شبستان/ حجت الاسلام فلاح با اشاره به رفتارشناسي يزيديان در زيارت ناحيه مقدسه، گفت: آنها با شهادت سيدالشهداء(ع) اسلام را کشتند و نماز و روزه (خدا) را بدون ياور رها و پايههاى ايمان را منهدم کردند.
حجت الاسلام «سيد مجتبي فلاح» و در ادامه شرح زيارت ناحيه مقدسه امام زمان(عج)، در بيان محتواي ششمين فراز از اين زيارت، اظهار کرد: اين فراز با عبارت «فَالْوَيْلُ لِلْعُصاهِ الْفُسّاقِ، واي بر گناهکاران و فاسقان» آغاز مي شود و سپس به ماهيت شناسي جبهه يزيديان و آثار شوم رفتار آنها مي پردازد.
کارشناس مهدوي با بيان اينکه عصيان و فسق دو خصيصه اصلي يزيديان است، گفت: در ادامه اين فراز زائر مي خواند: «لَقَدْ قَتَلُوا بِقَتْلِک َالاِْسْلامَ وَ عَطَّلُوا الصَّلوهَ وَ الصِّيامَ» يعني آنها با شهادت سيدالشهداء(ع) اسلام را کشتند و نماز و روزه (خدا) را بدون ياور رها نمودند. بايد توجه داشت معطل شدن نماز يعني نمايان نشدن آثار نماز در حالي که قرآن مي فرمايد نماز انسان را از فحشاء و منکر باز مي دارد؛ لذا رفتار يزديان در کربلا باعث شد که نه تنها فحشاء و منکر در جامعه نهي نشود بلکه نسبت به آن امر هم شود!
وي اضافه کرد: بنابر تصريح زيارت ناحيه مقدسه يزيديان حق روزه را هم تضييع کردند در حالي که قرآن، روزه را عامل فلاح معرفي مي کند و اين يعني يزيديان در عاشورا درپي سوزاندن ريشه رستگاري در جامعه بودند.
حجت الاسلام فلاح با اشاره به عبارت «وَ نَقَضُوا السُّنَنَ وَ الاَْحْکامَ» در اين فراز، بيان کرد: آنها سنتها و احکام (دين) را از بين بردند و شکستند، و پايههاى ايمان را منهدم کردند «وَ هَدَمُوا قَواعِدَ الاْيمانِ».
وي تاکيد کرد: اگر بخواهيم با توجه به دوره و زمانه خود اين فرازهاي شريف را مورد توجه قرار دهيم، بايد بدانيم هر کسي يا گروهي که رفتارهاي فردي و اجتماعي اش سبب شود نماز در حاشيه و معطل بماند مثلا در عرصه هاي مختلف مثل مراسم ها و همايش ها از بيت المال، بودجه هزينه کند اما براي نماز دغدغه نداشته باشد، يا وقتي صحبت از صرفه جويي پيش آيد ابتدا براي نماز و امور ديني ضابطه بگذارد، با مسير سيدالشهداء(ع) زاويه دارد و رفتارش اموي گونه است.
کارشناس مهدوي ابراز کرد: در ادامه اين فراز مي خوانيم: «وَ حَرَّفُوا اياتِ الْقُرْءانِ، و آيات قرآن را تحريف کردند»، بايد توجه داشت در مواجهه با قرآن دو تحريف مطرح مي شود: نخست تحريف لفظي که بنابر اجماع مسلمين قرآن از هر گونه تحريف لفظي مصون مانده است و ديگري تحريف معنوي؛ و اين عبارت ناظر به تحريف معنوي قرآن است يعني رفتاري که يزيد و عبيدالله بن زياد انجام داده و مرتکب جنايت شدند و بعد گفتند ديديد خدا با امام حسين(ع) چه کرد؟؛ اين در حالي بود که قرآن اين اتهام را رد مي کند.
وي در پايان اين بخش از سخنان خود خاطرنشان کرد: علاوه بر اين، در اين فرازِ زيارت ناحيه مقدسه، يزيديان را با صفت «وَ هَمْلَجُوا فِى الْبَغْىِ وَالْعُدْوانِ؛ در (وادىِ) جنايت و عداوت پيش تاختند» معرفي مي کند و به رفتارشناسي آنها در رقم زدن جنايت کربلا مي پردازد.
بازار