چه عواملی زمینه تعجیل در ظهور «حضرت مهدی(عج)» را فراهم میسازد
ميزان/ حجتالاسلام والمسليمن سيد محمدتقي حسينزاده، پيرامون عواملي که ظهور «حضرت مهدي (عج)» را تعجيل ميدهد گفت: در نامه «امام زمان (عج)» به شيخ مفيد تاکيد شده است که اگر شيعيان همدل باشند زمينه براي تعجيل فراهم خواهد شد.
وي با اشاره به اينکه «همدلي» ميتواند يکي از راههاي زمينه ساز ظهور «حضرت مهدي (عج)» باشد بيان کرد: همدلي رويکرد ارزشمندي براي جامعه بشري است، اين مهم با توجه به شيوع بيماري کرونا و افزايش مشکلات متعدد قابل توجه است، بسياري از کارگران و يا افراد بي سرپرست خانواده که حقوق ثابتي ندارند و در طبقات پايين اجتماعي زندگي ميکنند با مشکلات متعددي روبرو شده اند، اکنون با همدلي ميتوان به آنان کمک کرد و اجازه نداد که آنها در اين شرايط سخت مورد فشار اقتصادي قرار گيرند، اين همان همدلي است که زمينه ساز ظهور «حضرت مهدي (عج)» خواهد بود.
اين کارشناس علوم قرآني در همين راستا ابراز کرد: همدلي چه از سوي مسئولين نسبت به مردم و چه از سوي مردم نسبت به مسئولين اتفاق بيفتد بسيار در شرايط خاص امروز مهم و با ارزش است، همراهي گروههاي جهادي در سختترين شرايط و کمک به رفع بيماري کرونا مناظري جذاب از همدلي و همراهي را مجسم ميکند، همان همدلي که پيش از اين در زمان هشت سال دفاع مقدس ديده شده بود، مسئولين بايد قدر اين همراهي و همدلي را بدانند چرا که اگر همراهي مردم نبود قطعا نميتوانستيم در مقابل بيماري کرونا ايستادگي کنيم.
وي با اشاره به سيره اخلاقي «امام زمان (عج)» بيان کرد: «امام زمان (عج)» صاحب حشمت، سکينه و وقار هستند، علم و حلم ايشان از همه مردمان بيشتر است، ايشان هم نام «پيامبر اکرم (ص)» هستند و خَلق و خُلق محمدي دارند، «امام زمان (عج)» در جهان با مشعل فروزان هدايت، سير کرده و مانند صالحان زندگي ميکنند، «حضرت مهدي (ع)» بخشنده هستند، ايشان نسبت به کارگزاران و مأموران خويش بسيار سخت گير و با ناتوانان و مستمندان بسيار دل رحم و مهربان هستند، با ظهور «حضرت مهدي (ع)» کينه از دلها ميرود و همه جا را آسايش و امنيت فرا ميگيرد.
وي پيرامون توجه «ائمه معصومين (ع)» نسبت به شيعيان بيان کرد: «ائمه معصومين (ع)» همواره بر توجه خود نسبت به مردم اشاره داشتهاند، اين مهم در مورد «امام زمان (عج)» بسيار پررنگتر است، حتي در روايتي از «امام رضا (ع)» پيرامون توجه ايشان به مردم آمده است: «مَا مِن أحَدٍ مِن شِيعَتِنَا يَمرَضُ إِلَّا مَرِضنَا لِمَرضِهٍ وَ لَا اغتَمَّ إَلَّا اغتَمَمنَا لِغَمِّمهِ وَ لَا يَفرَحُ إِلَّا فَرِحنَا لِفَرَحِه؛ هيچ يک از شيعيان، مريض نميشود مگر اينکه ما نيز در بيماري او بيمار ميشويم و اندوهگين نميشود مگر اينکه ما نيز در غم ايشان محزون ميشويم و شادمان نميگردد مگر اينکه ما نيز به خاطر شادي او شادمانيم.»
حسين زاده پيرامون سيره اجتماعي «امام زمان (عج)» اظهار کرد: عدالت «امام زمان (عج)» به گونهاي خواهد بود که در حکومت ايشان بر هيچکس و هيچ چيز، هيچگونه ستمي نميشود، نخستين نشانه عدل «امام زمان (عج)» سخنان سخنگويان حکومت ايشان است که در مکه فرياد ميزنند: هر کس نماز فريضه خويش را در کنار حجر الاسود و محل طواف خوانده است و اکنون ميخواهد نماز نافله بخواند به کناري رود تا حق کسي پايمال نگردد، حتي جانوران و گياهان نيز از اين برکت و عدالت بهرهمند ميشوند حتي عدالت ايشان درون خانهها خواهد رفت مانند اين که سرما و گرما داخل آن ميشود.
وي پيرامون دوران غيبت «امام زمان (عج)» ابراز کرد: «امام زمان (عج)» آخرين امام زنده و حاضر شيعيان در عصر غيبت هستند، ايشان مهمترين عامل تحرک و پويايي شيعيان و اميد آنان به آينده روشن جهان شمرده ميشوند به همين دليل بزرگترين دغدغه و آرمان انساني شيعيان فرارسيدن زمان قيام حضرت «امام زمان (عج)» است که موجب ميشود همواره با شوق فراوان تعجيل را در ظهور آن مصلح جهاني از خداوند بخواهند.
اين کارشناس علوم قرآني به زمان ظهور «حضرت مهدي (عج)» اشاره و تصريح کرد: در زمان ظهور «امام زمان (عج)» تعداد ياران «امام عصر (عج)» ۳۱۳ نفر خواهند بود که در روايتهاي متعددي به آن اشاره شده است همچنين در حديثي از «امام صادق (ع)» آمده است: «مثل اين است که قائم عليهالسلام را بر منبر مسجد کوفه ميبينيم، در حالي که ۳۱۳ مرد، به عدد اهل بدر گرد او را گرفتهاند. آنها مردان جنگاور و حاکمان خدا در زمين او و بر خلق اويند».
وي پيرامون ارزش دعا براي ظهور «امام زمان (عج)» بيان کرد: دعا به عنوان يکي از ارزشمندترين اعمال ميتواند ظهور «امام زمان (عج)» را تعجيل ببخشد حتي خود «امام عصر (عج)» از شيعيان خواسته تا براي ظهورشان دعا کنند، در روايتي از کتاب «شيفتگان مهدي، جلد يک ص ۲۵۱» بيان شده که «امام زمان (عج)» فرموده اند: به شيعيان و دوستان ما بگوييد که خدا را به حقّ عمّهام «حضرت زينب (س)» قسم دهند که فرج را نزديک گرداند.
اين کارشناس علوم قرآني پيرامون وظايف مردم در عصر غيبت «حضرت مهدي (عج)» ابراز کرد: در کتاب «صحيفه مهديه»، توصيه «امام صادق (ع)» در مورد دعا براي ظهور «حضرت مهدي (عج)» درج شده که اين امام بزرگوار فرمودهاند: همانا از حقوق ما بر شيعيان اين است که بعد از هر نماز واجب، دستهايشان را بر چانه گذاشته و سه مرتبه بگويند: «يا رَبَّ مُحَمَّدٍ عَجِّل فَرَجَ آلِ مُحَمَّدٍ. يا رَبَّ مُحَمَّدٍ إِحفَظ غَيبَهَ مُحَمَّدٍ. يا رَبَّ مُحَمَّدٍ إِنتَقِم لِابنَهِ مُحَمَّدٍ،اي پروردگار محمّد (ص)، فرج و گشايش امور آل محمّد را تعجيل فرما،اي پروردگار «محمّد (ص)»، محافظت کن دين را در غيبت «محمّد (ص)»،اي پروردگار «محمّد (ص)»، انتقام دختر «محمّد (ص)» را بگير»، همچنين خواندن «دعاي کميل» و دادن صدقه ثواب فراوان دارد و ميتواند در تعجيل ظهور ايشان تاثيرگذار باشد.
وي راهاي نجات از ظلمت در هنگام غيبت «حضرت مهدي (عج)» را مورد بررسي قرار داد و اظهار کرد: دعا براي ظهور «امام عصر (عج)» از راههاي نجات در دوران ظلماني غيبت ايشان است، زيرا «امام حسن عسکري (ع)» فرمودند: «سوگند به خدا فرزندم داراي غيبتي خواهد بود که هيچ کس در آن دوران از هلاکت و نابودي رهايي نمييابد، مگر کسي که خداوند او را بر اعتقاد به امامت وي استوار ساخته و بر دعا براي تعجيل ظهور آن حضرت توفيقش ببخشد».
حسين زاده به برخي از تفکرات نادرست در جامعه اشاره و تصريح کرد: وقتي بحث از ظهور «حضرت مهدي (عج)» به ميان ميآيد برخي ميگويند: «حضرت مهدي (عج)» به اين زوديها نميآيند، اين گونه اظهار نظرها اشتباه است، ما موظفيم که هر صبح و شام منتظر فرج ايشان باشيم، زيرا که ظهور به طور ناگهاني و زماني که مردم گمان نميبرند صورت خواهد پذيرفت.
اين کارشناس علوم قرآني پيرامون محبّت و علاقه به «امام زمان (عج)» خاطرنشان کرد: محبّت و علاقه به «امام زمان (عج)» نيز اقتضا دارد که ما ظهور را دير نپنداريم، زيرا غيبت، دوران تنهايي، دل شکستگي و غصب حقّ «امام زمان (عج)» است، آيا اگر فردي از عزيزان ما به زندان افتاده باشد يا به سفر رفته و باز نگشته باشد تحمّل آن را داريم که کسي بگويد: بي خود منتظر نباشيد به اين زوديها نخواهد آمد، قطعا اين باور و گفته را نخواهيم پذيرفت، بنابراين هميشه بايد منتظر ظهور «امام زمان (عج)» بود و زمينه را براي ظهورش ايشان آماده کرد.