نماد آخرین خبر

تغذیه حکیمانه از زبان آیت الله جوادی آملی

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی

آخرین خبر/ بسیاری از ما گرفتار خوردنیم؛ گرفتار غذا و همچنین چیزهایی که جزء توابع غذاست. بالأخره اگر غریزه‌ های دیگر هست و اگر لذت های دیگر هست، قسمت مهمش از همین غذا خوردن است. 
بزرگانی مثل مولوی و امثال مولوی ما را به تعدیل در خوردن تشویق کردند؛ در روایات ما هم فراوان آمده است که این چنین نباشد که شما همیشه سیر باشید. 
مولوی فرمود شما این غذا را بررسی کنید ببینید این چیست بعد چه چیزی می‌ شود؛ فرمود غذا یک خاک رنگین است، این خاک را رنگ کردند ظریفش کردند و آدم را گرفتار این غذا کردند. 
قدری کلوخ هست، قدری کود است و قدری آب رویش ریختند، آن وقت این می‌ شود گُل، این می‌شود میوه، این می ‌شود غذای حیوان، بعد این می ‌شود گوشت. 
ایشان فرمود شما اصلش را نگاه کن، همه ‌اش خاک است؛ منتها رنگین شده است. بعد وقتی که انسان پُر خورد، آن کسی که مثل حیوان بخورد، بالأخره مثل جماد می ‌افتد، ناچار است بیفتد و پشت سر هم بخوابد! 
این کسی که پرخوری کرده افتاده و دارد می‌ خوابد، می‌ گوید پس کجاست آن رنگین؟ 

به او می ‌گویند ما دامی داشتیم و دانه ای، رنگ غذا طعم غذا مزه غذا بوی غذا، دام است، تو به این دام افتادی و خود را گرفتار کردی و الآن چیزی در دست تو نیست. 
 جناب مولوی می ‌فرماید جوع و کم خوری نعمتی نیست که به هر کسی بدهند؛ این مثل علف نیست که نزد حیوان بگذارند؛ این نعمتی است که من چقدر باید بخورم! 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره