نماد آخرین خبر

گوناگون/۱۱+۱ راهکار برای شناسایی کلاهبرداران

منبع
زندگي ايده آل
بروزرسانی
گوناگون/۱۱+۱ راهکار برای شناسایی کلاهبرداران
زندگي ايده آل/ *نسيم چراغلو: مواظب باش سرت کلاه نذارم با خواندن اين صفحات کلاهبردارها را تشخيص مي دهيد خيلي از ما در موقعيت هايي قرار گرفته ايم که فکر مي کرديم در بهترين زمان ممکن براي يک معامله خوب يا يک خريد عالي هستيم اما بعد از مدتي متوجه شديم که هدف يک کلاهبرداري حرفه اي قرار گرفته ايم. چرا نتوانستيم تشخيص دهيم که آن معامله يا خريد يک کلاهبرداري بوده است؟ آيا فرد کلاهبردار بسيار حرفه اي عمل کرده يا ما قدرت تشخيص کمي داريم؟ چه کنيم تا ديگر در دام کلاهبرداران نيفتيم يا اگر افتاديم چگونه رفتار کنيم؟ آيا از زبان بدن افراد مي توان به نيت آنها پي برد؟ چگونه با زبان بدن کلاهبرداران آشنا شويم؟ آيا مي توان با آشنا بودن با زبان بدن دروغ ها را تشخيص دهيم، فکرها را بخوانيم و حرف هاي حقيقي پنهان را بشنويم؟ با دنبال کردن اين مطالب و صحبت هاي پوريا پاکرو، روانشناس و مشاور به پاسخ تمام سوالات خود خواهيم رسيد. *اين درغگوهاي حرفه اي کلاهبردارها و دروغگوهاي حرفه اي کساني هستند که مي توانند دروغ هاي خود را هنرمندانه با علائم غيرکلامي تکميل کنند. هرچه استفاده کلاهبردار از رفتار غيرکلامي حاکي از صداقت هنگام دروغگويي، ماهرانه تر باشد، حرفه او بهتر انجام مي شود. البته مي توان هنگام برقراري ا رتباط با ديگران، باز کردن کف دست ها را تمرين کنيد و خود را محق تر جلوه دهيد. از طرفي، هر قدر که حرکات کف دست هاي باز تبديل به يک عادت شود، تمايل به دروغگويي نيز کمتر مي شود. *چشم هاي خيره هنگامي که شخصي هيجان زده مي شود، مردمک هاي چشم او شايد تا چهاربرابر اندازه معمولي بزرگ شود. از طرفي يک حالت عصباني و منفي باعث کوچک شدن مردمک ها مي شود که معروف به «چشم هاي خروسي» يا «چشم هاي ماري» است. اطلاعات دريافتي ما از انسان ها از طريق ديدن حدود ۸۰درصد است. برعکس برخي افراد پافشاري زيادي بر حرف هاي ديگران دارند و ممکن است آن افراد در آن لحظه دروغ بگويند يا کلاهبردار باشند، اما در زبان بدن يک انسان ما مي توانيم پيام هاي دقيق تري را دريافت کنيم که اين واکنش ها را مي توان تا حدودي از يک کلاهبردار ديد. ما بايد براي اين کار کمي خود را آموزش دهيم تا بتوانيم واکنش ها، فرم صورت و دست هاي اشخاص را تشخيص بدهيم. *گزيدن لب ها گزيدن لب ها يکي از مهم ترين نشانه هاي قرار داشتن فرد در وضعيت استرس زاست. در بسياري از مواقع زماني که انسان ها اشتباهي را مرتکب مي شوند بي اختيار لب هاي خود را مي گزند. در اين مواقع انسان سعي مي کند به طور ناخودآگاه با گزيدن لب ها، فرو بردن آنها به داخل دهان و تماس زبان با آنها خود را از زير بار رواني خارج کند. افراد بنا به شخصيت هايي که دارند رفتارهاي شان متفاوت است به همين دليل انواع رفتارها را مي توان از افراد مختلف ديد. بعضي از کلاهبرداران اعتماد به نفس بالايي دارند و بسيار قاطع صحبت مي کنند *يک کلاهبردار چگونه رفتار مي کند در مواقعي که با يک کلاهبردار مواجه مي شويم بايد بدانيم اين افراد چه واکنش هايي دارند. معمولاً اين افراد براي اينکه هرچه زودتر به نتيجه اي که مي خواهند برسند خيلي تند و سريع صحبت مي کنند و حالت هاي اضطرابي در لحن و صداي خود دارند. ما مي توانيم از چشم ها و لب هاي اين افراد پيام هاي بسياري بگيريم؛ چشم هاي شان پر از اضطراب است، اين افراد هنگام صحبت کردن همزمان در حال فکر کردن هستند، معمولاً با گوشه ناخن هاي خود بازي مي کنند و پاهاي خود را تکان مي دهند. اين رفتارها نشانه هايي است که بايد به آنها دقت کنيم. افراد بنا به شخصيت هايي که دارند رفتارهاي شان متفاوت است به همين دليل انواع رفتارها را مي توان از افراد مختلف ديد. بعضي از کلاهبرداران اعتماد به نفس بالايي دارند و بسيار قاطع صحبت مي کنند. هدف آنها اعمال فشار برطرف مقابل و قاطعيت در لحن، گفتار و حرکات دست هاي شان و به وجود آوردن يک پکيج کامل براي جلب اعتماد افراد است پس يکي از علائم شناسايي آنان اقتدار بيش از حد نرمال در رفتارشان است؛ يک نوع حاکميت در رفتار. *دست دادن افراد کلاهبردار براي اثبات حسن نيت خود و انتقال قاطعيت خود در يک معامله دست طرف مقابل را به شدت مي فشارند يا در حالتي دست ما را به سمت پايين فشار مي دهند، خيلي زود وارد حريم انسان ها شده و با افراد صميمي مي شوند و در مواقعي شخص مقابل را به اسم کوچک صدا مي زنند يا از القابي نظير تو استفاده مي کنند. سرعت در صميمي شدن و اشتياق براي رسيدن به نتيجه دلخواه شان يک نشانه بارز اين افراد است. *ميميک صورت معمولاً افراد کلاهبردار در معاملات خود چهره هايي افروخته و جمع شده دارند و گردش خون در چهره آنان کاملاً مشخص است. صورت اين افراد معمولاً سرخ و برافروخته مي شود و کمي عرق مي کنند، معمولاً خودخوري مي کنند و اعتماد به نفس کمي دارند. *چشم در چشم نمي شوند افراد کلاهبردار و دروغگو با افراد حاضر معمولاً چشم تو چشم نمي شوند. اين افراد نگاه هاي شان را مي دزدند و سعي مي کنند زمين يا بالا را نگاه کنند، از نگاه ها فرار مي کنند اين عمل يعني آن شخص آنچه را که مي گويد باور ندارد يا کل موضوع را نگفته و بخش هايي از آن بحث را پنهان کرده است و گرنه هيچ انسان صادقي دليل بر اين نمي بيند که بالا يا پايين را نگاه کند و همه توجهش را به چشم ها و صورت فرد مقابل معطوف مي کند. در يک ارتباط نرمال ما چشم هاي طرف مقابل را نگاه مي کنيم تا حسن نيت و مثبت بودن را انتقال دهيم. * کلاهبرداري در معامله خانه شخصيت هاي متفاوت باعث رفتار متفاوت مي شود ولي به طور مشخص اين افراد معمولاً زيادروي يک موضوع پافشاري مي کنند. به لحاظ روانشناختي تأکيد زيادروي يک موضوع حتماً دليل خاصي دارد زيرا در حالت عادي نيازي به اين همه تأکيد نيست، معمولاً جواب هاي سربالا به سوال هاي ما مي دهند و پاسخ هايي کوتاه و با ابهام در آستين دارند. به عنوان مثال براي ديدن و تحويل دادن سند خانه تعلل کرده و بحث را عوض مي کنند. در زبان بدن آنها مي توان به اين اشاره کرد که معمولاً يکي از ابروهاي خود را براي جدي بودن خود بالا مي برند، چشم هايشان را گرد مي کنند يا وقتي پشت ميز نشسته اند به طور ناگهاني جاي خود را تغيير مي دهند. *کلاهبرداري از فاميل هاي نزديک يکي از اين اتفاقات اين است که ما مي بينيم دوست هاي نزديک و صميمي يا حتي خواهر و برادرها سر يکديگر کلاه مي گذارند. اين وسوسه معمولاً زمان هايي پيش مي آيد که بحث پول کلاتي در ميان است و فرد از اعتمادي که بين آنها وجود دارد بيشترين استفاده را مي کند اما در اين ميان زبان بدن و حرکات زياد قابل استفاده نيست زيرا حس اعتمادي که بين افراد وجود دارد مانع شک و عدم اعتماد مي شود. *حسم گفتا، گوش نکردم زبان بدن يعني گرفتن حس هايي از آنچه مي بينيم. در خيلي از مواقع بعد از يک اتفاق اين جمله را مي گوييم «حسم گفتا، گوش نکردم» ما بر اساس حواسي که داريم زبان بدن افراد را متوجه مي شويم اما به آن توجه نمي کنيم. * مغازه دار کلاهبردار معمولاً ما خودمان مي توانيم به راحتي وقتي وارد يک مغازه مي شويم اصل بودن يا نبودن کالاي مورد نظرمان را تشخيص دهيم و با اين روش که قبل از ورود به مغازه راجع به کالاي مورد نظر خود تحقيقاتي کرده باشيم، با آگاهي وارد شده و به راحتي مي توانيم از صحبت هاي فروشنده به صحت گفته هاي او پي ببريم. وقتي حرف هايي يک فروشنده را کنار هم بگذاريم و با هم مقايسه کنيم متوجه مي شويم که چقدر صداقت دارد. تأکيد يک فروشنده بر اصل بودن يک کالا يا جمله «از اين کالا فقط همين يک عدد را داريم» يا بازار گرمي هاي اين چنيني بايد کمي ما را به شک بيندازد. گاهي يک فروشنده کلاهبردار وقتي مشتري او را سوال پيچ کند، برافروخته و عصبي مي شود اما معمولاً فروشنده نرمال و خوب مي داند وظيفه اش پاسخگويي به افراد است. *کلاهبرداري هاي تلفني اين نوع افراد معمولاً بسيار خوش صحبت، سخنگو و مسلط هستند و معمولاً تشخيص اين افراد که آيا کلاهبردار هستند يا خير بسيار سخت است و وقتي سخت تر مي شود که ما اين فرد را نمي بينيم و نمي توانيم از حرکات و زبان بدن آن شخص صحت گفته هايش را تشخيص دهيم اما مي توان به تکنيک زبان و صدا اشاره کرد. اين افراد وقتي از طرف شخص مقابل زياد سوال پيچ شوند ممکن است لکنت بگيرند و به قول معروف هول شوند بهترين روش در اين زمان اين است که از آنها آدرس دفتر محل کارشان را بخواهيم و بگوييم حضوري به آنها مراجعه مي کنيم. روشي که اکثر کلاهبردارها از آن استفاده مي کنند بازي هاي رواني است، يعني فرد کلاهبردار تلاش مي کند شخص خريدار را در موقعيتي قرار دهد که شخص فکر کند که در حال از دست دادن آن موقعيت است.