با تندخوانی در کوتاهترین زمان به بیشترین بازده برسید!
برترين ها/ اولين فايدهي تندخواني اين است که به شما کمک ميکند در مدت زمان مشخص کتابهاي بيشتري بخوانيد. اما تندخواني فوايد بيشتر و بهتري نيز دارد. به طور مثال وقتي ميتوانيد مطلبي را سريع بخوانيد به اين معنا است که ميتوانيد به همان سرعت مطالب را در ذهن خود پردازش کنيد. وقتي ذهن شما سرعت پردازش بالايي داشته باشد، ميتواند کارهاي بيشتر و چالشهاي بزرگتري را انجام دهد و شما را به سمت موفقيت سوق دهد. فکر کنيد اگر ميتوانستيد هر مطلب را يک سوم يا حتي يک پنجم زمان حاضر سريعتر بخوانيد، چه اتفاقي ميافتاد؟ چقدر وقت اضافه داشتيد تا مطالب بيشاري بخوانيد يا به کارهاي ديگر خود برسيد؟ تمرين تندخواني در واقع تمريني براي بهرهبرداري بهتر از زمان است. پروژهي PX پروژهي PX، يک تجربهي شناختي ۳ ساعته است که باعث ميشود متوسط سرعت خواندن تا ۳۸۶درصد افزايش يابد. اين روش توسط افراد با ۵ زبان مختلف آزمايش شده است و حتي کساني که ديسلکسي يا اختلال بدخواني دارند توانستند در هر دقيقه بيشتر از ۳۰۰۰ کلمه که معادل ۱۰ صفحه است بخوانند. (يعني يک صفحه به ازاي هر ۶ ثانيه) اين در حالي است که سرعت متوسط خواندن در آمريکا حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلمه در دقيقه (نصف الي يک صفحه در دقيقه) ميباشد. البته بيشتر از يک درصد افراد جمعيت بالاي ۴۰۰ کلمه در دقيقه ميخوانند. اگر چند مورد از اصول پايهاي سيستم بصري انسان را بدانيد، ميتوانيد عواملي که باعث کندخواني ميشوند را حذف کنيد و همزمان با تقويت حافظهي خود، سرعت خواندنتان را افزايش دهيد. براي انجام تمرينهاي پيشنهادي اين مقاله و نتيجهگيري از آنها، به يک کتاب بيشتر از ۲۰۰ صفحه، خودکار و زمانگير نياز داريد. بهتر است تمرين ۲۰ دقيقهاي را در يک جلسه تمام کنيد. خلاصهخواني ابتدا لازم است در مورد خلاصهخواني کمي توضيح دهيم. خلاصهخواني يعني بتوانيد مدت زماني که براي خواندن هر خط مکث ميکنيد کاهش دهيد تا سرعت خواندن افزايش يابد. نيازي نيست هر خط را به طور کامل بخوانيد. سعي کنيد کلمات مهمتر را بخوانيد و از بقيهي کلمات رد شويد. روي هر کلمهي مهم لحظهاي مکث کنيد و کلمهي مهم بعدي را با چشم دنبال کنيد. در حالت معمول مکث روي هر کلمه نصف يا ربع ثانيه طول ميکشد. براي اثبات اين قضيه، با دست يکي از چشمان خود را بپوشانيد و بعد به آرامي چشم ديگرتان را بين خطوط حرکت دهيد. آن گاه حرکت مردمک چشم بستهي خود را نيز به موازات حرکت چشم ديگرتان احساس ميکنيد و متوجه ميشويد هر توقف فقط کسري از ثانيه طول ميکشد. تمرين ديگري که بايد براي خلاصهخواني انجام دهيد اين است که ميزان برگشت به خطوط قبلي و دوباره خواندن آنها را کاهش دهيد تا سرعت خواندن افزايش يابد. البته مطالبي که دنبالهدار نيستند، (مثل عناوين پررنگ شدهي کتاب) به دقت کامل نياز دارند و نميتوان از آنها سطي گذشت. گاهي حتي لازم است آنها را دوباره بخوانيد و بيشتر مکث کنيد. اما از آنجايي که معمولاً عناوين يا قسمتهاي پررنگ شده بخش کمتري از مطلب را تشکيل ميدهند، مکث کردن روي آنها، فقط ۳۰درصد کل زمان مطالعه را به خود اختصاص ميدهد. تنها راه ياد گرفتن موارد گفته شده تمرين کردن است. پس در گام اول تکنيک را ياد بگيريد. در گام دوم سعي کنيد با تمرين زياد از تکنيکهايي که ياد گرفتيد استفاده کنيد و در گام سوم خود را با خواندن عميق مطلب محک بزنيد. اين مراحل جدا از همند و اين که بتوانيد آنها را به طور متوالي انجام دهيد نيز به جدا دانستنشان بستگي دارد. اگر ميخواهيد تندخواني را ياد بگيريد، نبايد نگران درک کردن متن باشيد. تمرين اين تکنيک به مرور زمان قوهي اداراک شما را تقويت ميکند. اما قانون اصلي اين است که بايد تکنيک تندخواني را سه برابر سرعت ايدهآل خواندن خود انجام دهيد. براي مثال اگر سرعت معمول خواندنتان ۳۰۰ کلمه در دقيقه است و ميخواهيد ۹۰۰ کلمه در دقيقه بخوانيد، بايد اين تکنيک را براي خواندن ۲۷۰۰ کلمه در دقيقه يا ۶ صفحه در دقيقه تمرين و تکرار کنيد تا به هدف ۹۰۰ کلمهاي خود برسيد. در زير دو تکنيک اصلي تندخواني را معرفي کرديم: ۱. دنبالهروي ۲. بسط حاشيهاي اول: حد پايه را تعيين کنيد براي تعيين سرعت فعلي خواندن، کتاب تمرين خود را را برداريد و تعداد لغتهاي موجود در ۵ خط اول آن را بشماريد. تعداد کل لغتها را بر ۵ تقسيم کنيد تا تعداد متوسط کلمههاي هر خط به دست آيد. مثلاً در ۵ خط اول کتاب شما ۶۲ کلمه وجود دارد. ۶۲ تقسيم بر ۵ برابر است با ۱۲.۴ که يعني در هر خط به طور متوسط ۱۲ کلمه وجود دارد. سپس تعداد خطوط موجود در ۵ صفحه از کتاب را بشماريد و بر ۵ تقسيم کنيد. عدد حاصل با تعداد متوسط خطوط در هر صفحه برابر است. اين عدد را در تعداد متوسط کلمات هر خط ضرب کنيد تا تعداد متوسط کلمات موجود در هر صفحه به دست آيد. مثلاً اگر در هر ۵ صفحه از کتاب ۱۵۴ خط وجود داشته باشد. از تقسيم ۱۵۴ بر ۵ تعداد متوسط خطوط هر صفحه به دست ميآيد که برابر است با ۳۰.۸ که ميتوان آن را به عدد ۳۱ تخمين زد. حال با ضرب ۱۲ (تعداد کلمات هر خط) در ۳۱ (تعداد خطوط هر صفحه)، تعداد متوسط کلمات هر صفحه به دست ميآيد. بر اين مبنا خط اول کتاب را علامت بزنيد و هشدار ساعت را روي ۱ دقيقه تنظيم کنيد. سپس با دقت و سرعت معمول خود خط مذکور را بخوانيد. بعد از گذشت يک دقيقه، تعداد کلماتي را که خوانديد بشماريد و حساب کنيد در هر دقيقه به طور متوسط چند کلمه ميخوانيد. دوم: دنبالهروي تعداد دفعاتي که هنگام خواندن هر متن به عقب برميگرديد يا مدت زماني که روي هر کلمه مکث ميکنيد را ميتوان با کمک روش دنبالهروها و قدمروها کاهش داد. انجام مرحلهي قبل يعني شمارش تعداد کلماتي که در دقيقه ميخوانيد، در اين روش بسيار اهميت دارد تا بتوانيد از ابزارهاي بصري براي مکث کردنهاي به موقع و لازم ميان کلمات بهره ببريد. هيچ چيز به اندازهي حدف مکثهاي بيمورد در افزايش سرعت خواندن تاثير ندارد. به اين منظور بهتر است خودکاري برداريد و زير هر خطي که ميخوانيد با خودکار خط بکشيد و چشمتان را روي هر کلمهي بالاي نوک خودکار ثابت کنيد. (منظور از دنبالهروي هم همين است.) ضمناً بهتر است خودکار را به صورت خوابيده بر صفحهي کتاب نگه داريد و نگران درک مطلب نباشيد. سعي کنيد هر خط را حداکثر طي يک دقيقه بخوانيد و هر صفحه که ميخوانيد، سرعت خود را بيشتر کنيد. هدف اين است که تحت هيچ شرايطي خواندن هر خط را بيش از يک دقيقه طول ندهيد. اين تکنيک را تکرار کنيد و بد از چندين بار تمرين مدت زمان خواندن هر خط را به ۳۰ ثانيه يا نيم دقيقه کاهش دهيد. يا به عبارتي در هر دقيقه دو خط بخوانيد. بعضي افراد ممکن است با اين سرعت خواندن، معني هيچ کلمهاي را درک نکنند که دور از انتظار نيست. در هر صورت سرعت خواندن را حفظ کنيد. آن وقت ميبينيد که بعد از مدتي قوهي درکتان نيز با سرعت خواندن شما هماهنگ ميشود. مهم اين است که هنگام تمرين بر روي کلمات تمرکز و به چيز ديگري فکر نکنيد. سوم: بسط قاعدهاي وقتي بر وسط صفحهي کامپيوترتان تمرکز کنيد، باز ميتوانيد گوشههاي صفحه نمايش را ببينيد. تمرين بسط حلشيهاي ميتواند سرعت خواندن را تا ۳۰۰درصد افزايش دهد. افراد عادي از کلمهي اول تا آخر هر خط را ميخوانند و ۲۵ تا ۵۰ درصد وقتشان را صرف خواندن حاشيه هاي خطوط ميکنند بدون آن که معناي کلي آن را درک کنند. بگذاريد با يک مثال بيشتر برايتان توضيح دهيم. جملهي زير را در نظر بگيريد: در زمانهاي گذشته دانشآموزان از ۴ ساعت درس خواندن در روز لذت ميبردند. اگر بتوانيد خواندن اين جمله را از کلمهي (گذشته) شروع کنيد و با کلمهي (درس) تمام کنيد؛ توانستهايد از ۱۳ کلمه، ۷ کلمه را حذف کنيد. يعني سرعت خواندنتان را بيش از دو برابر کردهايد. اين روش را به راحتي ميتوانيد با روش دنبال کردن مخلوط و تمرين کنيد. به اين صورت که دوباره خودکاري برداريد و از اول هر خط يک کلمه و از آخرش نيز کلمهي ديگري انتخاب کنيد. اين بار هم لازم نيست نگران درک مطلبي که ميخوانيد باشيد. فقط هر خط را در کمتر از يک دقيقه بخوانيد و بعد از خواندن هر صفحه سرعت خود را افزايش دهيد. بعد از تمرين و تکرار زياد و انجام دو تکنيک گفته شده، مدت زمان خواندن هر خط را با نهايت سرعتي که ميتوانيد اندازه بگيريد و با سرعت خواندن معمولي خود قبل از انجام اين تمرينات مقايسه کنيد و ببينيد چقدر پيشرفت کردهايد.