نماد آخرین خبر

طنز/ خوش آمدید به کافه کلنگ‌زنی!

منبع
خراسان
بروزرسانی
طنز/ خوش آمدید به کافه کلنگ‌زنی!

خراسان/ امروز مي‌خواهم درباره دوران پست‌مدرن حرف بزنم. چون معتقدم بشر امروز با شعار «به عقب برنمي‌گرديم» به سرعت به سمت جلو حرکت مي‌کند. به گونه‌اي که آدم يک پنج‌شنبه شب خواب بماند و صبح جمعه بيدار شود ممکن است از تغييراتي که در جهان مي‌بيند دچار کچلي شود. مثلا شما ببينيد امروزه نقاشي‌هايي در گالري‌ها وجود دارد که وقتي بهش نگاه مي‌کنيد فکر مي‌کنيد ارشيا شش ساله از تهران آن را کشيده اما در واقع آن اثر يک نقاشي بي‌نظير حاصل لحظات مکاشفه و الهام يک استاد صاحب سبک نقاشي است. اصلا تابلوهايي داريم که قشنگ معلوم است با آفتابه رنگ را روي بوم ريخته‌‌اند ولي به شدت مورد تحسين قرار مي‌گيرند چون هنر پست‌مدرن هستند.
يکي از محافل هنر پست مدرن اين روزها کافه‌هاي شهر است که هميشه‌ خدا انگار پول برق‌شان را نمي‌دهند و برق‌شان قطع است. بعد يک عده جوان موفرفري آشفته و صاحب بيوي «اين دنيا ديگه به درد نمي‌خوره» در آن مشغول مباحثه هستند. اغلب‌شان هم معتقدند تارکوفسکي خوب است منتهي روي کسل‌کنندگي پلان‌هايش بايد بيشتر کار کند. بر همين اساس کافه‌ها هم داراي دکورهايي متناسب با مباحث پست مدرن شده‌اند. مثلا بعضي کافه‌ها هستند که به جاي صندلي، تنه درخت براي شما مي‌گذارند که کلي شاخه هم ازش بيرون زده و نشستن رويشان هزينه بسياري دارد. اما به‌تازگي هم عکسي از يک کافه‌ در فضاي مجازي منتشر شده که با تم ساختمان نيمه‌کاره است. يعني پر از درز و آهن‌بندي و آجرهاي بيرون‌زده. انگار که موقع ساخت پول کم آورده‌ باشند اما کافه را راه انداخته باشند. بهش مي‌گوييم تم بنّايي. من خودم اگر وارد چنين کافه‌اي شوم همه‌اش منتظر هستم يکي از بالا داد بزند: «ممد يه چارک بنداز بالا» من نمي‌دانم سفارش را چطور جلوي مشتري مي‌آورند، ولي به‌نظرم بايد با فرغون بياورند و با بيل خالي کنند وسط ميز تا ايده‌شان عالي اجرا شود. حتي اگر به مشتري‌ها کلاه ايمني بدهند که خيلي بهتر است.
ديوارهاي نيمه‌کاره کافه هم قشنگ به درد اين مي‌خورد که رويش شعر عربي بنويسي مثلا: «من شب‌هايي که بهت پيام مي‌دهم «بيداري؟» يعني دوستت دارم و من خيلي بيداري» به‌هرحال من نمي‌دانم دقيقا داريم به کدام سمت حرکت مي‌کنيم ولي مي‌ترسم فرداروز ي يکي هم پيدا شود در محل گودبرداري يک ساختمان کافه برپا کند و ضمن خوش‌آمد به هر مشتري از او بخواهد دوتا کلنگ ‌هم بزند کار ساخت پروژه جلو برود.


نويسنده : محمدعلي محمدپور طنزپرداز

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره