نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دیدنی-خواندنی

موجوداتی که رنگ خون در رگ هایشان قرمز نیست

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
موجوداتی که رنگ خون در رگ هایشان قرمز نیست

باشگاه خبرنگاران/ پروتئين هموگلوبين تا حدي از اتم آهن ساخته شده و از آنجا که تعداد گلبول‌هاي قرمز به مراتب از تعداد ساير اجزاي موجود در خون انسان مانند پلاکت‌ها و گلبول‌هاي سفيد خون بيشتر است، خون انسان قرمز به نظر مي‌رسد.

با اين حال، اگرچه بسياري از موجودات زنده خون قرمز دارند، اما موجودات ديگر داراي خون‌هايي با رنگ‌هاي عجيب هستند، از آبي تا سبز و گاهي بنفش

حيواناتي با خون هاي رنگارنگ + عکس

خزندگان و مارمولک‌هاي گرمسيري با خون سبز

گينه نو زيستگاه گونه‌هاي بسياري از مارمولک‌ها و خزندگان گرمسيري با خون سبز ليمويي است. به همين دليل، زبان‌ها، ماهيچه‌ها و استخوان‌هاي اين مارمولک‌ها همگي در طيف‌هاي مختلف سبز هستند.

اين خزندگان مانند انسان داراي گلبول‌هاي قرمز غني از هموگلوبين هستند، اما اين گلبول‌ها براي هميشه دوام ندارند و هنگامي که تجزيه مي‌شوند ترکيبي به نام بيليوردين سنتز مي‌شود که يک محصول رنگدانه سبز است. مهره داران اين ترکيبات را براي اثرات مضر از گردش خارج مي‌کنند. در حالي که، مارمولک‌ها مقدار بسيار بالايي از بيليوردين در رگ‌هاي خود دارند که بيش از هموگلوبين است و باعث مي‌شود خون آن‌ها سبز شود.

حيواناتي با خون هاي رنگارنگ + عکس

ماهي تمساح يخي با خون شفاف

ماهي تمساح در آب‌هاي اقيانوس اطراف قطب جنوب، جايي در دماي زير نقطه انجماد آب شيرين زندگي مي‌کنند و مي‌تواند هر مهره دار ديگري را از بين ببرد.

در آب‌هاي بسيار سرد، خون غني از هموگلوبين مي‌تواند به طور خطرناکي غليظ شود. به همين دليل، موجوداتي که در چنين شرايطي زندگي مي‌کنند، گلبول قرمز ندارند، مانند ماهي تمساح يخي، که هيچ درصدي از گلبول‌هاي قرمز ندارند، که باعث مي‌شود خون آن‌ها کاملا شفاف و بي رنگ شود!

 

حيواناتي با خون هاي رنگارنگ + عکس

هشت پا و خرچنگ نعل اسب با خون آبي

بسياري از موجودات خوشه دار از پروتئيني براي جايگزيني هموگلوبين به نام هموسيانين استفاده مي‌کنند. هر دو پروتئين قادر به انتقال اکسيژن هستند. برخلاف هموگلوبين، هموسيانين به مس متصل مي‌شود و نه آهن و باعث تغيير رنگ خون به جاي قرمز به آبي مي‌شود.

حيواناتي با خون هاي رنگارنگ + عکس

ليست ارگانيسم‌هاي وابسته به هموسيانين طولاني است و شامل عنکبوت‌ها، عقرب‌ها و برخي از نرم تنان مانند هشت پا است. از آنجا که خرچنگ نعل اسب يک خرچنگ کاملاً پيشرفته نيست، بلکه يک خانواده عنکبوت است، همچنين داراي خون آبي است که سرشار از هموسيانين است.

حيواناتي با خون هاي رنگارنگ + عکس

سوسک  با رنگ زرد خون

حشرات کوچک از جمله سوسک‌ها خون زرد دارند. دليل اين که اين رنگ مشخص را دارند اين است که اکثر حشرات اکسيژن را به شکلي متفاوت از انسان و موجودات مهره دار پردازش مي‌کنند. در جايي که حشرات از ماده‌اي به نام همولنف براي انتقال اکسيژن به جاي هموگلوبين که ماده‌اي زرد است استفاده مي‌کنند.

حيواناتي با خون هاي رنگارنگ + عکس

کرم‌هاي خاکي

درست است که رنگ قرمز رنگ طبيعي خون کرم‌ها، مگس‌ها، کک‌ها، لارو‌ها و ... است، اما مشخصه‌اي که آن را از رنگ خون انسان متمايز مي‌کند اين است که هموگلوبين در داخل گلبول‌هاي قرمز خون وجود ندارد بلکه در مايعات بدن حل مي‌شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره