نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دیدنی-خواندنی

گران ترین شهرهای جهان در کجا قرار دارند؟

منبع
لست سکند
بروزرسانی

لست سکند/ براساس يک گزارش جديد، شهرهاي آسيايي و اروپايي گران‌تر از شهرهاي آمريکايي هستند. براساس گزارشي که اخيرا توسط واحد اطلاعات اکونوميست (Economist Intelligence Unit) منتشر شد، پاريس، هنگ‌کنگ و سنگاپور به عنوان سه شهر گران جهان در بالاي ليست قرار گرفتند.سنگاپور در سال ۲۰۱۸ بالاترين رتبه در بين ۱۳۳ شهر را به خود اختصاص داده بود و تنها شهري است که همچنان در صدر ۱۰ شهر برتر اين گزارش باقي مانده است. ديگر شهرهاي آسيايي که در صدر اين فهرست قرار دارند عبارتند از اوزاکا (Osaka)، ژاپن با رتبه پنج، و سئول، کره‌جنوبي، با رتبه هفت.

شهرهاي ايالات متحده آمريکا
از ايالات‌متحده آمريکا، شهرهاي نيويورک و لس‌آنجلس به ترتيب به عنوان سومين و دهمين شهر گران‌قيمت جهان رتبه‌بندي شده‌اند. نيويورک در رده‌بندي سال جاري شش پله صعود داشته، در حالي که لس‌آنجلس چهار پله بالا رفته است.

شاخص‌هاي مورد بررسي

اين گزارش از ترکيبي از شاخص‌هاي هزينه زندگي شهري شامل هزينه‌هاي خانوار، حمل و نقل، غذا و مراقبت‌هاي شخصي تهيه شده است. اين تغيير مکان‌ها نشان‌دهنده افزايش قابل‌ توجهي در هزينه نسبي زندگي در مقايسه با پنج سال پيش مي‌باشد، که باعث شده دو شهر آمريکايي همزمان در رتبه ۳۹ قرار بگيرند.
قدرت دلار به اين معني است که شهرهاي ايالات متحده، نسبت به ساير مناطق به ويژه نسبت به رتبه‌بندي سال ۲۰۱۸ گران‌تر شده‌اند. ​

تل آويو، تنها شهر خاورميانه در ليست
تل‌آويو با لس‌آنجلس در رتبه ده قرار گرفته است و اين شهر تنها شهر خاورميانه در اين فهرست مي‌باشد. طبق اين گزارش اين مکان در فهرست سال ۲۰۱۴ در رده ۲۸ قرار داشته ‌است. حرکت آن به بالاي ليست به دليل افزايش ارزش پول رايج کشور و همچنين افزايش هزينه‌هاي ويژه‌اي مانند ملزومات زندگي، بيمه و نگهداري خودرو است که شهروندان بايد متحمل شوند.

هزينه‌هاي حمل و نقل در تل‌آويو حدود ۶۴ درصد بيشتر از نيويورک مي‌باشد. براساس اين گزارش، شهرهاي آسيايي در رده گران‌قيمت‌ترين شهرهاي خريد خواروبار عمومي قرار دارند، در حالي که شهرهاي اروپايي از نظر هزينه، مراقبت شخصي، تفريح و سرگرمي در صدر جدول هستند. ​

نيويورک، شهر پايه
اين گزارش از نيويورک به عنوان شهر پايه استفاده مي‌کند و شهرهاي ديگر با هزينه زندگي در اين شهر شمال شرقي آمريکا مقايسه مي‌شوند. بنابراين، اگر هزينه زندگي در نيويورک را ۱۰۰ پوند در نظر بگيريم، هزينه زندگي در گران‌ترين شهرهاي جهان در سال جاري ۱۰۷ پوند خواهد بود.
طبق اين گزارش، در سراسر جهان، هزينه زندگي از ۷۳ درصد سال گذشته به ۶۹ درصد کاهش ‌يافته است. پنج سال پيش ميانگين شاخص هزينه زندگي در شهرهاي مورد بررسي ۸۲ درصد بوده و ۱۰ سال پيش ۸۹ درصد بوده است.
 درصدي که بيان مي‌شود در واقع مربوط به شاخص هزينه ۱۰۰ درصدي زندگي در نيويورک است (در واقع شهر پايه نيويورک مي‌باشد و شاخص هزينه براساس اين شهر سنجيده مي‌شود و زماني که گفته مي‌شود به ۶۴ درصد کاهش يافته يعني نسبت به ۱۰۰ درصد نيويورک به ۶۴ درصد رسيده است).


ارزان‌ترين شهرها
در اين گزارش آمده‌است کاراکاس در ونزوئلا، و دمشق در سوريه، به دليل بي‌ثباتي سياسي در داخل کشورهايشان، ارزان‌ترين شهرهاي اين فهرست هستند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره