هایی کنترل می‌شود که توسط تخمدان‌ها و غده هیپوفیز تولید می‌شوند. این هورمون‌ها باعث می‌شوند دیوارهٔ رحم برای بارداری آماده و ضخیم شوند. اگر بارداری رخ ندهد، این دیوارهٔ ضخیم طی پریود فرومی‌ریزد. اولین پریود شما معمولاً حدود ۱۲ سالگی شروع می‌شود؛ اما ممکن است زودتر یا دیرتر هم رخ بدهد که بستگی به زمان شروع بلوغ دارد. یائسگی نیز معمولاً حدود ۵۱ سالگی رخ می‌دهد؛ یعنی زمانی که تخمدان‌ها دیگر تخمک تولید نمی‌کنند و پریودها کم و کمتر شده و در نهایت متوقف می‌شوند.

باور اشتباه: هنگام قاعدگی نمی‌توان ورزش کرد
خیلی از افراد در روزهای پریود با خستگی و نفخ و احساس ناراحتی مواجه می‌شوند. اگر این تجربه را داشته باشید که سعی کرده‌اید در این زمان ورزش کنید، پس حتماً می‌دانید چقدر سخت است با ناراحتی‌های ناشی از پریود بخواهید انگیزه ورزش‌کردن پیدا کنید.
در مورد غذا هم سعی کنید بیشتر غذاهای آهن‌دار بخورید تا کمتر احساس خستگی و بی‌حالی کنید. سبزیجات برگ‌دار، بنشن، مغزها و دانه‌ها منابع خوبی از آهن هستند. زنجبیل و شکلات تلخ نیز گزینه‌های خوبی برای روزهای پریودند
هرچند خوب است که اگر حالت تهوع، گرفتگی و درد دارید استراحت کنید؛ اما ورزش در روزهای پریود کمک می‌کند احساس کلی بهتری داشته باشید. ورزش ملایم یا متوسط می‌تواند برخی از علائم سندرم پیش از قاعدگی را نیز تخفیف دهد.
ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی و یوگا و تمرینات قدرتی سبُک در دوره قاعدگی بسیار مناسب‌اند. تمرینات کششی هم می‌توانند برای بهبود گردش خون و کاهش تنش عضلات مفید باشند. در روزهای قاعدگی نباید ورزش‌های سخت و پُرشدت انجام دهید. در نهایت اینکه باید به بدنتان گوش دهید و همان کاری را بکنید که احساس خوبی به شما می‌دهد. پس فراموش نکنید که ورزش‌کردن در این روزها به‌طورکلی خوب است.

باور اشتباه: قاعدگی هر ماه باید دقیقاً یک هفته باشد
پریودها شبیه هم نیستند، حتی برای یک نفر! سیکل قاعدگی شما در اولین روز پریودتان شروع می‌شود و در اولین روز پریود بعدی‌تان تمام می‌شود. متوسط سیکل قاعدگی چیزی بین ۲۱ تا ۳۵ روز است و یک پریود معمولی به طور متوسط دو تا هفت روز طول می‌کشد. سیکل‌های طولانی معمولاً در سال‌های اولیه بعد از شروع پریود برای یک دختر وجود دارند؛ اما تدریجاً با افزایش سن، سیکل‌های قاعدگی کوتاه‌تر و منظم‌تر می‌شوند.
اگر سیکل قاعدگی شما پیرو این الگو نیست زود مضطرب نشوید. این طبیعی است که سیکل‌های قاعدگی و مدت پریود، گاهی طولانی‌تر یا کوتاه‌تر باشد. تا زمانی که پریودهای شما منظم‌اند، جای نگرانی وجود ندارد. اما پریودهای نامنظم باید بررسی پزشکی شوند. در سال‌های پیش از یائسگی و طی بلوغ، بی‌نظمی پریودها می‌تواند معمول باشد. سیکل قاعدگی ممکن است با تغییر روش ضدبارداری نامنظم شود. اگر پریودهایتان نامنظم‌اند و علت آن را نمی‌دانید باید به پزشک مراجعه کنید.

باور اشتباه: گرفتگی‌های شدید پریود طبیعی‌اند
خیلی از خانم‌هایی که دردها و گرفتگی‌های شدید پریود دارند این اتفاق را عادی می‌دانند؛ اما همیشه هم این‌طور نیست. گرفتگی و درد طی پریود طبیعی است چون انقباضات رحم که برای خارج‌کردن خون و بافت از بدن روی می‌دهند، دردناک‌اند اما اگر این گرفتگی‌ها بسیار شدید باشد و در فعالیت‌های روزمره اختلال ایجاد کنند، نرمال نیستند.
عوارضی وجود دارند که می‌توانند باعث گرفتگی‌های دردناک پریود شوند، از جمله بیماری التهابی لگن و فیبروم رحم. اندومتریوز هم عارضهٔ دیگری است که اغلب باعث پریودهای بسیار دردناک می‌شود. اندومتریوز می‌تواند درد در لگن، خونریزی‌های سنگین و گرفتگی ایجاد کند. اگر هر یک از این علامت‌ها را دارید حتماً جهت تشخیص درست به پزشک مراجعه کنید.

باور اشتباه: سندرم پیش از قاعدگی تلقینی‌ است
سندرم پیش از قاعدگی یا PMS عارضه‌ای است که هر خانمی طی نیمهٔ دوم سیکل قاعدگی خود آن را تجربه می‌کند. این عارضه بسیار متداول است و اصلاً هم تلقینی نیست. علائم این سندرم شامل نوسانات خلقی، نفخ، سردرد و اشتهای بیشتر برای بعضی از غذاها می‌شود. برخی از خانم‌ها ممکن است دچار گرفتگی‌ها و حساس و دردناک شدن سینه‌ها نیز بشوند. سندرم پیش از قاعدگی می‌تواند خفیف تا شدید باشد و در برخی موارد ممکن است واقعاً طاقت‌فرسا باشد. علت دقیق این سندرم هنوز مشخص نیست اما گفته می‌شود مرتبط با تغییراتی است که در این زمان در سطح هورمون‌ها رخ می‌دهد. این تغییرات هورمونی بر قسمت‌های گوناگون بدن و مغز اثر می‌گذارند که می‌توانند علائم فیزیکی و هیجانی متعددی ایجاد نمایند. عامل ژنتیک نیز در میزان شدت این علائم دخیل است.
علائم سندرم پیش از قاعدگی معمولاً یک یا دو هفته قبل از پریود شروع می‌شود و در عرض چند روز بعد از شروع پریود ناپدید خواهد شد. اما در برخی از خانم‌ها این علائم ممکن است در تمام مدت سیکل وجود داشته باشد.

باور اشتباه: در روزهای پریود بعضی از غذاها را نباید خورد
در این مورد که در زمان پریود چه چیزهایی را باید یا نباید بخورید باورهای قدیمی زیادی وجود دارد، اما واقعیت این است که هیچ نسخهٔ واحدی برای این مسئله وجود ندارد که برای همه مناسب باشد. بعضی از خانم‌ها شاید متوجه شوند یک سری از غذاها می‌توانند علائم پریودشان را بدتر کنند، و عده‌ای دیگر هم ممکن است به این نتیجه برسند که غذاهایی می‌توانند علائم یا ناراحتی‌های پریودشان را کمتر کنند. متأسفانه غذاهایی که در روزهای پریود هوسشان را می‌کنید، مانند شیرینی‌ها و اسنک‌های فست‌فودی، می‌توانند حالتان را بدتر کنند. البته هرکسی متفاوت است و خودش حال خودش را بهتر می‌داند!
اما یک سری دستورالعمل‌های کلی وجود دارند که می‌توانید آنها را طی پریودتان رعایت کنید؛ نوشیدن آب کافی بسیار مهم است و سعی کنید حتماً زیاد آب بنوشید و میوه‌ها و سبزیجات آبدار مصرف کنید. در مورد غذا هم سعی کنید بیشتر غذاهای آهن‌دار بخورید تا کمتر احساس خستگی و بی‌حالی کنید. سبزیجات برگ‌دار، بنشن، مغزها و دانه‌ها منابع خوبی از آهن هستند. زنجبیل و شکلات تلخ نیز گزینه‌های خوبی برای روزهای پریودند.


باور اشتباه: هنگام نباید دوش آب داغ بگیرید
بعضی از افراد عقیده دارند در روزهای پریود نباید دوش آب داغ بگیرید؛ زیرا ممکن است جریان خونریزی‌تان بیشتر شود. ایدهٔ این باور چندان هم غیرمنطقی نیست؛ گرما می‌تواند رگ‌ها را باز و گشاد کرده و عضلات را ریلکس کند که هر دوی این فاکتورها می‌توانند بر پریود و خونریزی آن اثر بگذارند؛ اما هیچ‌گونه شاهد علمی وجود ندارد که دوش آب گرم یا حمام داغ بر خونریزی پریود اثر قابل‌توجهی بگذارد.
در واقع دلایل زیادی وجود دارد که شما باید طی روز دوش آب گرم بگیرید. زیرا گرما، عضلاتتان را شُل می‌کند و می‌تواند گرفتگی‌ها و دردهای ناشی از پریود را کاهش دهد. با استفاده از پد یا کیسهٔ آبگرم روی شکمتان هم می‌توانید از فواید گرما برای تسکین درد بهره ببرید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar