نماد آخرین خبر

سبک زندگی/ اگر به دنبال آرامش واقعی هستید بخوانید

منبع
جام نيوز
بروزرسانی
سبک زندگی/ اگر به دنبال آرامش واقعی هستید بخوانید
جام نيوز/ در ميان روزها و ماه ها جايي براي نفس کشيدن و رهايي لازم است چند روزي توقف و استراحت و به خود پرداختن. ماهي روزي ساعتي براي آرام بودن. در اين موقع از سال در دور دست ها مي توان صداي آرامش را شنيد آنجا شمشيرها آرام گرفته اند وجان ها در امانند من ها مي ميرند و ما مي شوند .مردم در آنجا الهام مي گيرند تا قدرتمند باشند و از ستم و جور دور شوند. از هم خبر مي گيرند و براي آينده برنامه دارند، از نژاد ورنگ خبري نيست همه يک دست و يک صدا مي شوند. اين بزرگ ترين تجمعات بشري، بزرگ ترين حلقه هاي اتصال، کنگره عظيم عبوديت يعني حج ابراهيمي نام است. هر ساله در يک ايام خاص در سرزميني خاص برگزار مي شود. آيات و روايات فراواني در اين زمينه وجود دارد. ودين ما اين چنين فرد گرايي و دوري از اجتماع را به بهانه بندگي خدا رد مي کندکه دين سراسر عظمت همدلي است. و بنا به فرموده حضرت امام خميني(ره): حج نمايش گاهي از تعاليم دين مبين اسلام است که مي تواند الگويي تمام عيار براي زندگي و رفتار يک مسلمان به حساب آيد. حج تمتع بر کسي واجب مي شود که استطاعت داشته باشد يعني از لحاظ مالي، تمکن ثبت نام ورفتن وانجام مناسک حج را داشته باشد ودر برگشت هم در تهيه مخارج عيال خود به زحمت نيفتد و از نظر جسمي بتواند اعمال حج را به جا آورد. اگر کسي اين شرايط را داشت حج بر او واجب مي ‏شودو بايد حتما حج تمتع به جا آورد. لبيک هاي مکرر از کساني حقيقت دارد که نداي حق را به گوش جان شنيده و به دعوت الله تعالي به اسم جامع جواب مي دهند. مساله مساله حضور در محضر است و مشاهده جمال محبوب گويي گوينده از خود در محضر بيخود شده و جواب دعوت را تکرار مي کند و دنباله آن سلب شريک به معناي مطلق آن مي نمايد که اهل الله مي دانند نه شريک در الوهيت فقط گرچه سلب شريک در آن نيز شامل همه مراتب تا فناي عالم در نظر اهل معرفت است و حاوي جميع فقرات احتياطي و استحبابي است مثل « .. الحمدلک و النعمه لک ... » و حمد را اختصاص مي دهد به ذات مقدس همچنين نعمت را و نفي شريک مي کند و اين نزد معرفت غايت توحيد است و به اين معناست که هر حمدي و هر نعمتي که در جهان هستي تحقق يابد حمد خدا و نعمت خداست بدون شريک و در هر موقف و مشعري و وقوف و حرکتي و سکون و عملي اين مطلب و مقصدا علي جاري است و خلاف آن شريک به معناي اعم است که همه ما کوردلان به آن مبتلا هستيم / صحيفه نور، ج19، ص42 امام خميني بعدمعنوي حج را سرمايه حيات جاودانه مي داند و در اين باره مي فرمايد : مراتب معنوي حج که سرمايه حايت جاودانه است و انسان را به افق توحيد و ننزيه نزديک مي نمايد حاصل نخواهد شد مگر آنکه دستورات عبادي حج به طور صحيح و شايسته و مو به موعمل شود و حجاج محترم و روحانيون معظم کاروان ها تمام هم خود را صرف در تعليم و تعلم مناسک حج کنند و برمساله دانان است که از همراهان خود مواظبت کنند که خداي نخواسته تخلف از دستورات نشود. و بعد سياسي و اجتماعي آن حاصل نمي گردد مکر آنکه بعد معنوي و الهي آن جامه عمل پوشد و لبيک هاي شما جواب دعوت حق تعالي باشد و خود را محرم براي وصول به آستانه محضر حق تعالي نماييد و لبيک گويان براي حق نفي شريک به همه مراتب کنيد و از خود که منشا بزرگ شرک است به سوي او جل و علي هجرت نماييد. و اميد است براي جويندگان آن موتي که دنبال هجرت است حاصل آيد و اجراي را که علي الله است دريافت نمايند. و اگر جهات معنوي به فراموشي سپرده شود. گمان نکنيد که بتوان از چنگال شيطان نفس رهايي يابيد. و تا در بند خويشتن خويش و هواهاي نفساني خود باشيد نمي توانيد جهاد في سبيل الله و دفاع از حريم الله نماييد. شما عزيزان قدري به خود آييد و سلحشوران جمهوري اسلامي را که پيروزي هاي خداپسندانه اي را براي اسلام و کشور اسلامي کسب کرده اند و اکنون جمعي از شهداي زنده آنان با شما در مناسک حج شريک هستند بنگريد و از تحول عظيمي که موجب اينهمه فداکاري در آنان شده است عبرت بگيريد. و مسلمانان بدانند تا يک درجه از اين تحولات در آنان حاصل نشود شيطان نفس اماره و شياطين خارج نخواهند گذاشت که به فکر امت اسلامي و مظلومان جهان باشند/ صحيفه نور، ج19، ص44 آثار و برکات حج: 1- رشد آگاهي و معرفت: آشنا شدن با خانه خدا و تاريخ کهن و طولاني آن و آشنايي با محل نزول وحي و آثار به جاي مانده از پيامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) و طبعا زنده شدن تاريخ اسلام و خاطرات تلخ و شيرين آن در جاي جاي مکه و مدينه، انسان را با مجموعه اي از اطلاعات وسيع آشنا مي سازد. امام رضا(ع) فرمود: پس اگر بگويد چرا به انجام حج دستور داده شده است؟ گفته مي شود: [يکي] به اين علت که به خدا برگشت کرده، بر او وارد شود...گذشته از اين حج باعث آگاهي [به معارف ] و انتقال اخبار [و سخنان] ائمه (ع)به تمام نقاط [زمين] و دوردست ها مي شود./ عيون الاخبارالرضا(ع)، ج2، ص119 2- گناه زدايي: از مهم ترين آثار عمل عبادي حج، پاکيزگي از آلودگي ها و گناهان است که اين خود مي تواند برکات بي شماري را در پي داشته باشد. پيامبر اسلام (ص) فرمود: حج کننده و عمره گذار[مهمان خئاست و ] بر خدا وارد مي شودو خداوند مغفرت [و بخشش از گناهان] را به او هديه مي دهد [و اين گونه از او پذيرايي مي کند]./ الخصال، شيخ صدوق، ج2، ص634حضرت صادق (ع) فرمود: گسي که در راه [زيارت خانه خدا در] مکه، در حال رفتن يا برگشتن از دنيا برود، از ناله روز قيامت در امان خواهد بود./ الکافي، کليني، ج4، ص263، ح45 3- بهشت رفتن: حضرت علي (ع) فرمود: نََفَقَهٌ ِدرهَـم فِي الحَجِ تَعدِلُ اَلفَ دِرهَم. / الخصال، ص628، ح10 4- افزايش ايمان: امام سجاد(ع) فرمود: حَجُّوا وَ اعتَمِرُو...يَصلُح ايمانُکُم.../ ثواب الاعمال، ص70، ح3 5- آرامش روحي: اما باقر(ع) دراين زمينه فرمود: اَلحَجُ تَسکينُ القُلُوب؛ / بحار الانوار، ج75، ص182، ح8 6- رشد اخلاقي: اثر ديگر حج اين است که بر اخلاق انسان و رشد آن تأثير بسزايي دارد؛ درباره خشوع قلبيف حضرت رضا (ع) فرمود: اِنَما امِروُا باِلاحرامِ لِيَخشَعُوا قَبلَ دُخُولِهِم حَرَم َاللهَ. 7- دوري از دنيا: حضرت رضا (ع) در وسائل شيعه ج2 ص314، ح4 مي فرمايدک همانا(مردم)دستور دهده شده اندبه (پوشيدن) احرام تا قبل از ورود به حرم امن الهي خاشع گردند و تا اينکه دور لهو نروند و مشغول اموري از دنيا و زينت ها و لذات آن نشوند و در آنچه هستند [از اعمال حج] جدي و [وبا تلاش] و اب توجه به سوي آن [اعمال] باشند و با تمام وجودشان رو کننده به حرم الهي باشند. 8- تقويت اعتقاد به امامت و ولايت: امام رضا(ع) در حکمت و فلسفه حج اين چنين فرمود: همانا به مردم دستور داده شد که نزد اين سنگ ها (کعبه) بيايند و دور آن طواف کنند. آن گاه نزد ما آيند و ما را از ولايتشان خبر دهند و ياري خود را بر ما عرضه کنند./ عيون الاخبارالرضا(ع)، ج2، ص262، ح30. 9- ديدار امام زمان (ع): امام باقر (ع) فرمود تَمامُ الحَجَّ لِقَاء ُالاِمَامِ./ الکافي، ج4، ص549،ح2.