نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دیدنی-خواندنی

از تشویق به چراغانی مساجد تا مجازات حرمت شکنان ماه رمضان توسط امیرالمؤمنین‌(ع)

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
از تشویق به چراغانی مساجد تا مجازات حرمت شکنان ماه رمضان توسط امیرالمؤمنین‌(ع)

آخرین خبر/ به سنت و سیره شخصی و فردی امیرالمؤمنین‌علی‌علیه‌السلام نسبت به عرصه اجتماعی و سیاسی زندگی ایشان، کمتر توجه شده است. این فراموشی تنها به سبب کم کاری محققان و پژوهش گران نیست؛
چرا که شرایط زندگانی حضرت و وضعیت حاکم بر فضای سیاسی اجتماعی عصر ایشان و پس از آن، موجب بی توجهی به سیره شخصی و فردی امیرالمؤمنین علی شده است.

توجه به مساجد به عنوان یک نهاد مؤثر اجتماعی و سیاسی

مأنوس بودن رسول گرامی اسلام و امیرالمؤمنین‌علی‌علیه‌السلام با مساجد در طول سال و به ویژه در موسم رمضان، تنها کارکردی عبادی نداشت.

با این که خوارج و هواداران معاویه جان امیرالمؤمنین‌‌علیه‌السلام را تهدید می کردند، آن حضرت در موسم رمضان بدون همراهی محافظان، وارد مسجد می شد و همین موضوع، خوارج را بر توطئه ترور امیرالمؤمنین ‌علیه‌السلام در مسجد جسور ساخت.[۱]
حضرت در رمضان به هنگام پیمودن مسیر خود به مسجد، با ندای «الصلاة، الصلاة» مردم را به حضور در مساجد دعوت میکرد و در این ماه به مسجد جامع و دیگر مساجد سرکشی میکرد. [۲] [۳]
در این سرکشی ها، حضرت سنت های حسنه ای هم چون چراغانی و تلاوت قرآن را تشویق و تأیید میکرد.[۴]
تشویق به چراغانی مساجد و سنت های حسنه ای چون محفل های قرائت قرآن، توصیه به در نظر گرفتن محلی برای تطهیرو فراهم آوردن لوازم حضور زنان و کودکان در مسجد، برخی از آنها است. [۵] [۶] [۷]
عرفجه ثقفی، یکی از اصحاب آن حضرت نقل می کند که در ماه رمضان، از سوی امیرالمؤمنین‌علی‌علیه‌السلام به امام جماعت زنان منصوب شده بود.[۸]

حفظ حرمت شعائر مذهبی در حقوق اجتماعی

در سیره ائمه درباره حرمت نهادن این ایام و موسم ها، مصداق های متعددی میتوان یافت.
حضرت در احادیثی، خوردن و آشامیدن را در ماه رمضان، حتی برای مسافری که بعد از ظهر به شهر خود باز می گردد و زنانی که به جهت احکام شرعی، معذور از روزه گرفتن هستند، سزاوار نمیداند. [۹] [۱۰]
از دیگر مصداق های رویکرد امیرالمؤمنین‌علی‌علیه‌السلام در حفظ قداست رمضان، تشدید مجازات کسانی است که رمضان را حرمت نمی دارند.
قیس بن عمرو حارثی، مشهور به نجاشی، از شاعران کوفه و یاران امیرالمؤمنین حضرت علی در صفین بود.

وی به سبب مهارت در سرودن شعر و شرافت قومی و عربی، نقش مهمی در رقابت فرهنگی و اجتماعی شام و عراق داشت و حضورش در کوفه مغتنم دانسته می شد.[۱۱]
آنچه موجب پیوستن وی به معاویه شد و او را به هجو امیرالمؤمنین‌علی‌علیه‌السلام و جایگاه اجتماعی و فرهنگی کوفه و عراق واداشت، تأکید امیرالمؤمنین‌علی‌علیه‌السلام بر ضرورت حفظ شأن و حرمت رمضان بود. [۱۲]
بدین ترتیب که وی در ماه رمضان و در اطراف کوفه، شرب خمر کرد و حضرت بیست ضربه شلاق را به دلیل شکستن حرمت رمضان، بر مجازات شرعی او افزود.[۱۳]
امیرالمؤمنین‌علی‌علیه‌السلام در مقابل پرسش نجاشی در خصوص تشدید مجازات، جسارت وی در برابر خداوند و حرمت ننهادن بر رمضان را علت این تصمیم خود خواند و فرمود: فرزندان ما روزه اند، در حالی که تو رمضان را حرمت نمی داری.[۱۴]

منبع: سایت آستان مقدس علوی


منابع

۱. ابن جوزی، المنتظم فی تاریخ الأمم و الملوک، تحقیق محمد عبد القادر عطا و مصطفی عبد القادر عطا، بیروت : دار الکتب العلمیۀ، ١۴١٢ ه. ق، ج ۵، ص ١٧٨.
۲. بلاذری، پیشین، ج ٢، ص ۴٩۵.
۳. ابن اثیر، أسد الغابۀ، بیروت: دار الفکر، ١۴٠٩ ه. ق، ج ٣، ص ۶۶٩.
۴. همان؛ ابن جوزی، پیشین، ج ۴، ص ١٨٠.
۵. ابن اثیر، أسد الغابۀ، بیروت: دار الفکر، ١۴٠٩ ه. ق، ج ٣، ص ۶۶٩.
۶. ابن جوزی، پیشین، ج ۴، ص ١٨٠.
۷. قاضی نعمان، پیشین، ج ١، ص ١۴٩؛ مجلسی، پیشین، ج ٨٠، ص ٣٨١.
۸. عبد الرزاق صنعانی، المصنف، تحقیق حبیب الرحمن الأعظمی، بیجا: منشورات المجلس العلمی، بیتا، ج ٣، ص ١۵٢؛ بیهقی، السنن الکبری، بیروت: دار الفکر، بیتا، ج ٢، ص ۴٩۴.
۹. فضل الله راوندی، النوادر، تحقیق سعید رضا علی عسکری، قم: مؤسسۀ دار الحدیث الثقافیۀ، بیتا، ص ١٨١.
۱۰. محمد بن اشعث کوفی، الجعفریات، تصحیح محمد صادقی اردستانی، قم: مؤسسه الثقافۀ الاسلامیۀ لکوشانپور، ١٣٧۵، ص ١٠۶.
۱۱. ابواسحاق ابراهیم بن محمد ثقفی کوفی، الغارات، تحقیق جلال الدین حسینی ارموی، تهران : انجمن آثار ملی، ١٣۵٣، ج ٢، ص ٩٠١ – ٩٠٣.
۱۲. همان، ص ٩٠٢.
۱۳. همان، ص ٩٠١.
۱۴. همان، ص ٩٠٣.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar