بازده/ افراد داراي هوش اجتماعي مي‌توانند احساس ديگران را درک کنند، به طور شهودي مي‌دانند که در موقعيت‌هاي اجتماعي چه بگويند و حتي در جمع‌هاي بزرگ‌تر نيز اعتماد به نفس کافي دارند. ممکن است تصور کنيد که اين آدم‌ها “مهارت‌هاي اجتماعي ” دارند، اما آنچه که آن‌ها در واقع از هوش اجتماعي برخوردار هستند. در ادامه اين نوشتار با ما همراه باشيد تا ۹ نکته درباره نشانه ها و روش افزايش هوش اجتماعي را بدانيد. نظريه هوش اجتماعي براي اولين بار توسط ادوارد تورانديک، روانشناس آمريکايي در سال ۱۹۲۰ مطرح شد. وي اين عبارت را اينگونه تعريف مي‌کند: “توانايي درک و مديريت مردان و زنان و پسران و دختران، براي داشتن رفتاري خردمندانه در روابط انساني.” هيچ کس همراه با هوش اجتماعي متولد نمي‌شود. در عوض، اين ويژگي شامل مجموعه مهارت‌هايي است که فرد با گذشت زمان ياد مي‌گيرد. نشانه ها و روش افزايش هوش اجتماعي نشانه هاي هوش اجتماعي افرادي که داراي هوش اجتماعي هستند ويژگي‌هاي خاصي دارند که به آن‌ها در برقراري ارتباط و گفتگو با ديگران کمک مي‌کند. ۱. گوش دادن موثر شخصي که داراي هوش اجتماعي بالا است فقط براي پيدا کردن پاسخ به حرف‌هاي مخاطب خود گوش نمي‌دهد بلکه به آن‌چه اين شخص مي‌گويد کاملا توجه دارد. افرادي که در گفتگو با او هستند، احساس مي‌کنند که درک مي‌شوند و ارتباط برقرار مي‌کنند. ۲. مهارت مکالمه آيا تاکنون ديده‌ايد که کسي “کل مجلس را دست مي‌گيرد و با همه گرم صحبت مي‌شود؟” اين افراد مهارت گفتگو دارند که به آن‌ها امکان مي‌دهد تا با هر کسي گفتگو کنند. آن‌ها در اين گفتگوها داراي کياست، منطق، شوخ طبعي و صميميت هستند و جزئيات را در مورد افراد به خاطر مي‌آورند، چيزي که اجازه مي‌دهد گفتگو معنادارتر و هدفمندتر باشد. ۳. مديريت شهرت افراد داراي هوش اجتماعي تصوراتي را که در افراد ديگر ايجاد مي‌کنند در نظر مي‌گيرند. مديريت شهرت که يکي از پيچيده‌ترين عناصر هوش اجتماعي به حساب مي‌آيد، نياز به تعادل دقيق دارد – يک شخص بايد متفکرانه تصور کند و در عين حال اصيل بودن خود را به شخص ديگري القاء کند. ۴. دوري از بحث و جدل شخصي که داراي هوش اجتماعي بالا است، مي‌فهمد که بحث و جدل و تلاش براي اثبات نظر خود به قيمت ايجاد احساس بد در شخصي ديگر، راه درستي نيست. آن‌ها عقايد شخص ديگري را ابدا رد نمي‌کنند، بلکه با يک ذهن باز به آن‌ها گوش مي‌دهند – حتي اگر ذره‌اي با عقايد آن‌ها موافق نباشند. افزايش هوش اجتماعي هرچند به نظر مي‌رسد برخي از افراد بدون اينکه واقعاً تلاش کنند، هوش اجتماعي دارند، اما ديگران بايد براي توسعه‌ي آن تلاش کنند. خوشبختانه، برخي استراتژي‌هاي خاص وجود دارند که مي‌توانند به ما در توسعه‌ي مهارت‌هاي اجتماعي کمک کنند. اين تاکتيک‌ها مي‌توانند در توسعه هوش اجتماعي شما تاثيرگذار باشند: ۱. دقت کنيد که چه چيزي (و چه کسي) در اطراف شماست. افراد داراي هوش اجتماعي، ناظر هستند و به نکات ظريف اجتماعي آدم‌هاي اطراف خود توجه مي‌کنند. اگر فکر مي‌کنيد شخصي در زندگي شما مهارت‌هاي اجتماعي قوي دارد، او را زير نظر داشته باشيد و ببينيد که چگونه با ديگران تعامل دارد. ۲. براي افزايش هوش هيجاني خود تلاش کنيد. اگرچه هوش هيجاني به هوش اجتماعي شباهت دارد، اما بيشتر مربوط به چگونگي کنترل احساسات و نحوه همدلي با ديگران است. اين امر مستلزم تشخيص زماني است که شما يک احساس را تجربه مي‌کنيد – که به شما کمک مي‌کند آن احساسات را در ديگران تشخيص دهيد – و آنها را به درستي تنظيم کنيد. فردي که هوش هيجاني بالايي دارد مي‌تواند احساسات منفي مانند سرخوردگي يا عصبانيت را در شرايط اجتماعي بشناسد و کنترل کند. ۳. به اختلافات فرهنگي احترام بگذاريد. بيش از آن، به دنبال تفاوت‌هاي فرهنگي باشيد تا بتوانيد آن‌ها را درک کنيد. اگرچه بيشتر افراد مهارت‌هاي اجتماعي را از خانواده، دوستان و جامعه پيرامون خود مي‌آموزند، اما يک فرد داراي هوش اجتماعي درک اين را دارد که ديگران بر اساس تربيت خود ممکن است واکنش‌ها و آداب و رسوم متفاوتي داشته باشند. ۴. گوش دادن فعالانه را تمرين کنيد. هوش اجتماعي خود را با کار روي مهارت‌هاي ارتباطي‌تان توسعه دهيد – که مستلزم گوش دادن فعال است. حرف‌هاي مخاطب‌تان را قطع نکنيد. وقت بگذاريد و قبل از پاسخ دادن به آن‌چه شخص مقابل‌تان مي‌گويد خوب فکر کنيد. به حرف‌هاي ديگران گوش بدهيد، به اين ترتيب مي‌توانيد درک کنيد که واقعا چه منظوري دارند. ۵. از افراد مهم زندگي‌تان قدرداني کنيد. افراد داراي هوش اجتماعي روابط عميقي با افرادي دارند که براي آن‌ها مهم هستند. به احساسات همسر و فرزندان، دوستان، همکاران و ساير همسالان خود توجه کنيد. اگر نزديک‌ترين آدم‌هاي زندگي خود را ناديده مي‌گيريد، نشانه‌هايي از نحوه برقراري ارتباط با آن‌ها را از دست خواهيد داد. کلام پاياني داشتن هوش اجتماعي آسان نيست – اگر چنين باشد، هيچ وقت شاهد مکالمه‌هاي عجيب و غريب در يک مهماني نخواهيم بود. با اين وجود، تمرين کردن براي کسب يک هوش اجتماعي بالا مي‌تواند به زندگي پربارتري منجر شود – يا دست کم، سبب مي‌شود که زمان بهتري را با دوستان و آشنايان‌تان داشته باشيد! موقعيت‌هاي اجتماعي را مطالعه کنيد. به آنچه مردم به درستي انجام مي‌دهند و اشتباهاتي که مي‌خواهيد از آن‌ها جلوگيري کنيد، توجه داشته باشيد. پس از آن، به آنچه مي‌خواهيد به طوري متفاوت در يک وضعيت اجتماعي جديد انجام دهيد فکر کنيد. در مورد بهبود مهارت‌هاي خود پيشگويي کنيد. و به ياد داشته باشيد که گاهي اوقات اشتباه هم خواهيد کرد. از شکست‌ها و همچنين موفقيت‌هاي‌تان درس بگيريد.

#باهم_شکستش_مي‌دهيم ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد