نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دیدنی-خواندنی

مفهوم پنهان در لوگوهای معروف دنیا

منبع
نمناک
بروزرسانی
مفهوم پنهان در لوگوهای معروف دنیا

نمناک/ همه شرکت ها براي معرفي محصولات خود به بازار و فروش بهتر از يک برند يا نشان تجاري استفاده مي کنند. برند يا نشان تجاري مي تواند يک نام، نماد يا طرح باشد. شرکت ها براي حک کردن نام برند خود در ذهن مخاطب از لوگو استفاده مي کنند تا زماني که مخاطب لوگو را مشاهده نمود، در ذهن او نام و محصولات آن برند تداعي گردد.

ممکن است در نگاه اول لوگوي برندهاي مختلف برايتان نامفهوم باشد، در پشت لوگوي برندهاي بزرگ مفهوم و نکاتي عميق نهفته است و شرکت ها وقت و سرمايه زيادي براي طراحي برند انجام مي دهند. در ادامه اين بخش از آخرين خبر با رازهايي که پشت لوگو يا همان نشان هاي تجاري شرکت هاي بزرگ نهفته است، آشنا خواهيد شد.

Fanta، فانتا
مک کيت سرپرست بخش کوکاکولا در آلمان در جنگ جهاني دوم تصميم گرفت که يک محصول جديد بسازد. نام اين نوشيدني جديد با همکاري کيت و کارمندانش انتخاب شد زيرا از آنها خواسته بود که فانتزي هاي خود را در ذهن مرور کنند. در نهايت به همان کلمه فانتزي رسيدند که در زبان آلماني به معناي فانتا است.


LEGO، لگو
اين برند نام يک کمپاني اسباب بازي است که از عبارت دانمارکي به نام leg godt آمده است و به اين معناي "خوب بازي کن" است.

Levi’s، ليوايز
هدف بعضي از کمپاني ها اين است که پتانسيل هاي خود را به مشتريان نشان دهند و از محصولات خود استفاده کنند تا زندگي مشتريان را به زندگي بهتر تبديل کنند. اين برند هم به دنبال خلاقيت هاي پنهان مي گردد و سعي دارد که پوشيدن شلوار جين را در بين مردم رايج کند.

eBay، اي بي
سازنده اين برند اولين بار که وب سايت خودش را ايجاد کرد، همزمان هم در يک کمپاني ديگر مشغول به کار بود. او توانست وب سايت خود را به EchoBay.com نامگذاري کند و در نهايت نام آن را به eBay.com خلاصه کند.

BMW، بي ام و
رنگ هاي اين لوگو از پرچم باواريان آورده شده است که آبي و سفيد مي باشد. اين لوگو همچنين از لوگوي موتور گرفته شده است و بسيار به يکديگر شبيه هستند.


Audi، آئودي
در نگاه اول اين برند بسيار ساده و واضح به نظر مي رسد اما اين گونه نيست. هر دايره موجود در آن، سمبل يکي از چهار کمپاني در سال 1932 است. يعني کمپاني هاي DKW, Horch, Wanderer, و Audi.

Hyundai، هيونداي
اين برند مربوط به برند يک کمپاني خودرو است که در تصوير آن دو نفر در حال دست دادن به يکديگر هستند. اين لوگو شبيه به اولين حرف اسم ماست. همچنين سمبل 2 انسان مي باشد. يعني کمپاني و مشتري که با يکديگر همکاري مي کنند.

Samsung، سامسونگ
سام در زبان کره اي به معناي 3 است و سونگ به معناي ستاره است. بنابراين سامسونگ به معناي سه ستاره مي باشد، عدد سه مخفف سه ويژگي عالي، قدرتمند و بزرگ است.


LG، ال جي
ال جي يک برند جهاني است و اکثر افراد دنيا آن را مي شناسند. اين حروف که در ساخت اين برند استفاده شده است، شبيه به صورت انسان مي باشد. L شبيه به بيني و G شبيه به قسمت هاي ديگر صورت است، آدمي تک چشم و خندان که شعار معروف زندگي خوب است را دارد.


Google، گوگل
مي توان گفت که معروف ترين برند جهان برند گوگل است. لوگوي گوگل مفهومي است که با قوانين بازي نمي کند و مي داند که چگونه براي شما سرگرمي ايجاد کند. فونت خاص و عجيب غريبي براي اين سمبل استفاده نشده است و آن ها پيام خود را با استفاده از رنگ هاي مختلف در لوگو بيان مي کنند.

Gillette، ژيلت
ژيلت يک کمپاني تيغ است که اين تيغ تيز خودش به يک لوگو تبديل شده است. حروف G و i در کنار يکديگر تصويري شبيه به يک نوع برش ايجاد مي کنند که همان تصوير مربوط به تراشيدن موها است.

Adidas، آديداس
آديداس يک برند مشهور ورزشي است که مربوط به کمپاني کفش است. خطوط روي آن، هميشه بخشي از اين لوگو محسوب مي شود و اين خطوط شبيه به يک کوه هستند. اين کوه نشان دهنده چالش ها و موانع پيش رو بر سر راه قهرمانان مي باشد که با آن روبرو مي شوند و مي توانند به آن ها غلبه کنند.

Amazon، آمازون
همه چيز از مفهوم اول تا آخر يا A تا Z آمده است که در واقع همان "الف" تا " ي " خودمان در زبان فارسي است که با يک خط بهم وصل مي شوند و نشان ميدهد به قول معروف از سير تا پياز هر آنچه بخواهيد در آن خواهيد يافت.

اين لوگو از اوايل سال 2004 در آمريکا ساخته شد که شکل کلي آن شبيه به لبخند يک صورت است و همين، يک مفهوم مثبت را در افراد ايجاد مي کند اما بيشتر از اينکه حس خوب را در ما بسازد، پيام هايي را هم مي رساند و نشان دهنده اين است که مي توانيد در اين سايت هر چيزي پيدا کنيد.


Domino' pizza، پيتزا دومينو
همه لوگوي پيتزا دومينو را مي شناسند که بر اساس بازي دومينو طراحي شده است. تام موناگان، مؤسس برند پيتزا دومينو که بزرگ شده يتيم خانه بود، در سال 1960 يک مغازه پيتزافروشي کوچک با نام Dominick’s در ميشيگان راه اندازي کرد و به لطف همين پيتزا فروشي کوچک پله هاي ترقي را طي نمود.

او پنج سال پس از راه اندازي اين فروشگاه توانست دو مغازه پيتزا فروشي ديگر را نيز در مکان هاي مختلف خريداري کند. در آن زمان موناگان سه فروشگاه پيتزافروشي داشت که دوتاي آن ها به يکديگر نزديک بودند. وجود سه حفره يا نقطه در وسط اين برند نشان دهنده رستوران هاي پيتزا دومينو است که اول دو مورد از اين رستوران ها و بعد يکي از آن ها تاسيس شد.

در طي 5 دهه گذشته لوگوي برند پيتزا دومينو دستخوش تغييرات زيادي شده اما سه نقطه اي که در اين لوگو از ابتدا وجود داشت هرگز تغيير نکرده است.

IBM، اي بي ام
اين برند به معناي مساوات و عدالت براي همه است که سه حرف را براي معرفي خودش انتخاب کرده است. دليل وجود خطوط افقي در بين حروف نشان دهنده محدوديت هاي بزرگ بر سر راه اين است که پيام راز آلودي را القا مي کند.

Apple، اپل
لوگوي اپل واقعاً يک سيب را نمايش مي دهد و يعني شکل برند با نام آن کاملاً همخواني دارد. اين سيب نماد همان سيبي است که باعث کشف نيروي جاذبه توسط نيوتن شد. در واقع اين سيب نماد اتفاقات بسيار بزرگي در جهان است که با گاز زدن آن، وارد شدن به کشفيات مهم را نشان مي دهد.

طراح اصل لوگوي اپل درمورد داستان طراحي اين برند اينگونه گفت که:يک روز سبدي بزرگ سيب خريدم و همه را توي يک کاسه ريختم و جلوي خودم گذاشتم. چندين روز تنها در حال بررسي اين ميوه از زواياي مختلف بودم تا اينکه يک روز از سر خستگي، يکي را گاز زدم و آن را به شکل نيم خورده در گوشه اي گذاشتم و همين سيب گاز زده مرا به اصل ماجرا رساند.

در واقع گاز من نمادي از همان ريزه هاي اطلاعات بود؛ به اين دليل که تلفظ فعل گاز در زبان انگليسي درست همانند «Byte» تلفظ مي شود. ضمنا اگر سيب گاز زده نمي شد، فرقي با گيلاس نداشت و شايد کسي متوجه سيب بودن آن به عنوان يک لوگو نميشد.


McDonald's، مک دونالد
اين لوگو حرف m را با رنگ طلايي در وسط خود دارد که نماينده کلمه مک دونالد است. قوس طلايي رنگ در حرف m نشان دهنده زنجيره هاي رستوراني مي باشد که يکي پس از ديگري در سطح شهرها و کشورهاي مختلف وجود دارد.

Mutsubishi، ميتسوبيشي
لوگوي اين برند سه الماس قرمز رنگ مي باشد. اين لوگو مربوط به سال 1870 در ژاپن است که مربوط به خانواده ايساواکي بوده که به شکل امروزي در آمده است. ميتس به معناي "سه" و بيشي به معناي "اب يا شکل الماس" است.

Nike، نايکي
داستان ساخت اين لوگو مربوط به طراحاني است که ذهن بسيار خلاقي داشته اند. آنها اين لوگو را براي کمپاني نايکي به قيمت 35 دار طراحي کردند. شايد اين لوگو از نظر شما ساده باشد اما به مرور زمان به يکي از بهترين ها و خاص ترين ها تبديل شد.

در واقع اين لوگو با سادگي بسيار زيادي که دارد، مي تواند معناهاي مختلفي را بيان کند و به اندازه کافي قوي هست تا بتوان آن را با آديداس مقايسه کرد. بر اساس گفته هاي طراح اين لوگو علامت چک مارک در لوگوي نايکي حکايت از سرعت صوت دارد تا چالاکي و سرعت ورزشکاران را در ذهن تداعي کند.

لوگوي نايکي که در سال 1971 طراحي شد تا سال 1995 دست نخورده باقي ماند و در اين سال شاهد طراحي جديدي از اين لوگو بوديم که به نسخه اصلي خود پايبند بود.

Pepsi، پپسي
اين لوگو شکل جهاني لبخند را به ديگران عرضه مي کند و در سال 1940 در طول جنگ جهاني دوم ساخته شد و داراي رنگ قرمز، سفيد و آبي است که حمايت از ديگر کشورهاي خارجي را نشان مي دهد. به اين منظور که اين لوگو در در کل جهان شناخته شده خواهد بود و به کل انسان هاي دنيا لبخند مي زند.


Pinterest، پينترست
اين لوگو، داخل خود حرف pin را دارد که به معناي سنجاق کردن مي باشد. سنجاق کردن يکي از ويژگي هاي اصلي پينترست است و بعد از آن کلمه انگليسي interest به معناي علاقه، قرار داده شده است. به اين معنا که همه مي توانند هر عکس مورد علاقه را در اين سايت سنجاق و پيدا کنند.

Formula 1، فرمول وان
با نگاه کردن با دقت به فضاي خالي ميان حرف "F” و خطوط قرمز عدد 1 را مشاهده مي کنيد. خطوط قرمز آرم نمادي از سرعت ماشين هاي فرمول 1 را به صورت گرافيکي نشان مي دهند.

طراحان لوگوي فرمول يک قصد داشتند به نحوي، پارامتر سرعت را هم در لوگوي خود دخيل کنند به همين دليل استفاده از خطوط قرمز کوتاه و بلند که حرکت به سوي جلو را در ذهن بيننده تداعي ميکرد را در لوگوي خود دخيل کردند.

Mercedes-Benz، مرسدس بنز
لوگوي مرسدس بنز که امروزه شاهد آن هستيم اصلاً قرار نبود به يک نشان تجاري تبديل شود و در واقع برگرفته از ستاره اي بود که گوتليب دايملر، يکي از صنعت گران بزرگ آلمان روي نامه هايي که براي همسرش مي فرستاد، حک مي کرد.

پسران دايملر براي نشان تجاري خودروهايي با برند DMG از ستاره اي سه پر استفاده کردند. در سال 1926 با ادغام شدن بنز و DMG از ستاره سه پر در لوگوي اين خودروهاي لوکس و اشرافي استفاده شد. لوگوي مرسدس بنز از آن زمان تاکنون دستخوش هيچ تغييري نشده است.


Versace، ورساچه
لوگوي نام تجاري ورساچه تصوير يکي از مهم ترين اسطوره هاي يونان باستان ( مدوسا ) است. مدوسا بانويي بسيار زيبارو و جذاب بود که بعد از تنبيه خدايان شکل و شمايلي بسيار زشت پيدا کرد و به جاي تارهاي مو روي سرش، چند مار خطرناک بيرون آمد.

خيره شدن در چشمان نافذ مدوسا عاقبتي به غير از سنگ شدن براي کسي که اين کار را کرده بود به دنبال نداشت. جاني ورساچه مؤسس برند ورساچه به دليل علاقمندي به اسطوره هاي باشکوه يونان براي لوگوي اين برند از تصوير مدوسا قبل از تنبيه خدايان که ظاهري زيبا و بانفوذ دارد، استفاده نمود.

PIXAR، پيکسار
پيکسار سابقه بسيار درخشاني در ساخت کارتون هايي با گرافيک کامپيوتري دارد. پيکسار با ساخت کارتون معروف داستان اسباب بازي به شهرت جهاني رسيد و قبل از آن در سطح جهاني کسي پيکسار را نمي شناخت. تا قبل از کارتون داستان اسباب بازي لوگوي پيکسار يک لامپ بود که روي حرف I بالا و پايين مي پريد تا اينکه حرف I خالي مي شد.

در سال 1986، پيکسار انيميشن کوتاهي درباره داستان طراحي لوگوي برند پيکسارساخت که نامزد جايزه فيلم کوتاه در مراسم اسکار شد. در اين فيلم دو دقيقه اي چراغ مطالعه اي که از مدل واقعي يک چراغ مطالعه ساخت نروژ الهام گرفته شده بود، دائم با توپي که سوراخ نمي شد، بازي مي کرد.

از آنجايي که اين چراغ مطالعه باعث معروف شدن اين شرکت کوچک شده بود، پيکسار تصميم گرفت تا چراغ مطالعه را به صورت نمادين و به يادگار به لوگوي خود اضافه کند.جالب است بدانيد استيو جابز پيکسار را از جورج لوکاس خريداري کرد و نام تجاري پيکسار را براي اين شرکت موفق انتخاب نمود.

Toyota، تويوتا
لوگوي برند تويوتا قلبي است که سمبل هاي پنهاني در آن قرار گرفته است. هنگامي که به اين لوگو نگاه مي کنيد؛ حرف T را مي بينيد که مربوط به حرف اول تويوتا است که نام يک کمپاني خودروسازي بسيار بزرگ مي باشد. اين لوگو همچنين شما را ياد فضانوردي هم مي اندازد که قصد دارد با انجام اين کار قدرت بالاي خودروهاي تويوتا را معرفي کند و به رخ بکشد.


Tesla، تسلا
با شنيدن نام تسلا، همه ما حدس مي زنيم که نام اين برند برگرفته از نام فيزيکدان معروف، نيکلا تسلا است، بنابراين بسياري حرف T در وسط لوگوي تسلا را به حرف اول نام فاميلي نيکلا تسلا نسبت مي دهند اما ايلان ماسک درباره لوگوي برند تسلا مي گويد که حرف T در لوگوي تسلا هيچ ربطي به نام نيکلا تسلا ندارد و حرف T درواقع صنعت خودروسازي فعلي و خودروهاي الکتريک را در لوگوي تسلا از هم جدا کرده است.

Coca- Cola، کوکا کولا
پرچم دانمارک را در لوگوي معروف کوکا کولا، در فضاي بين حرف "O” و "L” مي توان مشاهده نمود اما اين تشابه کاملاً اتفاقي بوده است. اين شرکت در کشورهاي اسکانديناوي براي تبليغ محصولش هرگز از اين موضوع استفاده نکرد.

Walt Disney، والت ديزني
اين لوگو ، يک برند فانتزي را به شما معرفي مي کند و فضايي که براي طراحي لوگو انتخاب شده است، هم يک فضاي رويايي و فانتزي مي باشد. اين لوگو توسط يک خانم در کمپاني طراحي شد که البته کارهاي هنري ديگري هم براي زيباسازي آن انجام گرفت.

قلعه اي که داخل لوگو مي بينيد، نشان دهنده قلعه سيندرلا است که همه فيلم هاي ديزني را يادآوري مي کند و هم نشان دهنده همان جايي است که سيندرلا در آن به شهرت رسيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره