خراسان/ کرونا، مشکلات‌اقتصادی و روزهای تکراری باعث می‌‌‌شود بی‌‌‌حوصله و دمغ باشیم اما راه‌‌‌حل چیست؟
  
 روی مبل نشسته‌‌‌ایم، بی‌‌‌حوصله و کسل، بلند می‌‌‌شویم و سری به یخچال می‌‌‌زنیم، قابل پیش‌‌‌بینی است که یخچال این‌‌‌روزها خالی باشد، دوباره روی مبل ولو می‌‌‌شویم، کنترل تلویزیون را برمی‌‌‌داریم، چند شبکه را بالا و پایین می‌‌‌کنیم و عصبی‌‌‌تر و بی‌‌‌حوصله‌‌‌تر از قبل می‌‌‌شویم. گوشی را برمی‌‌‌داریم و کمی به اینستاگرام و تلگرام سرمی‌‌‌زنیم اما هیچ‌‌‌کدام درمان بی‌‌‌حوصلگی ما نیست. دوباره برمی‌‌‌گردیم سر خانه اول و از یخچال شروع می‌‌‌کنیم ؛ یک دایره ملال‌‌‌آور از تکرار. برای این‌‌‌که بدانیم چرا بی‌‌‌حوصله هستیم باید ساختار مغز را خوب بشناسیم. مغز ما به اصطلاح مولتی تسک نیست، یعنی نمی‌‌‌تواند چند کار را با هم انجام دهد و وقتی همزمان در حال انجام چند کار هستیم باید روی   هر کدام به‌‌‌صورت مجزا تمرکز  و آن را پردازش کند. با این اوصاف برای رهایی از بی‌‌‌حوصلگی چه باید کرد؟
 
 سوئیچ‌‌‌های ذهنی| هرچه فعالیت‌‌‌های همزمان ما بیشتر باشد گلوکز بیشتری مصرف می‌‌‌کنیم و پیامد آن بی‌‌‌حوصلگی ماست. به‌‌‌طور مثال اگر کتاب می‌‌‌خوانید همزمان تلفن همراه را چک نکنید. حدود 10 سال قبل ما هر سه دقیقه یک‌‌‌بار بین کارها سوئیچ می‌‌‌کردیم اما اکنون به 45 ثانیه یک‌‌‌بار رسیده. ما در 24 ساعت 566 بار بین کارهای روزانه جابه‌‌‌جا می‌‌‌شویم. از این تعداد 74 بار فقط گوشی چک می‌‌‌کنیم که در بیشتر مواقع بی‌‌‌دلیل است. بماند که در هر بار چک کردن گوشی کلی بین برنامه‌‌‌ها جابه‌‌‌جا می‌‌‌شویم و اعتیاد به تلفن همراه به‌‌‌این شکل سلامت روان ما را به‌‌‌خطر می‌‌‌اندازد.

خلأ فکری نداریم|  یکی دیگر از دلایل بی‌‌‌حوصلگی ما این است که مدام در حال انجام کارهای روزمره و تکراری هستیم، یک زندگی روباتی و فاقد خلاقیت. فکر می‌‌‌کنید چه‌‌‌چیزی باعث بروز این حالت در ما می‌‌‌شود؟ دیفالت مد یک حالت خلأ ذهنی است که طی آن کار نمی‌‌‌کنیم، ذهن‌‌‌مان رهاست و مهارت حل مسئله، خلاقیت، آفرینش‌‌‌ها و... در این زمان رخ می‌‌‌دهد اما بازهم عواملی مثل تلفن همراه اجازه بی‌‌‌فکری برای بروز خلاقیت و رهایی ذهن را به ما نمی‌‌‌دهد. بی‌‌‌حوصلگی ما را در چرخه‌‌‌ای می‌‌‌اندازد که فکر می‌‌‌کنیم برای بهتر شدن حال مان باید سری به گوشی بزنیم و جالب‌‌‌ این‌‌‌که خود گوشی حال بد ما را به‌‌‌جای بهتر شدن تشدید می‌‌‌کند. پس باید فکری به‌‌‌حال استفاده صحیح و هدفمند و برنامه‌‌‌ریزی شده از تلفن همراه داشته باشیم.

تغذیه، خواب و دکوراسیون| تغذیه بد و استراحت نداشتن، چینش تکراری منزل، نبود تنوع در زندگی، انجام کارها به‌‌‌شیوه‌‌‌های تکراری، دیر خوابیدن، کمبود ویتامین دی و هوای ابری دلایل دیگری هستند که باعث بی‌‌‌حوصلگی ما می‌‌‌شوند. سعی کنید سر ساعت مشخصی بخوابید، وعده صبحانه را کامل بخورید، ساعت بیولوژیک بدن تان را به‌‌‌یک برنامه مشخص عادت بدهید. گاهی گل بکارید، از یک گلدان مراقبت کنید، نقاشی یا رنگ‌‌‌آمیزی انجام دهید یا از مسیر تازه‌‌‌ای به محل کار بروید. گاهی سعی کنید به‌‌‌روشی که مخصوص خودتان است خیال‌‌‌پردازی کنید، در ژانر تازه‌‌‌ای فیلم ببینید یا کتاب بخوانید و گاهی با قطع تلفن و موبایل به یک خلسه ذهنی بروید و اجازه دهید افکار مزاحم پشت در ذهن‌‌‌تان بمانند تا جا برای ایده‌‌‌های تازه باز شود.
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar