فرارو/ هنگامی که شما در حال بسته بندی ابرغذا‌ها هستید یعنی غذا‌هایی که دارای مزایای تغذیه‌ای متعدد مانند سطوح بالای ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر یا آنتی اکسیدان‌ها هستند تغذیه سالم می‌تواند بسیار کارآمد باشد.

اگرچه ابرغذا‌ها توسط یک نهاد رسمی از تصمیم گیرندگان درباره آن تعریف نشده اند، اما موادی هستند که کارشناسان تغذیه از نظر تاثیر بر روی تغذیه و سلامتی افراد آن را انتخاب می‌کنند.

به نقل از ریئل سیمپل؛ ابرغذا‌ها مواد غذایی‌ای هستند که به راحتی در رژیم غذایی و دستور العمل‌های ما قرار می‌گیرند و می‌توانند به طور منظم مصرف شوند. مواد غذایی‌ای مانند کلم پیچ، زغال اخته و مواد تخمیر شده به طور گسترده‌ای به عنوان ابرغذا‌ها پذیرفته شده اند.

با این وجود، مواد غذایی‌ای وجود دارند که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید.


در ادامه به چند ماده غذایی می‌پردازیم که متخصصان تغذیه باور دارند در سال ۲۰۲۳ میلادی به ابرغذا‌ها تبدیل خواهند شد:

۱- عدس
این پروتئین گیاهی محبوبیت پیدا می‌کند و در بسیاری از مواد غذایی از چیپس گرفته تا پاستا ظاهر می‌شود. عدس علاوه بر فولات، منیزیم و آهن، فیبر کمک کننده به کلسترول و پروتئین تقویت کننده را نیز فراهم می‌کند.

عدس به راحتی برای تهیه سوپ و به عنوان یک ماده غذایی‌ای پایه‌ای و مقوی برای وعده‌های غذایی طبخ می‌شود و هم چنین می‌توان آن را به صورت کنسرو شده یا از قبل پخته و بسته بندی شده استفاده کرد تا امکان مصرف راحت‌تر آن وجود داشته باشد. بنابراین، شما می‌توانید عدس را به طور مکرر در رژیم غذایی تان قرار دهید بدون این که خیلی خسته شوید.

۲- جگر گاو
یکی از بهترین ابرغذا‌ها و منبعی از مولتی ویتامین واقعی طبیعت است که حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری به شکلی زیستی می‌باشد که براحتی توسط بدن جذب و شناسایی می‌شود.

جگر گاو را می‌توان به شکل کامل یا به صورت کپسول جگر گاو خشک شده مصرف کرد. جگر گاو حاوی بسیاری از مواد مغذی مهم مانند ویتامین‌های A، D، E، K، B۱۲، فولات و مواد معدنی مانند مس و آهن است که ابزار مورد نیاز بدن برای سم زدایی طبیعی، حمایت از تعادل هورمونی و حمایت از تیروئید مناسب را فراهم می‌کند.

ویتامین A برای تولید هورمون‌های جوانی و ضد استرس که همه ما به آن نیاز داریم عاملی کلیدی محسوب می‌شود با این وجود، اکثر افراد دچار کمبود ویتامین A هستند. اگر جگر گاو در دسترس تان نیست جگر مرغ را امتحان کنید.

۳- خرمای مجول
این خرما با طعمی شبیه کارامل است. این خرما سرشار از پتاسیم، آهن و فیبر سیرکننده بدون هیچ قندی می‌باشد. می‌توانید آن را به تنهایی میل کنید، با کره بادام زمینی پر کنید یا در یک میلک شیک خامه‌ای مخلوط کنید.

۴- گندم سیاه
با وجود بسیاری از مسائل و نگرانی‌های زیست محیطی کنونی در مورد سیستم غذایی شکننده مان ما به محصولاتی نیاز داریم که هم مغذی و هم انعطاف پذیر باشند.

مواد غذایی‌ای مانند گندم سیاه مقاوم و دارای تنوع ژنتیکی هستند. دانه آن غنی از فیبر، مواد معدنی و پلی فنول‌های محافظ قوی می‌باشند که از سیستم ایمنی سالم حمایت می‌کنند و محصولی مقاوم نسبت به خشکی است که می‌تواند در خاک با کیفیت پایین و در دما‌های پایین و ارتفاع بالا رشد کند.

۵- بلغور
این غله کم‌تر طعم مغزی دارد و از بلغور گندمی که آب پز، خشک شده و آسیاب شده است درست می‌شود. در هر فنجان از بلغور پخته شده می‌توانید مقدار عالی پروتئین و فیبر دریافت کنید: ۶ گرم پروتئین و ۸ گرم فیبر.

شما هم چنین با مصرف آن مواد معدنی زیادی از جمله آهن گیاهی دریافت می‌کنید. از بلغور می‌توان به جای برنج در دستور پخت‌های مختلف استفاده کرد. هم چنین، شما می‌توانید آن را روی سالاد بپاشید یا فرنی بلغور درست کنید.

۶- دانه‌های کنف
این پروتئین گیاهی یک پروتئین کامل است بدین معنا که حاوی ۹ اسید آمینه ضروری می‌باشد. سه قاشق غذاخوری ۹ گرم پروتئین فراهم می‌کند! دانه‌های کنف مکملی عالی برای همه چیز هستند از میله‌های انرژی زای خانگی گرفته تا روی کاسه‌ای مملو از اسموتی. می‌توان از دانه‌های کف در طول روز روی ماست، سالاد، مواد پروتئینی و پاستا استفاده کرد و آن را پاشید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar