فرود چکش 10 میلیون دلاری بر تابلوی بنکسی!
فارس/ يک تابلوي نقاشي در سبک امپرسيونيسم اثر بنکسي، هنرمند بريتانيايي که همچنان هويّتش ناشناس باقيمانده، در حراجي لندن به قيمت ۹.۸ ميليون دلارزير چکش حراج رفت.
اين تابلو که «مونه را به من نشان بده» نام دارد در «ساته بيز» به حراج گذاشته شده بود، بيش از دو و نيم ميليون پوند بيشتر از مبلغ قيمتگذاري شده اوليه ۵ ميليون پوندي، به فروش رسيد.
در اين نقاشي که محصول سال ۲۰۰۵ است، بنکسي چرخهاي خريد رهاشده و يک مخروط ترافيکي نارنجي را به تابلوي زمينهاي از «کلود مونه»، نقاش شهير فرانسوي، که از نيلوفرهاي آبي باغچه خود در «گيوِرني» کشيده بود، اضافه کرده است.
الکس برانچيک، مدير بخش هنرهاي معاصر اروپاي حراج ساتبي گفت اين اثر يکي از «قويترين و نمادينترين» آثار بنکسي است که تا کنون به فروش گذاشته مي شود.
بنکسي که نام وي واقعي اش تا کنون شناخته نشده است، هنرمندي است که کارش را با کشيدن نقاشيهاي ديواري به وسيله اسپري در ساختمانهاي نيمهکاره در بريستول بريتانيا آغاز کرد و بعد به يکي از مشهورترين هنرمندان جهان تبديل شد.
سال گذشته اثر ديگري از بنکسي به نام «پارلمان متحولشده» که صحنهاي از جلسه مجلس عوام بريتانيا بود با اين تفاوت که به جاي نمايندگان، شامپانزه ها روي صندلي ها نشسته بودند، در حراجي «ساته بيز» لندن به مبلغ ۱۲ ميليون دلار به فروش رسيد.
اثر ديگر از بنکسي با نام «ورود غيرمجاز ما را ببخشيد» در اوايل همين ماه در حراجي «ساته بيز» هنگکنگ به قيمت ۸.۳ ميليون دلار به فروش رفته است.
بنکسي(Banksy) نام مستعار هنرمند گرافيتي، فعال و منتقد سياسي، کارگردان و نقاش بريتانيايي است.
هنر خياباني او طعنهآميز و هجويههايش خرابکارانه است. هنر او آميزهاي از طنز سياه و گرافيتي است که با تکنيک گرده برداري ويژهاي خلق ميشود. آثار هنري او با محتواي سياسي و اجتماعي در خيابانها، ديوارها، و پلها در شهرهاي مختلف دنيا به تصوير درآمدهاست.
آثار بنکسي، محصول سن زيرزميني بريستول (Bristol underground scene) است که شامل همکاري هنرمندان تجسمي و موسيقيدانها بود.
طبق نوشتههاي نويسنده و طراح گرافيک، تريستان مانکو و براساس کتاب «هيچ جا مثل خونه خود آدم نميشه» -Home Sweet Home– «بنکسي در سال ۱۹۷۴ در بريستول به دنيا آمد و درهمين شهر بزرگ شد. او فرزند يک تکنيسين دستگاه فتوکپي بود.
او مدتي شاگرد قصاب بود اما سرانجام طي دوران «شکوفايي اسپري» در اواخر دهه ۸۰ در بريستول با گرافيتي آشنا شد.» کساني که کارهاي او را ميديدند متوجه بودند که آثار او به «بلک له رت» شباهت دارد.
له رت در ۱۹۸۱ کار با تکنيک گرده برداري را در پاريس آغاز کرد. به نظر ميرسيد کارهاي بنکسي از آثار اعضاي گروهِ آنارکو- پانک به نام کرَس هم متأثر بوده باشد.
اعضاي اين گروه دراواخر دهه هفتاد و اوايل دهه هشتاد در کانالهاي لولهکشي لندن مسابقههاي گرافيتي با تکنيک گردهبرداري برپا ميکردند، اين گروه کماکان فعالند. هر چند بنکسي در وبسايت خودش بيان کرد که در واقع، اساس کارهايش را بر کارهاي «تري دي»(سه بُعدي) موسيقيدان و هنرمند گرافيتي از گروه «مَسيو اَتَک»(حمله سهمگين) قرار داده است. او چنين ميگويد «نه، من از ۳d «تري دي»(سه بُعدي) کپي ميکردم، اون واقعاً بلده بکشه.»
بنکسي که اعتقاد دولت به وندال بودن گرافيتي را قبول ندارد، هنرش را بر سطوح موجود در فضاهاي عمومي به نمايش ميگذارد و حتي تا آنجا پيش ميرود که عناصر و حجمها فيزيکي هم خلق کند.
بنکسي خودش مستقيماً عکسهاي گرافيتيهايش را نميفروشد، هر چند معلوم شده برگزارکنندگان حراجهاي هنري در تلاش هستند تا کارهاي خياباني او را در محلشان بفروشند و دردسر جابهجا کردن آنها را به برنده حراج واگذار کنند.
اولين فيلم بنکسي، خروج از مغازه کادوفروشي (Exit Through the Gift Shop) براي اولين بار در جشنواره فيلم ساندنس ۲۰۱۰ به نمايش درآمد. فيلم در مارس۲۰۱۰ در انگلستان اکران شد. در ژانويه ۲۰۱۱، بنکسي نامزد جايزه اسکار براي بهترين فيلم مستند شد.