نماد آخرین خبر

روش‌های افزایش خلاقیت و نوآوری در کارمندان

منبع
زوميت
بروزرسانی
روش‌های افزایش خلاقیت و نوآوری در کارمندان
زوميت/ براي افزايش نوآوري و خلاقيت در کارکنان، بايد در ابتدا ذهن آن‌ها از تمام مشکلات مربوط به کار تخليه شود و زماني را صرف استراحت و تفريح کنند. چگونه مي‌توان روي ذهن کارمندان کار کرد و براي رسيدن به بهترين نتايج ممکن، خلاقيت آن‌ها را پرورش داد؟ براي پاسخ به اين پرسش نقل داستاني خالي از لطف نيست: سرپرست گروهي تبليغاتي مي‌خواهد با افزايش خلاقيت کارمندان خود، روش بازاريابي محصول را تغيير دهد. هدف او تغيير ذهنيت اعضاي تيم و تشويق آن‌ها به فکرکردن درباره‌ي شغل خود و بيان ديدگاهشان درباره‌ي محصول است. او براي رسيدن به اين هدف، تيم خود را به لاس‌وگاس برد و تقريبا هيچ‌چيز درباره‌ي هدف آن سفر نگفت. وقتي‌ تيم او به لاس‌وگاس رسيدند، به آن‌ها گفت هيچ دستور يا کاري نداريد و قرار است فقط خوش بگذرانيد. آن‌ها هم مشغول خوردن و نوشيدن و خوش‌گذراني شدند. سرپرست گروه در روز چهارم، گروه را جمع کرد و به آن‌ها گفت: بايد روش بازاريابي محصولات را در اين صنعت تغيير دهيم. بايد خلاق و متفاوت و منحصربه‌فرد باشيم. بايد براي مخاطب جوانمان که به بازي‌هاي ويدئويي علاقه دارند، جذاب باشيم. او براي هرکدام از اتاق‌هاي اعضا، سيستم‌هاي بازي ويدئويي تهيه کرد و آن‌ها را مأمور کرد سه روز را فقط به بازي ويدئويي اختصاص دهند و سپس، نظر خود را درباره‌ي ويژگي‌هاي بازي ازجمله گرافيک و صدا و کاراکترهايي بگويند که براي مخاطب جذاب به‌نظر مي‌رسند. افزون‌براين، از اعضاي تيمش خواست به اين پرسش‌ها پاسخ دهند: طراحان بازي چگونه محتواي بازي را ارائه کرده‌اند؟ آن‌ها چگونه ظاهر و حس محصول را براي مشتري تغيير مي‌دهند؟ سپس، از آن‌ها خواست به صفحات امتياز و جلوه‌هاي صوتي و ترفندهاي ديگر طراحان توجه کنند. مهم‌تر از هرچيز، نظر آن‌ها درباره‌ي نوآوري‌هاي بازي‌هاي ويدئويي و پيش‌نيازهاي لازم براي پيروزشدن بر نسل بعدي مشتريان را پرسيد. پس از پايان سه روز بازي، تيم او ديگر اتلاف وقت براي توسعه‌ي خلاقيت و تغيير روش استفاده از محصولات را جايز ندانستند و در مدت کوتاهي، موفق شدند ظاهري منحصربه‌فرد ارائه دهند که آن‌ها را از افراد ديگر اين صنعت متمايز مي‌کرد. حالا اين سؤال مطرح مي‌شود که تيم او با انجام اين کارها در دفتر نيويورک مي‌توانست به نتايج مشابهي برسد؟ بعيد است. او با انتقال تيم به لاس‌وگاس، اعضا را از حالت کار به حالت سرگرمي وارد کرد و افرادي را کنارهم قرار داد که در شرايط عادي تعامل اجتماعي کمي با يکديگر داشتند. روزهاي خوش‌گذراني در لاس‌وگاس باعث نزديک‌ترشدن اعضاي تيم به يکديگر و افزايش روابط دوستي و حس کار تيمي در آن‌ها شد. افرادي که در اتاق هتل بازي مي‌کردند، کار خود را متفاوت با کار دفتري پشت کامپيوتر مي‌ديدند. البته، کل اين داستان به اين معني نيست که تيم خود را ۶ روز به مسافرت ببريد؛ بلکه براي توسعه‌ي کار تيمي خلاق، در ابتدا بايد ذهنيت اداري را در کارمندان از بين ببريد و گارد طبيعي آن‌ها را بشکنيد و نبوغ هرکدام از اعضا را براساس روشي منظم بيدار کنيد. خلاقيت بر تمام ابعاد کسب‌وکار از توليد محصولي مطلوب تا ازبين‌بردن موانع فروش محصول تأثير مي‌گذارد. با توصيه‌هاي ذيل مي‌توان خلاقيت کارمندان را افزايش داد. هنگام راه‌اندازي محصول يا کسب‌وکار جديد، اعضاي تيم به‌شدت مشغول مي‌شوند. معمولا در چنين شرايطي سر همه پايين است و مشغول انجام وظايف خود هستند. اغلبِ وقت آن‌ها صرف کار با افراد ديگر بخش مي‌شود. افراد خلاق و متخصص زمان زيادي براي برقراري ارتباط ندارند؛ اما مي‌توان اين روند را تغيير داد. در شرکت Xoom، کارمندان هر جمعه ساعت سه بعدازظهر پيتزا و نوشيدني مي‌خورند. بدين‌ترتيب، بهانه‌اي براي تعامل گروه‌هاي مختلف در محيطي اجتماعي فراهم مي‌شود. با توسعه‌ي شرکت، بعدازظهرهاي جمعه به فرصتي براي ملاقات با اعضاي جديد و توسعه‌ي چشم‌اندازي مشترک تبديل شد. حتي درصورتي‌که ديدگاه افراد با مسئوليت‌هاي مختلف متفاوت باشد، در نشست پيتزا و نوشيدني به ايده‌هاي خلاقانه دست مي‌يابند. مرتب بيرون برويد سعي کنيد زماني را به استراحت اختصاص دهيد و ميز کار را ترک کنيد. اين فعاليت لزوما نبايد پرهزينه يا غيرمنطقي باشد. مي‌توانيد ساعتي را براي سرگرمي يا گلف‌ مينياتوري يا بازي‌هاي کوچک در نظر بگيريد. در چنين فضايي، کارمندان فرصت برقراري ارتباط و افزايش خلاقيت را پيدا مي‌کنند. با خارج‌کردن کارمندان از محدوده‌ي آرامش و تشويق آن‌ها به ارتباط با يکديگر، مي‌توانيد به احتمال‌هاي جديدي دست پيدا کنيد. تشويق به کسب تجربه قانوني بگذاريد که چند ساعت در ماه، اشخاص حق استفاده از کامپيوتر يا تلفن هوشمند را ندارند. به‌جاي صفحات نمايش، دفترهاي کاغذي را دراختيار آن‌ها بگذاريد و بخواهيد زماني را براي نوشتن و طراحي و نمودارسازي افکار و ايده‌هاي خود درباره‌ي نحوه‌ي پيشرفت و نوآوري کسب‌وکار صرف کنند. نوشتن با قلم روي کاغذ بر نحوه‌ي تفکر و تصميم‌گيري افراد تأثير مي‌گذارد. پس از تمرين، آن‌ها را تشويق کنيد صفحات دفتر را جدا کنند و آن را روي ديوار طوفان ذهني بچسبانند. تشويق به پذيرش ريسک در ازاي هر بردي، باختي است؛ اما افراد معمولا براي پذيرش ريسک و افزايش خلاقيت به تشويق نياز دارند. بايد به آن‌ها اطمينان داد که حتي درصورت اشتباه، تجربيات آن‌ها بخش ارزشمندي از روند رشد کسب‌وکار است. يکي از راه‌هاي انجام اين کار، تشويق تيم به اجراي پروژه‌هاي جانبي است. تشويق کارمندان به پذيرش ريسک، احتمال دستيابي به ايده‌هاي نو را افزايش مي‌دهد بسياري از اين پروژه‌ها شکست مي‌خورند؛ اما ممکن است حداقل يکي از آن‌ها به ايده‌ي بزرگ بعدي تبديل شوند و حتي اگر خطايي رخ داد يا کار به‌نتيجه نرسيد، تأثيري بر کار يا شخص نخواهد گذاشت. افراد خلاق و موفق معمولا ريسک‌پذير هستند، تلاش مي‌کنند، شکست مي‌خورند و از خطاهاي خود درس مي‌گيرند. سعي کنيد فضايي ايجاد کنيد که در آن از نوآوري قدرداني شود، حداقل تا زماني‌که بتوان چيزي از آن آموخت. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره