۲۰ راه برای افزایش بهرهوری

آخرین خبر/ به نقل از msn پربازده بودن با پرمشغله بودن متفاوت است، زیرا پربازده بودن به شما این امکان را میدهد که سریعتر به اهدافتان برسید و زمان بیشتری برای خودتان داشته باشید. در اینجا 20 نکته برای افزایش بهرهوری آورده شده است که به شما کمک میکند زمان خود را در محل کار و خانه بهتر مدیریت کنید.
خودت را باور کن
از سر راه خودت کنار برو! از بهانهتراشی برای اینکه نمیتوانی کاری را انجام دهی دست بردار و روی تمام دلایلی که میتوانی به اهدافت برسی تمرکز کن. بهانهتراشی یک تکنیک اجتناب است که مانع از این میشود که واقعاً دست به کار شوی و برای رسیدن به آنچه دقیقاً میخواهی، پربارتر باشی. به تواناییهای خودت ایمان داشته باش.
ابتدا مهمترین وظایف را انجام دهید
به جای اینکه ایمیلهایتان را چک کنید، مستقیماً به جلسات بروید یا برخی از کارهای کماهمیتتر روی میزتان را مرتب کنید، سعی کنید ابتدا مهمترین کار را انجام دهید. اگر نمیتوانید اول آن را انجام دهید، حداقل قبل از ناهار آن را انجام دهید. نه تنها در اوایل روز تمرکز بیشتری خواهید داشت و اراده قویتری خواهید داشت، بلکه انجام دادن بزرگترین کار، برای بقیه روزتان انگیزه ایجاد میکند. همچنین احتمال اینکه کارهای غیرمنتظرهای که در طول روز پیش میآیند، حواستان را پرت کنند، کمتر است.
اعلان های خود را تغییر دهید
میتوانید تمام اعلانهای خود را خاموش کنید، ایمیل، رسانههای اجتماعی، آب و هوا و اخبار. با این حال، انجام این کار ممکن است باعث شود که نگران از دست دادن چیز مهمی باشید. اما راه حل چیست؟ نشان داده شده است که تنظیم اعلانها برای نمایش فقط سه بار در روز، در واقع به افراد کمک میکند تا پربارتر باشند و احساس شادی، استرس کمتر و کنترل بیشتری برای روز خود داشته باشند.
«دزدان زمان» خود را شناسایی کنید
یک راه خوب برای افزایش بهرهوری، کاهش یا خلاص شدن از شر فعالیتها یا موقعیتهایی است که وقت شما را تلف میکنند، که به عنوان "دزدهای زمان" نیز شناخته میشوند. یکی از آسانترین راهها، کاهش میزان تماشای تلویزیون است. مواردی که تشخیص آنها دشوارتر است، چیزهایی هستند که تمایل دارند حواس شما را پرت کنند یا جریان کاری شما را مختل کنند، یا عادت بدی که ممکن است متوجه آن نشده باشید. فهمیدن اینکه چه چیزی واقعاً وقت شما را در خانه یا محل کار تلف میکند، میتواند به شما کمک کند در آینده از این موارد اجتناب کنید.
سعی کنید چند کار را با هم انجام ندهید
انجام چندین کار به طور همزمان ممکن است باعث شود احساس کنید که بهرهوری بیشتری دارید، اما در واقع سرعت شما را کاهش میدهد. با تلاش برای تمرکز روی چندین کار، در واقع هر کار را کندتر از زمانی که فقط یک کار را در یک زمان انجام میدادید، انجام میدهید. البته، لحظاتی در طول روز وجود دارد که میتوانید از چندوظیفگی بهرهمند شوید، اما در بیشتر موارد برای افزایش بهرهوری باید تکتک کارها را انجام دهید.
«نه» بگویید
نه گفتن به افراد میتواند فوقالعاده دشوار باشد - چه همکاران، چه مشتریانی که وقت زیادی از شما میگیرند، یا اعضای خانواده که مرزهای زمانی شما را درک نمیکنند. به جای احساس گناه، طرز فکر خود را تغییر دهید. وقتی به فعالیتهایی که وقت و انرژی شما را هدر میدهند نه میگویید، واقعاً به اهداف خود بله میگویید.
