مهارت زندگی/ روش هایی ساده برای مدیریت استرس در محیط کار

بازده/ تحقيقات نشان داده درصد بالايي از مردم جهان در محيط کار خود درگير استرس هستند و روز به روز بر آمارشان اضافه ميشود. طبق نتايج به دست آمده، ۲۹ تا ۴۰ درصد از مردم آمريکا گزارش دادهاند که در محيط کار شديداً با استرس دست و پنجه نرم ميکنند. استرس کاري تاثيرات قابلتوجهي بر سلامت فرد دارد. تاثيراتي که هم ميتواند بيخطر باشد( مثل افزايش احتمالِ ابتلا به سرماخوردگي و آنفولانزا) و هم ميتواند جدي و خطرناک باشد( مثل بيماري قلبي و سندروم متابوليک). در ادامه اين مقاله با ما همراه باشيد تا ۹ روش ساده براي مديريت استرس در محيط کار را بدانيد.
استرس در محيط کار اگرچه پديدهاي رايج است، اما پيدا کردن کاري کماسترس اگر غيرممکن نباشد، راحت نيست. يک رويکرد واقعيتر هم اين است که روشهاي موثرتري براي مديريت استرس به کار ببريد تا استرس موجود در کار فعليتان را کاهش بدهيد. در اينجا چند روش مديريت استرس را به شما ياد ميدهيم. اگر مديريت استرس در محيط کارتان برايتان سخت شده، آنها را به کار بگيريد.
۱. روزتان را درست شروع کنيد
بعد از اينکه با هزار بدبختي به بچهها غذا دادهايد و روانهي مدرسهشان کردهايد، از تنگناي ترافيک جان سالم به در بردهايد و دعواهاي کوچه خياباني را پشت سر گذاشتهايد؛ يا بعد از اينکه هولهولکي، به جاي يک صبحانه سالم، قهوهاي را سر کشيدهايد، حالا سراسيمه و با کلي استرس به محل کار ميرسيد. همين موارد موجب بروز واکنش بيشتري در برابر استرس در محيط کارتان ميشود.
وقتي صبحتان پر از تنش و استرس باشد، تمام روزتان در محيط کار را هم تحتتاثير قرار ميدهد. وقتي روزتان را با برنامهريزي، تغذيهي خوب و نگرش مثبت شروع ميکنيد، ميبينيد که استرس شغليتان هم راحتتر از دوشتان برداشته ميشود.
۲. ضرورتهاي کارتان را شفاف کنيد
يکي از عوامل مرتبط با فرسودگي شغلي عدم شفافيت ضرورتهاي شغلي کارکنان است. اگر دقيقاً نميدانيد که چه انتظاري از شما ميرود يا اگر ضرورتهاي شغليتان دائم و بي هيچ ملاحظهاي در حال تغيير است، احتمالاً استرس شديدي بر شما وارد ميشود.
اگر هيچ وقت مطمئن نيستيد از اينکه کاري که ميکنيد کافي هست يا نيست، بهتر است با مدير خود صحبت کنيد. در خصوص انتظارات شغلي و روشهاي تحقق آنها با هم مذاکره کنيد. اين کار استرس هر دوي شما را کم ميکند.
۳. از تنش دوري کنيد
تنشها و درگيريهاي بينفردي سلامت جسمي و عاطفي شما را تحتتاثير قرار ميدهد. فرار از درگيريهاي ميان همکاران شايد کار سختي باشد. بهتر است تا جاييکه ميتوانيد از درگيري در محل کار پرهيز کنيد.
غيبت نکنيد، عقايد شخصيتان در خصوص مذهب و سياست را زياد با ديگران در ميان نگذاريد و از شوخيهاي رنگ و وارنگِ کاري اجتناب کنيد.
در صورت امکان، از افرادي که قادر نيستند استرس را خوب مديريت کنند، دوري کنيد. اگر تنش و درگيري به هر ترتيبي خفتتان کرد، مطمئن باشيد که راه صحيح مديريت آن را ميدانيد.
۴. نظم را رعايت کنيد
حتي اگر ذاتاً فردي نامنظم هستيد، برنامهريزي کردن براي منظم ماندن ميتواند استري محيط کار را به شدت کم کند. نظم دادن به زمان يعني صبحها تقلا نکنيد از ترس اينکه دير برسيد يا آخر روز، براي بيرون زدن از محيط کار عجله نداشته باشيد.
منظم بودن يعني نگذاريد به هم ريختگيها و شلختگيها تاثيري منفي بگذارند. زرنگتر و کارآمدتر باشيد.
۵. راحت باشيد
ناراحتيهاي جسمي يکي ديگر از عوامل استرسزا در محيط کار هستند. اين ناراحتيها معمولاً با محيطي که در آن اکثر کارهاي روزانهتان را انجام ميدهيد( مثلا پشت ميزتان) مرتبط هستند.
اگر فقط چند دقيقه پشت يک صندلي نه چندان راحت بنشينيد، استرسي که به بدنتان وارد ميشود را درک نميکنيد اما اگر عملاً تمام روز کاريتان را داخل آن صندلي به سر ميکنيد، احتمالاً گرفتار کمردرد هستيد و به همين خاطر، در برابر استرس واکنش نشان ميدهيد.
حتي چيزهاي کوچک از قبيل سروصداي محيط کار هم ميتواند تمرکزتان را بر هم بزند و احساسات سطح پاييني مثل ياس و نااميدي را در شما موجب شود. هر کاري که ميتوانيد بکنيد تا محيط کاري آرام، راحت و آرامشبخشي براي خودتان فراهم کنيد.
۶. چندکارگي را کنار بگذاريد
زماني اين باور وجود داشت که چندکارگي راهي عالي است براي به حداکثر رساندن زمان و انجام کارهاي بيشتر در طول يک روز. با اين وجود، درنهايت مردم دريافتند که اگر گوشي تلفن را کنار گوششان بچسبانند و همزمان حسابوکتابهايشان را انجام بدهند، سرعت و دقت( و چه بسا سلامت عقلشان) دستخوش مسائلي ميشود.
چند تکه کردن تمرکزتان شما را دچار نوعي احساس فرسايش ميکند و روي اکثر افراد نتيجه منفي ميگذارد.
۷. موقع نهار راه برويد
خيليها از داشتن يک سبک زندگي نشسته و بيتحرک ناراضياند. ميتوانيد وقت نهار راه برويد و با اين کار، با تاثيرات فيزيکي و رواني استرس کاري مبارزه کنيد.
اگر برنامهکاريتان اجازه ميدهد، شايد بشود وقفههاي کوتاهي طي روز فراهم کرد و لابلاي کار قدري هم حرکات کششي و نرمشي انجام داد. اين کار کمک ميکند قدري خودتان را خالي کنيد، حال و احوالتان را بهتر ميکند و در تناسب اندامتان هم موثر است.
۸. مراقب کمالگرايي باشيد
وقتي صاحبِ دستاوردهاي زياد ميشويد، ممکن است حس خوبي نسبت به خودتان پيدا کنيد؛ ممکن است باعث شود در کارتان عالي باشيد اما کمالگرا بودن ممکن است مشکلاتي را براي شما( و اطرافيانتان) ايجاد کند.
ممکن است هر بار نتوانيد هر کاري را در حد کمال انجام بدهيد- بخصوص در کارهاي شلوغ و پرسرعت. يک راهحل خوب براي پرهيز از تلهي کمالگرايي اين است که همواره تمام تلاشتان را بکنيد تا بهترين خودتان را انجام بدهيد. وقت بگذاريد و بخاطر تلاشهايتان به خودتان تبريک بگوييد. خواهيد ديد که به نتايج بهتري دست مييابيد و استرس کمتري را در محيط کار تجربه ميکنيد.
۹. در راه برگشت به خانه موزيک گوش کنيد
موسيقي گوش دادن فوايد بسياري دارد و روشي موثر براي کاهش استرس قبل از کار، حين کار و بعد از کار است. وقتي مشغول آماده کردن صبحانه هستيد يک آهنگ انرژيبخش بگذاريد. اين کار کمک ميکند تا با احساس بهتري روزتان را شروع کنيد و شما را براي تعامل با افراد زندگيتان آمادهتر ميکند. به همين ترتيب، وقتي در راه برگشت از محل کار به خانه به آهنگ مورد علاقهتان گوش بدهيد، با استرسهاي يک روز کاري طولاني مبارزه ميکنيد و وقتي به خانه ميرسيد استرستان کمتر شده است.