نماد آخرین خبر

روش و اهمیت استفاده از دفتر برنامه ریزی

منبع
بازار
بروزرسانی
روش و اهمیت استفاده از دفتر برنامه ریزی

بازار/آشنايي با روش و اهميت استفاده از دفتر برنامه ريزي به شما کمک خواهد کرد تا راحت‎تر و سريع‎تر به اهداف خود برسيد. حتما شنيده‎ايد و بارها به شما توصيه شده است که براي رسيدن به موفقيت بايد يک برنامه اصولي  و قابل اجرا داشته باشيد. شما در ذهن خود مي‎دانيد هدف چيست و براي رسيدن به آن از چه از مسيري بايد گذشت. اما از چگونگي پيمودن اين مسير و جزييات آن چيزي در ذهن نداريد. به همين دليل ممکن است در اين راه با شکست مواجه شويد. استفاده از اين دفترها به شما کمک کند تا دقت بيشتري نسبت به جزييات داشته باشيد و در عين حال نسبت به عوامل شکست و موفقيت ديد بهتري خواهيد داشت. مجموعه اين عوامل سبب مي‎شود تا در مسير درست حرکت کنيد. اين تکنيک منجر به صرفه‎جويي در زمان و هزينه خواهد شد.  

دفتر برنامه ريزي يعني چي؟

به راحتي مي‎توان از نام آن به کاربرد آن پي برد. اين دفتر به شما مي‎کند تا براي رسيدن به هدف مورد نظر طرح و برنامه داشته باشيد. برنامه يعني اينکه به درستي مي‎دانيد در چه زماني چه کاري انجام دهيد. اين امر قدرت مديريت شما را افزايش خواهد داد و در عين حال بروز اشتباه را به حداقل خواهد رساند. گاهي اوقات صرفا به دليل اينکه زمان انجام دادن کاري را نمي‎دانيم از موفقيت دور مي‎شويم. از دست دادن زمان چيزي نيست که به راحتي جبران شود. شايد براي داشتن آن نيازي به پرداخت هزينه نباشد، اما مطمئن باشيد با از دست زمان، آسيب مالي و روحي زيادي به ما وارد خواهد شد. براي آنچه که از دست رفته است بايد وقت و هزينه زيادي صرف کرد. اين در حالي است که برنامه‎ريزي دقيق و اصولي به ما کمک مي‎کند تا کمتر حسرت گذشته را بخوريم.

انواع دفترهاي برنامه ريزي

به طور کلي مي‎توان گفت دفترهاي برنامه‎ريزي به دو دسته الکترونيکي و غير الکترونيکي تقسيم مي‎شوند. از آنها در زمينه‎هاي مختلف مانند  برنامه درسي، کاهش وزن و ... مي‎توانيد استفاده کنيد.

دفتر برنامه ريزي چه بخش هايي دارد؟

بخش هاي دفتر برنامه ريزي يا پلنر با توجه به فعاليت و سبک زندگي شما مي‎تواند متفاوت باشد. براي مثال اگر اين دفتر براي فعاليت درسي و قبولي در کنکور طراحي شده باشد. مي‎تواند شامل بخش‎هاي زير باشد:

  • جدول مربوط به فعاليت‎هاي روزانه، هفتگي و ماهانه
  • وظايف شخصي فرد در طي روز
  • ميزان ساعات مطالعه
  • نمودار پيشرفت
  • جدول زمان‎بندي
  • تعيين اولويت‎ها
  • تعيين ضرب‎الاجل‎ها
  • تنظيم برنامه خواب و تفريح

اهميت پلنر چيست؟

دفترهاي برنامه‎ريزي به شما کمک مي‎کنند تا بهتر فکر کنيد و عاقلانه‎تر تصميم بگيريد. اين امر در نهايت سبب مي‎شود تا به طور سازمان‎يافته براي رسيدن به هدف خود تلاش کنيد.

توصيه مي‎شود اين دفتر براساس ويژگي‎هاي فردي، شخصي‎سازي شود. درواقع استفاده از يک فرمول براي همه مناسب نيست. اين امر به سبک زندگي، ويژگي‎هاي روانشناختي و اهداف فرد باز مي‎گردد. بنابراين هرگز خود را در اين زمينه با کسي مقايسه نکرده و سعي کنيد با توجه به ويژگي‎هاي شخصيتي خود، از اين دفتر استفاده نماييد.

دفترهاي برنامه‎ريزي به شما کمک مي‎کنند تا درک درستي از موقعيت فعلي خود داشته باشيد. اين در حالي است که دورنمايي از آينده نيز در اختيار شما قرار داده مي‎شود.

با استفاده از پلنرها به خوبي با نقاط ضعف و قوت خود آشنايي مي‎شويد. به اين ترتيب براي جبران نقطه ضعف‎ها زمان بيشتري در نظر خواهيد گرفت. اين يعني استفاده درست و بهينه از زمان.

دفترهاي برنامه‎ريزي به شما مي‎گويند که تا رسيدن به هدف چقدر فاصله داشته و در چه مدت زماني بايد براي رسيدن به آن تلاش کنيد.

آنها به شما کمک مي‎کنند تا هيچ کاري فراموش نشود. شايد در ابتدا استفاده از پلنرها کمي مشکل به نظر برسد. اما پس از اندکي متوجه مي‎شويد نه تنها  براي انجام کارها در طي روز زمان کم نمي‎آوريد، بلکه زماني هم براي اوقات فراغت و استراحت خواهيد داشت.

دفترهاي برنامه ريزي کنکور چه ويژگي هايي بايد داشته باشد؟

دفتر برنامه ريزي کنکور بخش‎هاي مختلفي داشته و هر کدام از اهميت خاصي برخوردار هستند. ارائه ساعات حقيقي و قابل اجرا براي مطالعه و تست زني از جمله ويژگي‎هاي برتر آن به‎شمار مي‎رود.

در اين نوع از پلنر‎ها درس‎هاي اختصاصي از عمومي تفکيک شده‎اند. به اين ترتيب مي‎توانيد دروس را در زمان‎هاي تخصيص داده شده، مطالعه نماييد. همچنين ميزان ساعات مطالعه براي درس‎هاي عمومي و اختصاصي تعيين شده است. آنچه مسلم است درس‎هاي اختصاصي به دليل نکات و مسائل خاص، به تمرين و در نتيجه مدت زمان بيشتري براي مطالعه نياز دارند.  

اين دفاتر ميزان ساعات استراحت و فراغت را تعيين مي‎کنند.

پيشرفت شما را ارزيابي مي‎کنند.

راهکارهاي عملي براي جبران عقب ماندگي‎هاي درسي ارائه مي‎دهند.

البنه گمان نکنيد اين دفترها صرفا براي دانش‎آموزان کنکوري است. اگر قصد شرکت در هر امتحاني را داشته باشيد، توصيه مي‎شود از پلنر استفاده نماييد. با استفاده از آنها موفقيت نزديکتر از آن چيزي است که به نظر مي‏رسد.

روش استفاده از دفترهاي برنامه ريزي

روش استفاده از دفترهاي برنامه ريزي با توجه به نوع و طراحي آن مي‎تواند متفاوت باشد. با اين حال شباهت پايه و اساسي با هم دارند.

براي مثال در همه آنها لازم است اهداف بزرگ و کوچک مشخص شوند. اهداف به دو دسته بلند مدت و کوتاه مدت تقسيم خواهند شد. برخي اهداف نيز به صورت روزانه، هفتگي و ماهانه تعيين مي‎شوند.  

در مرحله بعدي به زمان‎بندي انجام کارها توجه مي‎شود. اين زمان‎بندي براساس فعاليت‎ها روزانه و سختي هدف مورد نظر تعيين خواهد شد. براي آن دسته از فعاليت‎هايي که به دقت و تمرکز بيشتر نياز است، زمان بيشتري اختصاص داده خواهد شد.  به طور کلي اين دفترها به شما کمک مي‎کنند تا در فعاليت‎هاي روزانه خود تعادل برقرار کنيد.

بخشي از اين دفاتر به ارزيابي نوع فعاليت شما تخصيص داده شده است. پس از مدت زماني مشخص، بايد بدانيد چه ميزان پيشرفت داشته باشيد، چه اشتباهاتي داشته‎ايد و چگونه بايد آنها را جبران کنيد. در غير اين صورت نمي‎توانيد اطلاع دقيقي از وضعيت خود داشته باشيد.

دفترهاي  برنامه ريزي به چه کساني توصيه مي شود؟

دفترهاي برنامه ريزي براي همه کساني است که مي‎خواهند از زمان و توانمندي‎هاي خود به شيوه‎ايي بهينه استفاده کنند، توصيه مي‎شود.  آشنايي با روش و اهميت استفاده از دفتر برنامه ريزي به شما در اين زمينه کمک خواهد کرد.

 

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره