نماد آخرین خبر

حکمت/ دنیا مزرعه‌ی آخرت است

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
حکمت/ دنیا مزرعه‌ی آخرت است
باشگاه خبرنگاران/ آيه 19 و 20 سوره‌ي شوري أللَّهُ لَطِيفٌ بِعِبَادِهِ يرْزُقُ مَن يشَآءُ وَهُوَ الْقَوِي الْعَزِيزُ (19) مَن کانَ يرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَمَن کانَ يرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَالَهُ فِي الْآخِرَةِ مِن نَّصِيبٍ (20) خداوند نسبت به بندگانش با مهر و لطف رفتار مي‌کند، هر که را بخواهد (و صلاح بداند) روزي مي‌دهد و اوست تواناي غالب. (19) آن که کشت آخرت بخواهد براي او در کشتش مي‌افزاييم و آن که کشت دنيا بخواهد از آن به او مي‌دهيم و در آخرت هيچ نصيبي ندارد. (20) * در معناي لطف، نرمي و دقّت نهفته است. خداوند لطيف است يعني به دقايق امور احاطه دارد و هر کاري را، به سهولت و آساني انجام مي‌دهد. (تفسير الميزان) * اراده آخرت نشانه‌ي: وسعت ديد، دل کندن از دنيا، ايمان به وعده‌هاي الهي، رنگ بقا دادن به فاني‌ها و در يک جمله نشانه عقل و انتخاب احسن است. * در آيه 20، انسان به کشاورز، عمل او به کشت، نيت او به بذر و دنيا و آخرت، به مزرعه و محل برداشت تشبيه شده است. آخرت از دنيا مهم‌تر است زيرا: 1. براي آخرت‌خواهان توسعه و رشد است. «نزد له في حرثه» 2. آخرت‌خواهان از دنيا بهره کمي مي‌برند ولي دنياخواهان هيچ بهره‌اي از آخرت ندارند. «ما له في الاخرة من نصيب» 3. آخرت‌خواهان به همه اهداف خود مي‌رسند. «نزد له في حرثه» ولي دنياخواهان تنها به گوشه‌اي از اهداف خود مي‌رسند. «نؤته منها» * بر خلاف مخلوقات که لطيف آن‌ها قوي نيست و قوي آن‌ها لطيف نيست، خداوند هم لطيف است و هم قوي. «لطيف... القوي» * قدرت خداوند هرگز شکست نمي‌پذيرد. «القوي العزيز» * رزق الهي برخاسته از لطف خداست. «لطيف بعباده يرزق» * قدرت و لطف خدا ضامن روزي‌رساني به مردم است. «لطيف بعباده يرزق... و هو القوي» * انسان در انتخاب راه آزاد است. «من کان يريد... من کان يريد...» * ارزش کار انسان وابسته به اهداف دور و نزديک و نيت اوست. «يريد حرث الاخرة - يريد حرث الدنيا» * همه داده‌ها از خداست. «نزد له - نؤته منها» و عطاي خدا متناسب با نيت و انتخاب انسان است. «من کان يريد.... من کان يريد» * نقش انسان تنها در انتخاب و تصميم است، مقدار کاميابي مربوط به اراده خداست. «نزد له - نوته منها» * هدف قرار دادن دنيا سبب محروميت کامل از آخرت است. «يرث حرث الدنيا... ما له في الآخرة من نصيب»