روزنامه شهروند/ چند سالی که در فروشگاه برند خارجی پوشاک کار کردم تجربیات ارزنده‌ای به دست آوردم که از نظر ‏اهمیت و کاربرد در زندگی عیناً با اهمیت و کاربرد انتگرال‎ (∫) ‎در زندگی قابل مقایسه است. حالا ‏می‌خواهم آنها را مُفت و مسلّم در اختیار شما بگذارم تا به زخم‌های زندگی‌تان بزنید. مقدمتاً باید بگویم که ‏فروشگاه ما بوتیک یا مغازه ساده نبود و همان‌طورکه گفتم نمایندگی برندی اروپایی بود که در چند مرکز ‏خرید لوکس و لاکچری در مناطق مرفه‌نشین تهران و چند شهر بزرگ ایران شعبه داشت. در این‌جور جاها ‏اصلی با عنوان «کاستومر ایز دِ کینگ» حاکم است و مشتری‌مداری و «کاستومر سرویس» حرف اول و ‏آخر را می‌زند. خب حالا با این ذهنیت به ارایه تجربیات گرانبها و انتگرال‌وارم می‌پردازم‎:

به‌طور کلی مشتریان از دید فروشندگان به چند دسته تقسیم می‌شوند. گل سرسبدشان مشتریان ‏‏«خوش‌خرید» نامیده می‌شوند که اصلا خوش خریدی از قیافه و وجنات‌شان مشخص است و به همین دلیل به ‏شدت مورد علاقه فروشندگان هستند و مثل پروانه دور آنها چرخیده و خدمات می‌دهند و حتی در مواردی ‏شماره خود را روی کاغذ نوشته و تقدیم می‌کنند. گاهی هم ‏دیده شده برای سرویس‌دادن به این مشتری‌ها، شخص مدیر فروشگاه یا حتی رئیس شرکت که آمده سری به ‏فروشگاه بزند و برود وارد عمل شده و به رقابت با فروشنده خود می‌پردازد! بعضاً دیده شده که این نوع ‏مشتری هیچ چیزی هم از فروشگاه نخریده و بعد از دو ساعت گردش، رفته ولی نفس وجود آنها پربرکت است ‏و فروشگاه را از رخوت و سکون خارج می‌کند. دسته دوم، مشتریان «پُرخرید» نامیده می‌شوند که هربار به ‏اندازه حقوق یک‌سال کل پرسنل فروشگاه خرید می‌کنند. اینها به شدت مورد علاقه و احترام مدیر فروشگاه ‏هستند اما فروشندگان زیاد با آنها حال نمی‌کنند. این مشتریان، عبارت از یک فرد سالخورده‌ است که نیم‌قرن ‏تلاش کرده تا بتواند با یکی از آن مشتریان خوش‌خرید که جای نوه اوست در یک مرکز خرید لوکس و ‏لاکچری راه برود و خرید کند. پول برای این نوع از مشتری‌ها اهمیتی ندارد. چون خودشان را در انتهای مسیر ‏زندگی می‌بینند. در ارتباط با آنها، مدام از احترام به بزرگ‌ترها بگویید و یادآوری کنید که جوان‌های امروزی با ‏روغن نباتی بزرگ شده‌اند و هیچی سرشان نمی‌شود. آنها شنیدن این جملات را دوست دارند. در قسمت‌های ‏آینده شما را با انواع دیگر خریدارها و تجارب ناب دیگرم آشنا خواهم کرد.‏
امیرمسعود فلاح