کشورهایی که در آنها هنوز جادوگری وجود دارد!






لست سکند/ درک بسياري از افراد از جادوگري به لطف نمايشهاي بيشمار تلويزيوني ازجمله هري پاتر، شعبدهبازي و حيله کاملاً محدود به فانتزيهاي فرهنگ عامه است. البته پس از آن تاريخچه بسيار تحسينآميز دادگاههاي جادوگران سالم در سال 1692 وجود دارد، جايي که بسياري از مردم - بيشتر زنان جوان - براي جرائم جادوگري مورد آزمايش قرار گرفتند. حتي شهر سالم (salem) نيز خود را به جشن کيتسچي (Kitschy) از رايجترين تفاسير هنرهاي جادوگري تبديل کرده است. اما جادوگري در فرمهاي متنوع آن – سحر، جادوي سياه، افسون گري (وودو) و موارد ديگر - بسيار زياد است و هنوز هم بخشي از فرهنگهاي مختلف در سراسر جهان امروز است. در اين مطلب قصد داريم با کشورهايي آشنا شويم که هنوز فرهنگ جادوگري در آنها رواج دارد، همراهمان باشيد.
آفريقاي جنوبي
در آفريقاي جنوبي، جادوگران صرفاً چهرههاي افسانهاي يا بخشي از تاريخ فرهنگي نيستند - آنها عنصري مهم در سبک زندگي مردم زولو (Zulus) هستند. مردم بومي زولو به دکترها بهعنوان طبيبان سنتي احترام ميگذارند که نقشي حياتي در جامعه خود دارند. دکترهاي جادوگر به دو دسته تقسيم ميشوند: طالع بينها Sangoma يا سانگوما و گياه درمانگرها Inyanga يا اينيانگا. اينيانگا مانند شمن ها (shaman)، پزشکان طب طبيعي است. اعتقاد بر اين است که آنها توسط قدرتهاي الهي منصوب ميشوند و قدرت دارند تا آينده را براي محافظت از اعضاي قبيلهاي در برابر ارواح شرور، پيشبيني کنند. سانگوماها بيشتر بهعنوان رهبران مذهبي عمل ميکنند، و از طريق تشريفات مذهبي خلسه و موسيقي با اجداد ارتباط برقرار ميکنند. پزشکان جادوگر زولو در ميان مردم داراي احترام و عزت هستند.
شيلي
در فرهنگ مردم ماپوچه (Mapuche) شيلي، جادوگري معناي شومتري دارد. ماپوچهها به جادوگران شيطاني به نام کالکو (Kalku) اعتقاد دارند که دشمن رهبران معنوي و زنان پزشکي (ماچي) هستند. کالکوها اساساً شروران جامعه هستند و با ارواح شيطاني براي از بين بردن ماچيها (Machi) کار ميکنند. اعتقاد بر اين است که آنها براي رسيدن به اهداف شيطاني خود از جادوي سياه استفاده ميکنند و حتي داراي پيرواني به نام آنچيمايين (Anchimayen) هستند که اجساد کودکان متوفي را دوباره زنده ميکنند. کالکوها بهطور سنتي زنان هستند و شکل موجودات افسانهاي به خود ميگيرند، درحاليکه ماچيها شکل انساني دارند و وظايف مذهبي روزمره را انجام ميدهند.
فيليپين
جادوگري در فيليپين برجسته است و ميتواند براي خير يا شر استفاده شود. جادوگري فيليپيني کولام (Kulam) ناميده ميشود و به کساني که آن را انجام ميدهند مانگکوکولام (mangkukulam) ميگويند که اين جادوگران قادر به انجام جادوي سياه هستند. درحاليکه مانگکوکولامها اغلب جادوهايي را براي آسيب رساندن به دشمنان خود طراحي ميکنند، اما آنها همچنين ميتوانند با استفاده از عروسکهاي وودو (voodoo)، از جادوي خود براي کمک به جامعه خود استفاده کنند. غالبا، آنها معجون عشق را به دلشکستگان ميفروشند و به مردم کمک ميکنند تا از کساني که به آنها ظلم کردهاند انتقام بگيرند. بنابراين اگر با يک مانگکوکولام دوست هستيد و اهدافتان نجيبانه است، جادوي آنها ميتواند بسيار مفيد باشد. اما اگر خود را دشمن آنها ميدانيد، بهتر است بيشتر مراقب باشيد. اعتقاد بر اين است که مانگکوکولام در جزاير سيکيخور (Siquijor) و سامار (Samar) زندگي ميکنند و اغلب در رقابت با پزشک جادوگر يا شفا دهنده روستا ميباشند.
انگلستان
اعتقادات ويکا(Wiccan: عنواني است که يک فرقهٔ جديد ديني را با آن مينامند.) ريشه در پرستش طبيعت و جادوگري دارد. اين آيين در دهه 1950 در انگلستان پديد آمد و بر اساس سنتهاي بتپرستي پيش از روي آوردن اروپا به مسيحيت است. در ويکا، محفل ساحرهها جوامع کوچکي از جادوگران هستند که باهم کار ميکنند تا بر روي جادو و آيينهاي مسالمتآميز مسلط شوند. آنها جادوي مربوط به جشن را تمرين ميکنند، وعدههاي غذايي مراسم را پخش ميکنند و با الهه زن ارتباط برقرار ميکنند. اگرچه آنها خود را "جادوگر" مينامند، اما اين ننگ منفي را که جادوگران را به شيطانپرستي و هنرهاي سياه پيوند ميدهد را رد ميکنند.
محفل ساحرهها - که بيشتر در انگليس و ايالاتمتحده واقع شده است، اما در سراسر جهان نيز يافت ميشود - ماه کامل، انقلاب تابستاني، اعتدال بهاري و سم هين (Samhain) را جشن ميگيرند. سم هين 2000 سال پيش در فرهنگ سلتيک (Celtic) پديد آمده است. سلتي ها معتقد بودند که در زمان سم هين يا سوون، سد ميان جهان فاني و جهان روح برداشته ميشود و به آنها امکان ارتباط با مردگان را ميدهد. آنها به احترام خودشان ضيافت برگزار ميکردند، لباس ميپوشيدند، آواز ميخواندند و نمايش اجرا ميکردند. اگرچه اين سنت تا حد زيادي رنگباخته است، اما آدابورسوم آن تبديل به آنچه امروزه هالووين ميناميم شد. سوون هنوز توسط ويکاهاي مدرن و بتپرستان ديگر جشن گرفته ميشود.
هائيتي
اوبيا (Obeah) آميزهاي از جادو و مذهب است و در زمان تجارت برده در کاراييب به وجود آمده است. اين نسخه از جادو، که از غرب آفريقا ميآيد، از طلسمها براي پيشبيني يا انجام کارها استفاده ميکند. اگرچه هيچ نهاد يا ساختار رسمي مذهبي براي اوبيا وجود ندارد، اما متوليان آن بهعنوان راهنماي معنوي ديده ميشوند. برجستهترين شکل اوبيا در هائيتي، تمرين وودو است. تمرين کنندگان وودو از افسونها براي جادو به نفع شخصي خود يا شخص ديگري استفاده ميکنند، با ديگر طبقات آسماني ارتباط ميگيرند و آينده را پيشبيني ميکنند. اين نوع جادو همچنين ميتواند براي آسيب رساندن به ديگران سو استفاده شود.
مکزيک
نسخه جادوگري در مکزيک بر سانتا موئرته (Santa Muerte) يا قديسه مرگ متمرکز است. اين چهره اگرچه "قديس" است اما ريشه در خرافات جادويي دارد و مفهوم شومي دارد. بهعنوان زني به تصوير کشيده شده است که ماسک جمجمه و روپوش بلند بر تن دارد و اعتقاد بر اين است که مجسمههاي او داراي قدرت جادويي هستند. مجسمههاي سياه سانتا موئرته اغلب در آيينهاي نفرين استفاده ميشوند و بسياري حضور مجسمه او را علامت مرگ ميدانند. کساني که ميخواهند جادوي تاريک را تمرين کنند از مجسمه سانتا موئرته براي کانال گذاري آن استفاده ميکنند.
روماني
برخي از کشورها هنوز دقيقاً مانند سالم (Salem) در سال 1692، جادوگران را با مدرک يا بدون مدرک شناسايي ميکنند و آنها را به جرم جنايات مورد آزار و اذيت قرار ميدهند. در روماني، دولت قانون جديدي را در مورد ماليات جادوگران، فالگيرها و طالعبينها در سال 2011 وضع کرد. همچنين قانوني وضع شد که جادوگران را به دليل پيشبيني نادرست آينده مجازات ميکردند. در پاسخ، گروهي از مشاغل جادويي در کنار رود دانوب جمع شدند و با هدف لعن به دولت و رئيسجمهور، ماندراک (گياه انساننما) سمي را به آب انداختند. يک جادوگر حتي قسم خورد که از مخلوطي از مواد مدفوع سگ و گربههاي مرده در طلسم عليه قانونگذاران استفاده کند.
جمهوري آفريقاي مرکزي
در شهر امبايکي (Mbaïki)، در جمهوري آفريقاي مرکزي، پيگمهها (pygmy: گروه قومي هستند که ميانگين قد آنان به صورت غيرعادي کوتاه است.) اغلب به جادوگري بر دشمنان و تغيير شکل دادن به حيوانات متهم ميشوند. به گفته گريم وود (Graeme Wood)، سردبير روزنامه آتلانتيک، که طي سفري به امبايکي با يکي از قضات آن صحبت کرد، "عمل شارلاتان بازي و جادوگري" از جرائم کيفري نسبتاً متداول در اين شهر محسوب ميشود که مجازات حبس طولانيمدت و جريمه نقدي را در پي دارد. جادوگري يکي از جرائم رايج در کشور است که حدود 40 درصد پيگردهاي قانوني شامل اتهامات مربوط به جادوگري است. وقتي کودکان به جادوگري مشکوک ميشوند، اغلب توسط خانوادههايشان به مراکز شفابخشي مسيحيان فرستاده ميشوند، جايي که گفته ميشود کشيشان با دعا و مشاوره آنها را معالجه ميکنند.
عربستان سعودي
يک واحد کامل پليس در عربستان سعودي به مبارزه با جرائم مربوط به جادوگري و آموزش مردم در رابطه با خطرات جادوگري اختصاص يافته است. واحد پليس براي پيشبرد اقدامات ضد جادوگري خود حتي بيش از 9 دفتر مبارزه با جادوگري در شهرهاي سراسر کشور ايجاد کرده و بيش از 600 مورد "جنايت جادويي" را تحت پيگرد قانوني قرار داده است. در سال 2012، 215 "جادوگر" به دليل اقدامات جادوگري دستگير شدند و جادوگران اغلب به دليل مسائل مذهبي و اجتماعي در سراسر کشور سرزنش ميشوند. از آنجا که بسياري از کساني که تحت آزار و اذيت قرار گرفتهاند، اتباع خارجي از آفريقا و اندونزي هستند - و دينهاي ديگري غير از اسلام دارند - به نظر ميرسد که هر دو مؤلفه مذهبي و نژادي براي آزار و شکنجهها آنها وجود دارد.