چرا باید در انتخاب رشته به ویژگیهای شخصیتی توجه کنیم؟

ميزان/ هر فرد بايد براساس روحيات و شخصيت خود رشته خاصي را انتخاب و در آينده نيز فعاليت در آن حوزه را تجربه کند، آنچه امروز در جامعه مشاهده ميشود خلاف اين امر است چه بسا افرادي که در طي تحصيل انرژي و زمان خود رابراي رشتهاي گذراندند که يا شناختي از آن نداشته اند و يا از سر اجبار آن را انتخاب کرده اند.
گذشته از اتلاف وقت و هزينه اين افراد در آينده با توجه به عدم رغبت به آن رشته به دنبال شغل يا فعاليتي ميروند که سنخيتي با رشتهاي که در آن تحصيل کرده اند نداشته است چرا که صرف گرفتن مدرک سالهاي زيادي را بدون علاقه و انگيزه واحدهاي درسي آن را گذرانده اند.
کريم عباسي روانشناس و مدرس کنکور در مورد در نظر گرفتن ويژگيهاي شخصيتي در انتخاب رشته، گفت: آنچه خيلي از داوطلبين دانشگاه در نظر نميگيرند ويژگيهاي شخصيتي براي انتخاب رشته تحصيلي است از اين رو آنها به دنبال اين نيستند که نيازهاي دروني خود را ارضا نمايند بلکه بدنبال آن چيزي هستند که جامعه براي آنان ترسيم کرده است اين ضعف گاها در داوطلبين با رتبههاي برتر کنکور نيز ديده ميشود.
وي ادامه داد: ويژگيهاي شخصيتي، شرايط اجتماعي وخانوداگي، استعداد، جنسيت و علاقه افراد محور اصلي است که داوطلبان بايد در هنگام انتخاب رشته به آن توجه نمايند.
وي اظهار کرد:گاهي حتي داوطلبي ادعا ميکنند که به رشتهاي علاقهمند است، اما به لحاظ روحي و رواني خيلي نميتواند با آن رشته ارتباط برقرار نمايد، اين موضوع به اين دليل است که اين علاقه دروني نبوده است و با توجه به جو ايجاد شده براي آن رشته و يا تحت تاثير خانوادهها و گروههاي همسالان بوده است.
وي گفت: رشتههاي پزشکي و زير مجوعه آن با توجه به جو ايجاد شده در جامعه طي سالهاي اخير در رده رشتههاي پر طرفدار هستند و تمايل زيادي براي قبولي در آنها وجود دارد، اما فرد بعد از سالياني تلاش و کسب رتبه خوب پس از گذراندن چند ترم متوجه ميشود که نميتواند با آن کنار بيايد و روحيات نزديکي به اين رشته ندارد از اين رو در اين افراد دلزدگي و سرخوردگي ايجاد ميشود و حتي ممکن است فرد به انصراف و يا حتي ترک تحصيل بينديشد.
اين کارشناس روانشناسي گفت: از اين رو اهميت انتخاب رشته صحيح با توجه به ويژگيهاي شخصيتي و روحيات فرد علاوه بر عوامل تاثيرگذاري، چون جامعه و بازار کار مهم و اساسي به نظر ميرسد.
وي گفت: موضوع شناخت روحيات وآگاهي نسبت به آن نيز موردي است که بايد بدان توجه کرد، داوطلبين ورود به دانشگاه گاها شناختي نيز نسبت به علايق و ويژگيهاي شخصيتي خود در کنار عدم شناخت و آگاهي به رشته منتخب خود ندارند که اين موضوع نيز بسيار شايع است.
عباسي گفت: چه بسيار داوطلبيني که بدون شناخت از رشته و همچنين روحيات خود اقدام به انتخاب رشته کرده اند و پس از مدت کوتاهي متوجه شده اند نميتوانند با آن رشته سازگاري پيدا کنند مثلا افرادي که روحيات آرام تري دارند و به هنر و ادبيات علاقه دارند هرگز نميتوانند در رشته پزشکي و يا رشتههاي مهندسي به دنبال علايق خود باشند.
وي افزود: در اين مقطع است که نقش مشاورين و آزمونهاي شخصيت شناسي و هدايت و مشاوره تحصيلي پر رنگ ميشود. نظام آموزشي در سالهاي پاياني دوره دوم متوسطه ميتوانند با معرفي رشتهها به دانش آموزان، و برگزاري جلسات مشاوره و راهنمايي براي شناخت هر چه بهتر شخصيت به آنان کمک کند و اين دانش آموزان را با اعتماد به نفس بالايي روانه دانشگاه نمايد.
وي در پايان گفت: از اين رو افراد ميتوانند با مراجعه به روانشناس ويا تمرکز وشناخت نسبت به درونيات خود و آگاهي يافتن نسبت به علايق و روحيات شخصي خود، از هرز رفتن استعداها، زمان، انرژي و عمر خويش با توجه به اينکه در ساليان آغاز جواني قرار دارند و با شروع درست و انتخاب صحيح مسير ميتوانند براي رسيدن به اهداف خويش استوار قدم بردارند، جلوگيري نمايند.