اهداف روزانه خود را بنویسید
سازماندهی روزتان از قبل، یک نکته عالی برای بهرهوری است. اهداف روزانهای را تعیین کنید که قابل دستیابی باشند و سپس روز خود را صرف تلاش برای رسیدن به آنها کنید. توجه به این نکته مهم است که نوشتن اهدافتان به شدت با دستیابی به آنها مرتبط است بنابراین حتماً این کار را انجام دهید!
اینقدر ایمیلهایتان را چک نکنید
احتمالاً نیازی به گفتن نیست که ایمیل میتواند بخش زیادی از روز را اشغال کند. بررسی و پاسخ دادن به پیامها نه تنها زمان میبرد، بلکه روند کاری شما را نیز مختل میکند. راهکارهایی وجود دارد که به شما کمک میکند تا دیگر ایمیلهای خود را اینقدر زیاد چک نکنید. یک نکته این است که زمانهای خاصی از روز را برای بررسی ایمیلهای خود تعیین کنید و سپس از سیستم خارج شوید.
کمالگرایی را کنار بگذارید
وقت آن رسیده که کمالگرایی را کنار بگذارید. در واقع بین کمالگرایی و بهرهوری پایینتر همبستگی وجود دارد. تمام زمانی که صرف بینقص بودن کارها میکنید، بهرهوری شما را کاهش میدهد!
دسته بندی وظایف را شروع کنید
وقتی بین کارهای مختلف جابجا میشوید، مقداری از زمانتان هدر میرود. هم به خاطر کارهای اداری که برای انجام این جابجایی لازم است و هم به خاطر تغییر تمرکزتان به یک کار جدید که از بخش متفاوتی از مغزتان استفاده میکند، زمان از دست میرود. دستهبندی کارها با هم میتواند به حل این مشکل کمک کند! برنامهتان را مرور کنید تا ببینید کدام کارها را معمولاً تکرار میکنید
از ساعت به نفع خود استفاده کنید
به خودتان زمان مشخصی برای کار روی یک کار یا پروژه خاص اختصاص دهید. لازم نیست کار را در آن بازه زمانی انجام دهید، اما اختصاص دادن یک مدت زمان ثابت به آن به شما کمک میکند تا تمرکز کنید و پیشرفت کنید. یکی از استراتژیها، تکنیک پومودورو است که بین ۲۵ دقیقه کار و پنج دقیقه استراحت متناوب است.
دست از کار بکش
مرخصی گرفتن از کار در واقع برای کارتان خوب است. «فعال بودن» مداوم شما را از نظر جسمی و روحی تحلیل میبرد. دامنه توجه و مهارتهای حل مسئله شما شروع به کاهش میکند. بدن و ذهن شما برای تجدید قوا و لذت بردن از چیزهای دیگر در زندگی به زمان نیاز دارند. برنامهریزی کنید که کارتان را روی میزتان بگذارید و سپس، صرف نظر از هر نتیجهای، آن برنامهها را دنبال کنید.
ورزش کنید
از نظر علمی ثابت شده است که ورزش باعث بهبود بهرهوری، حافظه و خلق و خوی شما میشود. همچنین به حفظ سلامت شما کمک میکند تا بتوانید در آینده نیز بهرهوری بیشتری داشته باشید. یک برد-برد! آیا برای ورزش کردن انگیزه ندارید؟ برای ورزش کردن با دوستی که سعی در افزایش بهرهوری خود دارد، برنامهریزی کنید.
یک پروژه بزرگ را به بخشهای کوچک تقسیم کنید
پروژههای بزرگ میتوانند دلهرهآور و طاقتفرسا به نظر برسند، به خصوص وقتی که احساس میکنید هرگز به اندازه کافی پیشرفت نمیکنید. با این حال، تقسیم یک پروژه بزرگ به بخشهای کوچکتر میتواند به شما کمک کند تا پربارتر باشید. اگر هر بار به یک عنصر بپردازید، احساس میکنید که قابل مدیریت است و به شما حس موفقیت میدهد که میتواند شما را به ادامه کار تشویق کند.
یک شریک مسئولیت پذیر پیدا کنید
لازم نیست تنها بروید! کسی را پیدا کنید که بتوانید با او صحبت کنید و در مسیر رسیدن به اهدافتان، شما را پاسخگو نگه دارد. باید یک شریک مسئولیتپذیر پیدا کنید که بتوانید موفقیتها و شکستهایتان را با او در میان بگذارید و در هر صورت از شما حمایت کند. همین که بتوانید هفتهتان را با کسی به اشتراک بگذارید، میتواند بهرهوری شما را بهبود بخشد. در کنارش باشید تا در موفقیتها و شکستهایش از شریکتان حمایت کنید. به هر حال، این یک کار تیمی است!
آخر روز یک «خلوت فکری» انجام دهید
روزتان را با میلیونها کار و ایده که در سرتان شناور است، به پایان نرسانید. در عوض، همه آنها را روی کاغذ بنویسید. بله، هر چیزی که در مغزتان میچرخد. انجام یک «تخلیه فکری» در پایان روز، استرس شما را در مورد هر چیز ناتمامی کاهش میدهد. حتماً همه آنها را یادداشت کنید تا بتوانید با آرامش بخوابید.
فضای کاری خود را بهبود بخشید
فضای کاری شما باید استرس شما را کاهش دهد و برای دستیابی به اهدافتان مساعد باشد. فضای کاری خود را طوری تغییر دهید که احساس خوبی داشته باشید و در نهایت بهرهوری شما را افزایش دهد. فضا را خلوت کنید، آثار هنری با رنگ روشن بخرید، صندلی بهتری تهیه کنید یا به قسمت دیگری از اتاق بروید. راههای زیادی برای بهبود فضای کاری شما وجود دارد، بنابراین چند چیز را امتحان کنید تا چیزی را که برای شما مناسب است پیدا کنید.
خودکار یا تفویض اختیار
اگر کسی یا چیزی میتواند کاری را انجام دهد، بگذارید انجامش دهد. آن کار همچنان انجام خواهد شد و شما میتوانید آن زمان و انرژی را روی چیز مهمتری متمرکز کنید. زمان پول است، بنابراین تصمیم بگیرید که وقت شما چقدر ارزش دارد و خدماتی را خریداری کنید یا افرادی را استخدام کنید که هزینه کمتری از نرخ ساعتی شما داشته باشند. ممکن است از تعداد زیاد گزینههای اتوماسیون و دستیاران شخصی آنلاین شگفتزده شوید.
زمان اوج خود را پیدا کنید
همه افراد بهترین کار خود را در یک زمان مشخص از روز انجام نمیدهند. ساعات اوج بهرهوری خود را مشخص کنید و کارهای با اولویت بالا را برای آن دوره زمانی نگه دارید. جالب اینجاست که مطالعاتی انجام شده است که نشان میدهد افراد شب زندهدار میتوانند از نظر ذهنی برای مدت طولانیتری هوشیار بمانند و از سحرخیزان عملکرد بهتری داشته باشند. در حالی که بسیاری از نکات مربوط به بهرهوری به شما میگویند که زود بیدار شوید، نکته مهم این است که کاری را انجام دهید که برای شما بهترین نتیجه را دارد.
موفقیتهایتان را جشن بگیرید
از جشن گرفتن دستاوردهایتان نترسید. چه به معنای پاداش دادن به خودتان برای انجام یک کار باشد و چه به معنای تأمل در موفقیتهایتان هر ماه، مهم است که زمانی را برای ستایش خودتان اختصاص دهید. جشن گرفتن پیروزیهای کوچک (و پیروزیهای بزرگ) احساسات خوبی را در شما ایجاد میکند که منجر به بهرهوری بیشتر شما میشود. به خصوص که به کار شما معنای بیشتری میدهد. به خودتان لطفی کنید و موفقیتهایتان را جشن بگیرید!
مترجم و خبرنگار: فائزه خطیب


















