محل دفن حضرت فاطمه (س) کجاست؟
خبرآنلاين/ با اينکه اعتقاد بر اين داريم که دفن شبانه حضرت و مخفيانه و بدون حضور مردم مدينه، خود يکي از دلايل مظلوميت وي در تاريخ بهشمار آمده و حتما داراي نکات ديگري است که جز معصومين از آن، کسي آگاه نبوده است، زيرا که مگر امامان معصوم عليهم السلام از فرزندان حضرت که خود حضور داشته و ديگر امامان، از مدفن ايشان آگاهي نداشتند؟
چرا همچون امام صادق ع که مکان دقيق دفن جدشان امير المومنين ع را براي نخستين بار آشکار ساختند، ميتوانستند که جايگاه مبارک مدفن مادر خودرا براي همه آشکار سازند، ليک حتما دليل محکمي بر پنهان نگاه داشتن آن تا ظهور حضرت در دستگاه الهي وجود دارد، اما ميتوان در اين راستا، احتمالات مکان دفن را عنوان نمود که شايد بدين ترتيب، کمي از آلام روحي ما شيعيان، کاسته شده و با درک اين مواضع، بهره از مکان مقدس دفن حضرت ع ببريم.
درباره محل دفن حضرت فاطمه ع سه نظريه وجود دارد:
۱- قبرستان بقيع
۲- ميان قبر پيامبر (ص) و منبر، زيرا کـه حضـرت رسول (ص) فرمودند: مابين قبري و منبري، روضة من رياض الجنًة
۳- بيت فاطمه (ع)
الف- امام رضا (ع) فرموده اند: إنًها دفنت في بيتها
ب- وصيت حضرت فاطمه (س) بر مخفي بودن قبر او که خود مبارزهاي منفي است با کساني که در حق او ظلم کرده بودند؛ چون امکان بيرون آوردن مخفيانه جنازه از خانه و دفن پنهاني در بقيع وجود نداشت، زيرا مردم موقع کندن قبر و دفن، متوجه محل دفن ميشدند، به دليل اين که شهادت آن حضرت، در اوائل ماه بود که با تاريکي شب و بدون چراغ و روشنائي، دفن ممکن نبود.
ج- با اصرار حضرت فاطمه ع بر پنهاني بودن مراسم کفن و دفن و مخفي بودن قبر شريفش، ممکن نبود با هفت هشت نفر تشيع کننده، جنازه را از خانه تا بقيع که بيش از ۱۰۰۰ متر راه است ببرند و کسي هم اطلاع پيدا نکند؛ چون شهادت حضرت در عصر به گوش مردم رسيده بود و غالباً مترصد دفن او بودند.
د- در شمال مقصوره ويا ضريح مطهر پيامبر ص، دري در برابر باب جبرائيل قرار دارد که در تاريخ به بيت _فاطمه، شهرت دارد.
هنگامي که به درون اين خانه، گام مينهيم، در سمت چپ وبه فاصله سه متر تقريبا، دري وجود دارد که از آن به درون خانه پيامبر ص وديوار پنج گوشهاي که پيرامون قبر مطهر حضرت رسول ص کشيده اند، وارد ميشويم.
در ميانه بيت فاطمه ع ودر فاصله ستوني که همانا ستون جبرائيل بوده وقرار گرفته شدن اين ستون در درون اين فضا، خود حکمتي دارد که مکان ياد شده از جايگاه ويژهاي برخوردار بوده ومهبط وحي در اين خانه وبيت فاطمه بوده است، صورت ضريح کوچکي قرار گرفته است که اگر از بيرون، واز لابلاي پنجرههاي ضريح، ديده هايتان را به دقت به درون بيندازيد، اين ضريح را ملاحظه ميکنيد؛ و مکان مقدس سومي که در اين فضا ودر سمت راست بيت، در فاصله ميان ستون جبرائيل وپنجره شمالي مقصوره، ديده ميشود، محراب _تهجد است که اين مکان، در آغاز خارج از مسجد بوده وهمان مکاني است که رسول خداص چندين شب به خارج از مسجد که اين مکان کوچهاي بوده است، آمده واين خانه را ميان خود وقبله الهي قرار داده ونماز شب را به پاي داشتند که اين حرکت، خود نشاني از جايگاه والاي بيت فاطمه ع وعلي ع داشته ودارد وحضرت براي تاکيد مسلمانان دوران خود وآيندگان، دست به اين اقدام زدند که بيوت أذن الله أن ترفع. را دقيقا نشان کنند، اما چه کوته انديشه ودرک بودند وهم اکنون نيز هستند ...
اين صورت ضريح بنظر ميرسد که بر روي قبر مطهر حضرت قرار داشته وروايات نيز اين قول را تاکيد مينمايد.
در حکومت عثمانيان، که بسياري از اين بناي کنوني از يادگار دوران آنان بشمار ميآيد، معمار زبردست وزيرکي را که بنظر ميرسد، شيعه بوده ويا دوستدار اهل بيت بوده است، آثار فراواني از اهل بيت ونام آنان، تا حضرت حجة عليهم السلام را در جاي جاي اين مسجد بکار گرفته، که بسياري از آنها تاکنون پابرجاست ومهمترين اقدام در اين راستا، صورت ضريح ياد شده ميباشد.
السلام عليک يا مضطهدة المقهورة
السلام عليک يا شفيعة يوم القيامة
السلام عليک ايتها المظلومة الشهيدة