باشگاه خبرنگاران/ گالري‌ها و موزه‌ها همچنان مکان‌هايي رسمي و پذيرفته تلقي مي‌شوند براي برپايي نمايشگاه‌هاي هنري و البته به رسميت شناختن يک اثر. هرچند هنر پست مدرن در اين سال‌ها با زير سوال بردن اين رسميت، با تاکيد بر اينکه هنر ديگر به مکان‌هاي مألوف و سنتي نظير نگارخانه ها، گالري‌ها و موزه‌ها محدود نمي‌شود، سعي در خارج کردن هنر از نفوذ متوليان امور هنري داشته و در اين مسير موفقيت‌هايي هم در حوزه هنر عمومي و خياباني رقم خورده است.

با اين همه حتي هنرمنداني که در مسير هنر خياباني موفقيت‌هاي جهاني را به دست آورده اند و آثارشان با قيمت‌هاي گزاف خريد و فروش مي‌شود، همچنان خود را از تجربه شيرين برگزاري يک نمايشگاه در گالري‌ها بي نياز نمي‌بينند.

نمونه‌اي از اين هنرمندان، بنکسي ـ گرافر معروف انگليسي ـ است که در تمام اين سال‌ها تلاش کرده است هويت خود را مخفي نگه دارد و بيشتر آثارش را در خيابان‌ها و در قالب نقاشي ديواري عرضه کند.

تنها راه اثبات هويت آثار گران قيمت بنکسي، صفحه شخصي اش در فضاي مجازي است؛ بر اين اساس وقتي اثري جديد با مختصات کار‌هاي اين گرافر بر ديوار يکي از شهر‌هاي انگليس سر درمي آورد همگان منتظر مي‌مانند تا اين هنرمند با قرار دادن عکس نقاشي در حساب کاربري اش، مالکيت آن را تاييد کند.

با اين همه حتي چنين هنرمند سرکشي هم تجربه برپايي نمايشگاهي از آثارش در يک گالري را از دست نداده است و در اين سال‌ها نمايشگاه متعددي از گرافيتي‌ها او در کشورهايي، چون ايتاليا، آمريکا، امارات و ... برپا شده است.

با چنين نگاهي و با محوريت قرار دادن اصل ماندگاري نمايشگاه‌هاي هنري در هر عصر و مکتب هنري، در خبر‌هايي جداگانه مروري خواهد داشت بر عجيب‌ترين نمايشگاه‌هايي که در سال‌هاي اخير در دنيا برپا شده اند.

سلسله خبر‌هايي که نگاهي به يک نمايشگاه هنري در زير آب آغازگر آن است.

در سال ۲۰۱۱ يک عکاس مشهور به نام آندرياس فرانک، تصميم گرفت نمايشگاه هنري اش را در زير آب برگزار کند. اين نمايشگاه با عنوان «دنياي غرق شده» در کشتي وندنبرگ در حوالي فلوريدا بر پا شد. فرانک گفته بود که اين نقاشي‌ها در حقيقت عکس‌هاي دستکاري شده‌اي هستند که نحوه زندگي، فرهنگ و تاريخ زندگي اروپايي را تداعي مي‌کند.

به اين منظور او مدل هايش را با لباس‌هايي از مردم دهه ۴۰ و ۵۰ ميلادي به استوديو برد و تصاويري از آن دوره اروپا را بازسازي کرد. در حقيقت او با اين کار زندگي را به کشتي وندنبرگ که در سال ۲۰۰۹ غرق شده بود بازگرداند.

از اين نمايشگاه به عنوان يکي از منحصر به فردترين نمايشگاه‌هاي هنري سال‌هاي گذشته ياد مي‌شود. با اين همه عکس‌هايي که آندرياس فرانک با پوششي خاص از پلاستيک و شيشه آماده کرده و با کمک غواص ها، آن‌ها را با آهنربا به ديواره کشتي متصل کرده بود، بعد از چند ماه به دليل نمک و جلبک کم رنگ شدند. هرچند او بعد‌ها نمايشگاه دومش را هم در همين کشتي غرق شده برپا کرد و اين بار تابلوهايش را به وسيله شيشه‌هاي فلکسي پوشاند و با استفاده از قاب‌هاي فولاد ضدزنگ و چسب سيليکون عايق بندي کرد.

بازديدکنندگان براي تماشاي اين عکس‌ها بايد از لباس غواصي استفاده مي‌کردند.

کشتي وندنبرگ (Gen. Hoyt S. Vandenburg) با طول ۵۲۳ فوت دومين سازه بزرگ زير دريا در دنياست که در ۱۱ کيلومتري جنوب جزيره Key West قرار دارد.

در ادامه تعدادي از عکس‌هاي اين نمايشگاه را مشاهده مي‌کنيد:

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar