کدام رنگ لباس در اسلام منع شده است؟
فارس/ تاثير رنگها روي ذهن و جسم انسان بر کسي پوشيده نيست، اينکه ميتوانند علاوه بر تأثيرات روحي، آثار فيزيکي داشته باشند و به کنترل فشار خون، اشتها، استرس و... کمک کنند، اما سؤال اينجاست که استفاده از رنگهاي تند و به اصطلاح جيغ در لباسهاي ايراني و اسلامي تا کجا مجاز است و نگاه اسلام در اين باره چيست؟
سالهاي سال است که توليدکنندگان بزرگ از دنياي رنگها و طرحهاي جذاب کسب درآمد ميکنند،، اما در اين ميان لباسها طرفداران بيشتري دارد و با توجه به نياز جامعه و مصرف گرايي موجود در سالهاي اخير، اين توليدات گسترش بيشتري هم داشته است.
تأثير رنگها بر ميزان جذب مشتري آنقدر بالا بوده که هر ساله مؤسسه پانتون که در ابتدا يک شرکت چاپ و رنگ بود و از سال ۲۰۰۰ رسم انتخاب «رنگ سال» را بنا کرد اقدام به تعيين رنگ براي سال جديد ميکند.
رنگي که به اقتضاي اتفاقات و رويدادهاي سال قبل و تأثيري که بر جهان گذاشته انتخاب ميشود.
مثلاً در سال ۲۰۱۵ رنگ عنابي به عنوان رنگ سال معرفي شد و امسال هم زرد و خاکستري کاري کرد که ويترين مغازههاي تهران چشمها را خيره کند.
علاقه ويژه ائمه به رنگهاي روشن
تاثير رنگها روي ذهن و جسم انسان بر کسي پوشيده نيست، اينکه ميتوانند علاوه بر تأثيرات روحي، آثار فيزيکي داشته باشند و به کنترل فشار خون، اشتها، استرس و... کمک کنند، اما سؤال اينجاست که استفاده از رنگهاي تند و به اصطلاح جيغ در لباسهاي ايراني و اسلامي تا کجا مجاز است و نگاه اسلام در اين باره چيست؟
اسلام با رنگ لباس به خودي خود مشکلي ندارد و اغلب پيامبران و امامان هم از رنگهاي روشن در لباسهاي خود استفاده ميکردند، امام رضا (ع) در نمازهاي عيد عمامه سفيد ميبستند و يا امام صادق (ع) لباس سفيد به تن ميکردند.
درباره تأثير رنگ سبز بر بدن و ايجاد نشاط و آرامش در روايتي از امام رضا (ع) نقل شده که فرمودند: بوي خوش، عسل، سوارکاري و نگاه به مناظر سرسبز و خرم، باعث نشاط و شادي ميشود.
ممنوعيت استفاده از رنگ زرد براي نوزادان
برخي رنگها اثر روحي و رواني دارند و در موقعيتهاي خاص نبايد از آن استفاده کرد، مثل رنگ زرد.
اين رنگ حالت تحريککننده ذهني و هوشي دارد و شديدا موجب تقويت فکر انسان ميشود، امام صادق (ع) ميفرمايد: پوشيدن کفش سياه و نعلين زرد سنت است و هر کس کفش زرد بپوشد پيش از آنکه کهنه شود سودي عايدش شود.
اما در مقابل استفاده از اين رنگ براي کودک ونوزاد منع شده است، زيد بن علي از پدرش امام سجاد (عليه السلام) نقل ميکند که زماني که حضرت فاطمه (س) امام حسن (ع) را به دنيا آورد، اطرافيان او را در پارچه زردي پيچيدند و نزد رسول الله (ص) آوردند. پيامبر فرمود: مگر شما را از پوشاندن پارچه زرد بر نوزاد منع نکرده بودم؟ سپس پارچه زرد را به دور افکند و پارچه سفيدي بر او پوشاند.
چه رنگهايي مکروه است؟
اما پوشيدن لباس سرخ بر کودکان سفارش شده، در روايتي نقل شده که رسول خدا (ص) مشغول خطبه بودند که حسنين (ع) با لباس سرخ در حالي که کودک بودند وارد شدند.
نکته ديگري که اسلام به آن تأکيد دارد اين است که رنگ لباس نبايد باعث انگشت نما شدن انسان شود، پيامبر (ص) سياه پوشيدن را مکروه ميدانستند، مگر در سه چيز: کفش، کلاه (عمامه) و عبا.
به طور کلي در اسلام پوشيدن لباسهاي سفيد به شدت توصيه و استفاده از رنگهاي تيره و سياه به شدت منع شده، البته اين حکم براي همه انواع لباسها و براي همه افراد اعم از زن و مرد و براي همه زمانها و ايام نيست و موارد متعددي مستثنا شده است.
رنگ سفيد، نشانه شادي، صلح و صفا و تسليم و نماد پاکي وبي آلايشي و فضيلت و بزرگواري است در حالي که رنگ سياه نشانه هيبت و وقار و شعار عزا و اندوه است.