نماد آخرین خبر

مهارت زندگی/ چطور جلوی اعتیاد به کار را در خودمان بگیریم؟

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
مهارت زندگی/ چطور جلوی اعتیاد به کار را در خودمان بگیریم؟

ديجياتو/  از نظر بسياري افراد موفق کساني هستند که به صورت خستگي ناپذير و شبانه روزي کار مي‌کنند و در نتيجه با همين رويکرد مي‌توانند جهش شغلي را تجربه کنند. در اين ديدگاه، فرد مانند تراکتور کار مي‌کند و خسته هم نمي‌شود. اين ديدگاه تا چه اندازه مي‌تواند درست يا اشتباه باشد؟ آيا سخت کار کردن، آنهم به صورت پيوسته و شبانه روزي مي‌تواند تضمين کننده موفقيت شغلي ما باشد؟

بسياري از افرادي که معمولا از صبح تا شب و خيلي سخت مشغول کار کردن هستند، در دراز مدت دچار مشکلات متعددي مي‌شوند، اما معمولا خودشان چنين باوري ندارند. معمولا اين گروه تمايل دارند همه چيز به خوبي پيش برود و به همين دليل، تنها گزينه‌اي که دنبال مي‌کنند، شديد و سخت کار کردن است. با وجودي که چنين روشي مي‌تواند موفقيت‌هايي را به دنبال داشته باشد، ولي مشکلاتي را نيز به همراه دارد.

با مفهوم و نشانه‌هاي اعتياد به کار آشنا شويد
معمولا چنين افرادي هيچ حد و مرزي براي کار کردن خود قايل نيستند و اغلب دچار عارضه اعتياد به کار مي‌شوند. پس از مدتي، با دقت در زندگي اين افراد به وضوح مي‌بيند که آن‌ها براي کار کردن زندگي مي‌کنند و در واقع زندگي‌شان نيز تنها به کار کردن خلاصه مي‌شود.


اعتياد به کار شديد مي‌تواند مانند اعتياد به مواد مخدر يا حتي اعتياد به بازي کامپيوتري، تبعات بدي را به همراه داشته باشد و بايد چنين اعتيادي نيز جدي گرفته شود تا سلامت روحي و جسمي فرد را تحت تأثير قرار ندهد.

اما راهکار چيست؟ چطور مي‌توانيم در کسب و کارمان موفق عمل کنيم، ولي دچار اعتياد به کار نشويم؟ بين سخت کار کردن و هوشمندانه عمل کردن تفاوت‌هاي زيادي وجود دارد. افرادي که هوشمندانه کار مي‌کنند، نه تنها به موفقيت‌هاي خوبي دست پيدا مي‌کنند، بلکه بهره‌وري بالاتري نيز دارند و دچار بيماري اعتياد به کار نمي‌شوند. به منظور جلوگيري از مبتلا شدن به بيماري اعتياد به کار و براي هوشمندانه کار کردن به نکات ذيل توجه کنيد:

براي رسيدن به اهداف خود تلاش کنيد نه پر کردن ساعت کاري
اگر تصور مي‌کنيد هر چقدر ساعات بيشتري کار کنيد، نتيجه بهتري به دست خواهد آورد، سخت در اشتباه هستيد. سخت کوشي خوب است، ولي به جاي توجه به ساعت کاري، روي با برنامه ريزي درست روي رسيدن به اهداف کاري متمرکز شويد. اضافه کاري بيش از حد، ولي بدون فکر شما را به هيچ نقطه مثبتي نمي‌رساند. بايد هوشمندانه براي ساعات کاري خود برنامه ريزي دقيقي داشته باشيد.

اولويت‌ها را مشخص کنيد
يکي از اشتباهات معمول در افراد مبتلا به بيماري اعتياد کاري، مشخص نکردن الويت‌هاي کاري است. کار‌هاي الويت دار هر روز را مشخص کنيد. در پايان روز ببينيد چقدر مطابق با الويت‌هاي کاري پيش رفته‌ايد. با توجه به اهداف کاري، مي‌توانيد الويت‌ها را مشخص کنيد.

تفويض درست کار‌ها را ياد بگيريد

يکي از کليد‌هاي مهم دربهره وري، يادگرفتن روش درست تفويض مسئوليت‌ها است. فهرستي از کار‌هايي که مي‌توانيد به ديگران بسپاريد تهيه کنيد. با انتخاب درست، مي‌توانيد کار‌ها را به فرد کارداني بسپاريد و زمان خود را آزاد کنيد. در اين صورت زمان بيشتري براي رسيدن به امور اصلي در اختيار داريد.

براي کار‌ها و مسئوليت‌هاي خود محدوديت زماني مشخص کنيد
اگر عادت کرده‌ايد که تمام طول روز کار کنيد، براي کار‌ها حتما محدوديت زماني مشخص کنيد. در ابتد شايد کمي سخت به نظر برسد، ولي مشخص کردن محدوديت زماني براي کار‌ها به سازماندهي بهتر امور کمک مي‌کند و از هدر رفتن انرژي شما جلوگيري مي‌کند. زمان خود را هوشمندانه مديريت کنيد.

از منابع موجودتان به خوبي استفاده کنيد
از ابزار‌ها و اپليکيشن‌هاي مديريتي استفاده کنيد. براي بهينه سازي کار و صرفه جويي در زمان، اين ابزار‌ها بسيار کمک کننده هستند.

استراحت کنيد

بعد از انجام فعاليت‌هاي خود، استراحت کنيد. زماني را براي استراحت خود اختصاص بدهيد تا انرژي لازم براي ادامه مسير را داشته باشيد. ورزش و پياده روي نيز از اهميت بالايي برخوردار است و به افزايش بهره وري در محل کار کمک مي‌کند.


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره