نماد آخرین خبر

رنج مردم از طولانی شدن تعریض جاده سوادکوه –تهران

منبع
ايرنا
بروزرسانی
رنج مردم از طولانی شدن تعریض جاده سوادکوه –تهران
ايرنا/ جاده سوادکوه –تهران به عنوان يکي از جاده هاي پرتردد مازندران به شمار مي رود که عبور قسمتهايي از اين جاده از درون شهرهاي شيرگاه ، زيراب و پلسفيد و روستاها باعث شده تا مردم ساکن دراين مناطق به علت حجم بالاي ترافيک متحمل لطمات و مشکلاتي شوند. اين در حالي است که بخش هايي از اين جاده انقدر کم عرض است که حتي جوابگوي تردد خودروهاي اهالي اين شهرها و روستاها اطراف ان نيست. بخش هايي از يکصد کيلومتر مسير جاده سوادکوه – تهران يکي از محورهاي مواصلاتي و پرتردد کشور از ميان شهرهاي شيرگاه ، زيراب و پلسفيد و برخي از روستاها گذر مي کند و عبور اين جاده براي مردم و اهالي اين شهرها مشکل ساز شده است. مشکلاتي که شايد براي مسافراني که سالي يک يا چند بار از اين جاده گذر کنند چندان سخت نباشد ولي ساکنان اين مناطق هر روز با آن گريبانگير هستند. تعريض جاده سوادکوه- تهران بمنظور ايجاد راه مواصلاتي مناسب و عريض از حدود10 سال قبل در پنج قطعه تعريف شد که اين قطعات شامل ايجاد پروژه کنار گذر بومهن ،رفع نقاط حادثه خيز گدوک بطول هشت کيلومتر، تعريض گردنه گدوک تا پل سفيد بطول 17 کيلومتر ، تعريض مسير پل سفيد به قائمشهر بطول 40 کيلومتر و ايجاد پل و تونل براي اتصال به قائمشهر بطول 40 کيلومتر و ساخت چهار تونل است. عضو شوراي اسلامي شهر زيراب به عبور جاده اصلي از مرکز اين شهر اشاره کرد و گفت: اتمام طرح تعريض جاده سوادکوه – تهران به عنوان اولويت اصلي در دستور کار دولت قبلي قرار گرفت که طبق برنامه ريزي ها اين طرح بايد در سال گذشته تکميل و به بهره برداري مي رسيد و اين در حالي است که بخش اعظمي از اين طرح هنوز تکميل نشده است. نرگس کمالي ' در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : قرار داشتن مدارس، امام زاده و مساجد در کنار جاده اصلي زمينه ساز بروز تصادف هاي کشنده است و هفتگي شاهد يک يا چند کشته در اين جاده هستيم. عضو شورايعالي استان هاي کشور با بيان اينکه مسوولان نداشتن بودجه کافي را علت اصلي طولاني شدن طرح تعريض محور سوادکوه اعلام مي کنند ، تصريح کرد: مسوولان بايد در تخصيص اعتبار مورد نياز براي تکميل اين طرح عمراني اهتمام بيشتري داشته باشد. وي با بيان اينکه مردم سوادکوه به علت کم عرض بودن جاده اصلي اين شهر هر روز با مرگ دست و پنجه نرم مي کنند، اعلام کرد: تردد نکردن ماشين هاي سنگين و نيسان در هراز يکي ديگر از جاده هاي مواصلاتي مازندران باعث شده همه اين اتومبيل ها براي رفتن به تهران از محور سوادکوه –تهران استفاده کنند که اين امر خطرات ناشي از تصادفات و مرگ و مير جاده اي را افزايش داده است. عضو شوراي اسلامي شهرستان سوادکوه با بيان اينکه مشکلات مربوط به کم بودن عرض جاده اصلي شهر سوادکوه بارها به اطلاع مسوولان رسيده است ، گفت: به رغم هشدارهاي مکرر تاکنون نسبت به طرح تعريض محور سوادکوه اقدام اساسي صورت نگرفته است در حالي که اين حق طبيعي مردم اين منطقه است که براي تردد از خيابان با خطرات جاني مواجه نشوند. وي با اشاره به اينکه شهرستان هاي سوادکوه و سوادکوه شمالي که در منطقه کوهستاني قرار دارند بي بهره از مسير کمربندي است ، ادامه داد : به همين علت جاده تهران – سوادکوه از مرکز شهرهاي اين مناطق گذر مي کند . عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي نيز با تاکيد بر اينکه جاده سوادکوه را نبايد به عنوان يک جاده منطقه اي و محلي در نظر گرفت ، گفت: اين راه ارتباطي اصلي پايتخت به استانهاي ديگر کشور به شمار مي رود و اکثر مواقع بويژه ايام تعطيل اين جاده با ترافيک بالا مواجه است . ' کمال عليپور خنکداري ' ادامه داد:شايد براي مسافراني که بمنظور بهره گيري از طبيعت خدادادي و زيباي سوادکوه سالي چند بار به اين منطقه سفر مي کنند ماندن در ترافيک زياد آنچنان اذيت کننده نباشد اما اهالي ساکن در اين شهرستان ها هر روز و هر لحظه مجبور به تحمل اين بار ترافيکي هستند. منتخب مردم قائمشهر ، سوادکوه ، سوادکوه شمالي ، جويبار وسيمرغ در مجلس شوراي اسلامي گفت: ساکنان شهرهاي شيرگاه ، پل سفيد و زيراب و روستاهاي مسير اين راه مجبورند اين بار ترافيکي سنگين و همچنين خطرات ناشي از آن را تحمل بکنند . وي ادامه داد : کم عرض بودن جاده سواکوه به ويژه در ايام تعطيلات باعث شده تا مسافران براي رسيدن به مقصدي کوتاه به علت حجم بالاي خودرو و ترافيک سنگين چندين ساعت معطل شوند. عليپور خنکداري خسارت ديدگان اصلي کندي روند اجراي طرح تعريض جاده سوادکوه – تهران را اهالي ساکن دراين مسير دانست و گفت: نبايد بدليل ضعف در انجام کار باعث ضرر وزيان به مردم شويم . وي به قول وزير راه و شهرسازي دولت تدبير واميد مبني بر تکميل طرح تعريض محور سوادکوه تا پايان سال جاري اشاره کرد و گفت: با روند فعلي تخصيص اعتبار ، اين طرح در زمان وعده داده شده اتمام نخواهد يافت . به گفته عليپور خنکداري امسال بيش از 700ميليارد ريال اعتبار براي اجراي طرح تعريض محور سوادکوه درنظرگرفته شد که اين ميزان اعتبار براي تکميل اين طرح کافي نيست و به 750 ميليارد ريال اعتبار ديگر نياز است . نماينده مردم قائمشهر ، سوادکوه ، سوادکوه شمالي ، جويبار و سيمرغ در مجلس شوراي اسلامي گفت: تعريض جاده سوادکوه –تهران بمنظور کاستن از بار مشکلات ترافيکي و تامين امنيت مردم در برنامه چهارم و پنجم توسعه در دستور کار قرار گرفته است. 'سيد هادي حسيني' در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: اهالي شهرها و روستاهايي که جاده از درون آنها مي گذرد هر روز با مشکلات عديده اي دست وپنجه نرم مي کنند. وي ادامه داد: چرا بايد انتقال يک بيمار به بيمارستان به علت کم عرض بودن و ترافيک سنگين در اين جاده ساعت ها طول بکشد و شاهد اتفاق ناگوار براي آنان باشيم؟ وي بهبود و توسعه زير ساخت هاي لازم با توجه به گردشگر پذيربودن در مازندران را لازم و ضروري دانست و گفـت: در صورت ايجاد و تکميل زيرساخت هاي مورد نياز ازجمله بهبود وضعيت جاده اي ، صنعت گردشگري در اين استان رونق بيشتري خواهد يافت و تحقق اين مهم نيازمند تخصيص اعتبارات ويژه و اهتمام بيشتر مسوولان است. حسيني با اشاره به اينکه دولت براي تسريع در روند اجرا، اين طرح را به قطعات کوچک تقسيم کرده است ، گفت: قطعه تهران به فيروزکوه بطور کامل انجام شد ولي فقدان پيگيري مناسب واثرگذار در مازندران باعث شده تا اين طرح در گردنه گدوک تا قائمشهر با کندي مواجه شود. وي با اشاره به وعده مسئولان وزارت راه و شهرسازي نسبت به تکميل طرح تعريض محور سوادکوه تا پايان سال جاري ، گفت: با انتخاب پيمانکاران مجرب و توانمند و تامين منابع مالي مورد نياز ، تسريع در انجام اين طرح دوراز انتظار نيست. معاون توسعه منابع انساني وزير راه و شهرسازي که هفته گذشته در مراسم توديع و معارفه مديرکل راه وشهرسازي مازندران شرکت کرده بود ، گفت : بر اساس دستور وزير ، صد درصد اعتبارات ملي تعيين شده براي استان مازندران در سال جاري تخصيص مي يابد. سيد سعيد سيد علايي ' در سخنانش از مازندران به عنوان يک استان ملي ياد کرد و افزود : به دليل موقعيت طبيعي و وجود مناطق نمونه گردشگري ، تمامي شهروندان نظام جمهوري اسلامي ايران به مازندران سفر مي کنند و به همين دليل توجه به راه هاي مواصلاتي و کنارگذرهاي شهرهاي استان ضروري است. نماينده ساخت وتوسعه زيربناهاي کشور در مازندران نيز به خبرنگار ايرنا گفت: عمليات تعريض و چهار بانده کردن جاده 84 کيلومتري سوادکوه –تهران از سال 1383 از منطقه گدوک به سمت قائمشهر آغاز شد . ' غلامعباس رستمي ' ادامه داد: تاکنون با صرف دو هزار و 500 ميليارد ريال اعتبار 54 کيلومتر از اين مسير چهار خطه شد . وي اعتبار موردنياز براي اتمام اين طرح را يکهزار و 200ميليارد ريال برشمرد و گفت: امسال 800ميليارد ريال از اين اعتبار تخصيص يافت که با تصميم و جديت وزارت راه و شهرسازي مابقي اعتبار موردنياز تامين خواهد شد . شهرهاي شيرگاه، زيراب و پل سفيد از شهرستان سوادکوه و سوادکوه شمالي در مسير جاده سوادکوه و تهران قرار دارند . حال مسئولان ومردم شهرستان هاي سوادکوه و سوادکوه شمالي چشم انتظار تحقق وعده مسوولان وزارت راه وشهرسازي هستند تا با تکميل طرح تعريض محور سوادکوه تا پايان سال جاري ، شاهد انقلابي بزرگ در بهبود وضعيت جاده اي و کاهش تصادفات و تلفات جاده اي در اين محور باشند.