آداب پیغام دادن در شبکههای اجتماعی
عصر ايران/ همه ما هر روز بارها به گوشيمان سرک ميکشيم و در فضاي مجازي حضور داريم، به جاي زنگ زدن و پيامک فرستادن، از پيامرسانها استفاده ميکنيم، اما گاهي نکات بسيار سادهاي را رعايت نميکنيم و اسباب رنجش خودمان و ديگران فراهم ميآيد. در اين مورد صدها نکته ميشود نوشت، اما عجالتاً اين ۱۰ نکته پايه را مرور کنيم:
۱- اگر کسي يک بار خيلي زود پيام ما را ديد و جواب داد به اين معني نيست که هميشه بيکار است و روي گوشي خوابيده و از اين به بعد موظف است خيلي زود جواب بدهد و اگر دير جواب بدهد به ما بياحترامي کرده است.
۲- ما از حال روحي کسي که آنطرف خط است خبر نداريم، وقتي پيام ميدهيم نميدانيم او در چه شرايطي است، انتظار نداشته باشيم آدمها هميشه شاد و خوشمشرب باشند. خود ما مگر هميشه حوصله ديگران را داريم؟
۳- اگر پيام صوتي کاري ميدهيم کوتاه و گويا باشد. کمتر کسي حوصله گوش دادن به يک پيام چند دقيقهاي دارد براي همين روي دور تند ميگذارد و «لحن» که بخش بزرگي از پيام را تشکيل ميدهد از بين ميرود.
۴- از ارسال پيامهاي کيلويي، صبح و ظهر و شب به خيرهاي کليشهاي با دسته گل و ايموجي خودداري کنيم. اگر کسي برايمان مهم است چند کلمه تايپ کنيم يا پيام صوتي بفرستيم.
۵- اگر به تازگي از کسي شماره گرفتهايم دليل نميشود که انتظار داشته باشيم در تمام پيامرسانها تمام پيامهاي فورواردي ما را ببيند و بخواند و واکنش نشان دهد. ارسال بيش از حد پيام لزوماً دوستيها را عميق نميکند. اگر در شبکههاي اجتماعي به ويژه اينستاگرام کسي که شهرت دارد را ميشناسيم اصرار نکنيم که شماره تماس بدهد.
۶- از فورواد اخبار و عکس و کليپ براي ديگران خودداري کنيم. الان تقريباً همه به اخبار دسترسي دارند مگر اينکه مورد خاص و ويژهاي باشد که طرف مقابل حتماً بايد ببيند.
۷- اگر پيام را تايپ ميکنيم و متن طولاني است، از شمارهگذاري، ايموجي و ساير ابزارها استفاده کنيم تا ملالآور نباشد. پلکان بلند هر ساختماني حتماً چند پاگرد براي چاق کردن نفس دارد.
۸- حواسمان باشد که پيامهاي ما به ويژه آنها که کاري هستند ممکن است توسط طرف مقابل براي نفر سومي ارسال شود. حتي در پيام دادن دوستانه وقتي پشت سر نفر ديگري حرف ميزنيم اين يک سند است و ممکن است دست آن نفر برسد. حتي اگر تيک سوم وجود ندارد، هميشه فکر کنيم که نفر سومي ممکن است پيام ما را ببيند.
۹- هر کدام از ما روزانه دهها و صدها پيام دريافت ميکنيم. پيامرسانها جوري طراحي شدهاند که وقتي پيام کسي را دريافت ميکنيم و نميبينيم ممکن است زير پيامهاي تازه قرار بگيرد و به اعماق برود و از جلوي چشم دور شود. گاهي اين اتفاق براي خودمان هم ميافتد به همين دليل اگر کسي پيام ما را نميبيند دليلش اين نيست که در «اولويت» او قرار نداريم و دوستمان ندارد و برايش مهم نيستيم و. گاهي اتفاق است. پيش ميآيد.
۱۰- لحن پيام را رعايت کنيم. «صحبت به خير خوبي؟ چطوري؟» با «صبحتان به خير حال شما خوب است؟» در معني يکي است، اما در لحن بسيار تفاوت دارد. اولي نشانه دوستي و صميميت است و دومي رسمي بودن. بسياري اوقات همين واژههاي ساده باعث اختلافات عميق خانوادگي و سوءتفاهمهاي بسيار شده است.