غدیر در بیان آیت الله بهجت(ره)
تسنيم/ عيد غدير به منزله عيد بزرگ شيعيان و اعلام امامت حضرت اميرالمؤمنين امام علي (ع) را بايد به حق بزرگترين و باشکوهترين عيد در جهان دانست؛ چراکه با اعلام ولايت، اسلام به کمال ابلاغ شد و بعد از آن روز هيچ بهانه و حجتي براي مردم در طول تاريخ باقي نماند که بگويند حق را نديديم و نشناختيم. بلکه در آن روز که به وسعت همه روزها در جهان گسترده شد، پيام حق و اسلام ابلاغ شده و امام و پيشوا در جهت يکتاپرستي و وحدانيت، براي کل جهانيان معرفي شد.
با مرور نکات ارزشمندي از بيانات گوهر بار آيتالله العظمي محمدتقي بهجت رحمهالله عليه، به آموزههاي غدير در کلام اين عالم بزرگ و عبد صالح خدا پرداخته ايم.
لازم به توضيح است که اين بخش از سخنان ارزشمند آيتالله العظمي بهجت رحمهالله عليه، به تائيد دفتر معظمله رسيده است.
فضائل امام علي عليه السلام شرق و غرب عالم را پر کرده است
خليل (عالم و اديب بزرگ) يک شخص عجيب و غريبي بوده است. در بين سني و شيعه، مثل اين اديب پيدا نشده است، هيچ. از او سؤال کردند: «دليل بر اينکه حضرت علي عليه السلام امام همگان در همه امور است چيست؟» گفت: «احتياج همگان به او در همه امور، و بينيازي او از همگان در همه کارها.»
او ميگويد: «علي بن ابيطالب، دوستانش فضائلش را از ترس مخفي کردند و دشمنانش فضائلش را از روي حسد مخفي ميکردند. معذلک فضائلش، شرق و غرب عالم را پر کرده است.»
چندين روايت ناب از اهل تسنن درباره امير مؤمنان عليه السلام
عدهاي از رواياتي که عامه در فضل حضرت امير عليه السلام نقل کردهاند در درجه اول و اعلي قرار دارد، نظير: «أَنْتَ مِني بِمَنْزِلَةِ هارُونَ مِنْ مُوسي إِلا أَنهُ لا نَبِي بَعْدي؛ تو نسبت به من به منزله هارون به حضرت موسي عليهماالسلام هستي، تنها با اين تفاوت که بعد از من پيامبري نخواهد بود.»
و نيز روايت طير مشويّ: «أَللهُم! آتِني بِأَحَب خَلْقِک إِلَيک يأْکلُ مَعِي مِنْ هذَا الطيرِ فَجاءَ عَلِي؛ خداوند، محبوبترين اشخاص در نزد خود را حاضر کن تا اين پرنده را همراه با من بخورد... ناگاه علي عليه السلام فرارسيد.»
و نيز روايت: «أَنَا مَدينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِي بابُها؛ من شهر علم هستم و علي عليه السلام درب آن است.»
همچنين اين روايت که صاحب صواعق محرقه آن را از کتب خودشان نقل ميکند و سند آن را هم به خليفه اول ميرساند که حضرت رسول صليالله عليه و آله و سلم فرمود: «مَنْزِلَةُ عَلِي مِني مِثْلُ مَنْزِلَتي مِنْ رِبي؛ مقام و منزلت علي عليه السلام نسبت به من، همانند منزلت من نسبت به پروردگارم است.»
و نيز اين حديث از پيامبر اکرم صليالله عليه و آله و سلم در روز غدير خم: «أَلَسْتُ أَوْلي بِکمْ مِنْ أَنْفُسِکمْ؟ قالُوا: بَلي. قالَ صليالله عليه و آله و سلم: مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِي مَوْلاهُ. أَللهُم والِ مَنْ والاهُ، وَ عادِ مَنْ عاداهُ؛ آيا من نسبت به جان شما سزاوارتر نيستم؟ عرض کردند: بله. فرمود: هرکس من به او ولايت دارم و مولاي اويم، اين علي عليه السلام مولاي او است. خداوندا، هرکس که او را مولاي خود بداند و دوست دارش باشد و دوستش بدار و هر کس با او دشمني ورزد دشمنش باش.»
همه را نقل ميکنند و درباره روايت اخير ميگويند: اگر مقصود رسول اکرم صليالله عليه و آله و سلم خلافت بود، قطعاً ميفرمود: علي عليه السلام خليفه و جانشين من است!
برترين عيد اسلام
به حسب ظاهر آيا ميشود انسان بگويد [عيد غدير] عيدي است که در عيديت بالاتر از همه اين اعياد باشد؟ چطور ميشود که بالاتر از همه اين اعياد باشد؟ با اينکه آنها عيد اسلامياند، اين عيد تشيع است، عيد وصايت است، عيد ولايت است.
چطور اين بالاتر شد؟ به اعتبار آن که: «چون که صد آمد، نود هم پيش ماست.» به اعتبار اين که کسي که قائل به ولايت است، قائل به اسلام است و لاعکس. کسي که اين روز را عيد بداند، آن سه تا (عيد قربان، فطر و روز جمعه) را هم عيد ميداند، لاعکس. و از طرفي، خاص بالاتر از عام است.