تبیان/ افسردگی خندان یا walking depression نوعی افسردگی است که بدون اینکه جلوی کار و زندگی و روابط فرد را بگیرد و اختلال ایجاد کند، بر خلق‌وخو و احساسات و افکار و نگرش فرد به زندگی اثر می‌گذارد. افسردگی خندان مانند دیگر انواع افسردگی، نوعی بیماری روحی و روانی جدی است که به درمان نیاز دارد، حتی اگر مانند دیگر انواع افسردگی از بیرون دیده نشود.
 
افسردگی یک اختلال روحی بسیار شایع است. هرچند بسیاری از ما افسردگی را به صورت اندوه و کاهش توانایی در عملکردهای روزانه و از دست دادن علاقه‌مندی‌ها می‌شناسیم؛ اما در واقع افسردگی برای هرکسی می‌تواند متفاوت باشد.

اگر احساس افسردگی می‌کنید اما هنوز می‌توانید زندگی نرمال شخصی و حرفه‌ای خود را داشته باشید، ممکن است به افسردگی خندان دچار باشید.
افسردگی خندان یا walking depression نوعی افسردگی است که بدون اینکه جلوی کار و زندگی و روابط فرد را بگیرد و اختلال ایجاد کند، بر خلق‌وخو و احساسات و افکار و نگرش فرد به زندگی اثر می‌گذارد. افسردگی خندان مانند دیگر انواع افسردگی، نوعی بیماری روحی و روانی جدی است که به درمان نیاز دارد، حتی اگر مانند دیگر انواع افسردگی از بیرون دیده نشود.
   
افسردگی خندان چیست؟
افسردگی خندان عبارتی است که به نوعی بیماری روحی گفته می‌شود که خیلی از علائم افسردگی مانند بدبینی، از دست دادن علاقه به خیلی از فعالیت‌ها و

احساس ناامیدی و بی‌ارزش بوده و گناه را شامل می‌شود.

افسردگی خندان برخلاف دیگر انواع افسردگی که می‌توانند عملکردهای روزانه فرد را مختل کنند، اغلب جلوی چشم دیگران نیست و به فرد اجازه می‌دهد با

وجود اینکه از درون حس و حال خوبی ندارد و دچار اندوه است، زندگی عادی خود را ادامه دهد.

افسردگی خندان مانند اختلال عمده افسردگی می‌تواند اثر جدی بر تندرستی‌تان بگذارد، سلامت روانتان را تهدید کند و اعتمادبه‌نفستان را از بین ببرد و به شما احساس بی‌ارزش بودن بدهد، حتی اگر از بیرون فردی با اعتمادبه‌نفس و با روانی سالم دیده شوید.

علائم افسردگی خندان چیست؟
افسردگی خندان شامل خیلی از علائم مشابه اختلال افسردگی است که البته بعضی از این علائم می‌توانند کم‌شدت‌تر یا کمتر آشکار باشند. این علائم ممکن است بر شما اثر بگذارند، اما مانع چندانی برای زندگی شخصی و اجتماعی‌تان ایجاد نکنند.

. احساس ناامیدی، بی‌ارزش بودن و گناهکار بودن نسبت به چیزی

. احساس مداوم اندوه، تهی بودن و اضطراب

. زیاد حساس شدن و آستانه‌ی تحمل پایین

. نگاهی بدبینانه به زندگی و ناتوانی در احساس شاد بودن

. بی‌علاقگی نسبت به سرگرمی‌ها و فعالیت‌هایی که قبلا دوست داشتید

. مشکل در تمرکز، یادآوری اطلاعات یا تصمیم‌گیری

. خستگی و احساس اینکه هیچ‌وقت انرژی کافی ندارید

. احساس بی‌قراری و عدم توانایی برای آرام شدن

. تغییرات ناگهانی در اشتها، عادت‌های غذایی و ساختار بدن

. کُند شدن حرکات بدن، مثلا کُند و شُل حرف زدن

. مشکل در به خواب رفتن، خواب ماندن و بیدارشدن در زمان معمول

. درد، گرفتگی، سردرد و دیگر ناراحتی‌های جسمی

. زیاد خوابیدن و خستگی که در طول روز وجود دارد

. افکار مرگ و خودکشی یا تلاش برای خودکشی

اگر افسردگی خندان داشته باشید ممکن است فقط چند علامت بالا را داشته باشید و شاید احساس کنید اثرات آن روی زندگی‌تان چندان شدید نیست.

نشانه‌هایی که نشان می‌دهند افسردگی خندان دارید
یک راه‌حل ثابت برای درمان افسردگی وجود ندارد اما وقتی افراد افسرده‌اند معمولا علائم مشابهی را تجربه می‌کنند که می‌تواند آشکار یا دور از چشم باشد.

. خیلی زودرنج و حساس شده‌اید
تحریک‌پذیری عصبی یکی از علامت‌های رایج افسردگی است که می‌تواند حتی زمانی که احساس بدی ندارید هم وجود داشته باشد. اگر خیلی زود می‌رنجید یا بیشتر از حد معمول واکنش نشان می‌دهید می‌تواند علامت افسردگی خندان باشد.

. میل جنسی‌تان ضعیف‌تر و کمتر شده است
افسردگی در خانم‌‌ها ارتباط بسیار نزدیکی با افت تمایلات جنسی‌شان دارد. اگر افسردگی خندان داشته باشید ممکن است احساس کنید مثل قبل احساسات جنسی ندارید و انگار رابطه جنسی برایتان چندان لذت‌بخش نیست.

. تمرکز روی کارها برایتان سخت‌تر شده است
وقتی افسرده‌اید به سختی می‌توانید روی کاری تمرکز کنید یا درست تصمیم بگیرید. انگار انجام کارها و مسئولیت‌ها سخت‌تر از قبل به نظر می‌رسد.

. اغلب احساس می‌کنید چیزی درست نیست
به جای اینکه آشکارا احساس اندوه، اضطراب و نارضایتی کنید ممکن است فقط این احساس را به طور مداوم داشته باشید که چیزی در زندگی‌تان درست نیست.

. احساسات خود را از دیگران پنهان می‌کنید
به جای اینکه اجازه دهید دیگران از احساسات شما باخبر شوند یا علائم افسردگی را نشان دهید، به عنوان یک مکانیسم دفاعی سعی می‌کنید هیجانات واقعی خود را از دیگران مخفی کنید.

. با وجود علائمی که دارید باز هم می‌توانید زندگی طبیعی خود را حفظ کنید
برای برخی از افراد، افسردگی یک بیماری روحی ناتوان‌کننده است؛ اما اگر شما افسردگی خندان داشته باشید، شاید بتوانید جلوی تاثیر علائم بر کار و زندگی‌تان را بگیرید. بنابراین خانواده و دوستان‌تان به سختی می‌توانند متوجه شوند شما حال و احساس خوبی ندارید و همین می‌تواند درمان را سخت‌تر کند.

علت افسردگی خندان چیست؟
اختلالات افسردگی بی‌نهایت شایع‌اند، با این وجود کارشناسان هنوز نتوانسته‌اند علت‌های دقیق آن را مشخص کنند؛ اما می‌دانیم که عوامل خطر خاصی در سبک زندگی ممکن است احتمال ابتلا به افسردگی را بیشتر کنند:

. عوامل ژنتیکی مانند سابقه‌ی افسردگی در خانواده
. تغییرات ناگهانی در زندگی، مثلا از دست دادن یک عزیز یا از دست دادن شغل
. کاهش حمایت اجتماعی یا از دست دادن افرادی که پشتیبان بوده‌اند
. تجربیات تروماتیک یا مزمن، استرس مداوم و یا شدید
. بیماری‌های جسمی مانند دیابت، سرطان یا بیماری قلبی
. داروها ازجمله آن‌هایی که برای عوارض گفته شده در مورد قبل مصرف می‌شوند
. اضطراب زیاد طی دوران کودکی یا نوجوانی

ظاهرا عوامل ژنتیکی یکی از بزرگ‌ترین نقش‌ها را در افسردگی دارند. اگر یکی از اعضای درجه یک خانواده‌تان افسردگی داشته باشد، احتمال اینکه شما نیز به این مشکل دچار شوید سه برابر بیشتر خواهد شد.

درمان افسردگی خندان
افسردگی قابل درمان است و افسردگی خندان هم درمان می‌شود. اگر فکر می‌کنید دچار افسردگی خندان هستید، اولین کاری که باید بکنید این است که به روان‌شناس مراجعه کرده و در مورد علائمتان حرف بزنید.

داروهای ضدافسردگی
افسردگی اغلب با داروهای ضدافسردگی درمان می‌شود. این دسته از داروها با افزایش سطح برخی از هورمون‌های بدن، رفتارها و خلق‌وخویتان را تنظیم می‌کنند.

داروهای رایج ضدافسردگی شامل مهارکننده‌‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) و مهارکننده‌های بازجذب سروتونین – نوراپی نفرین (SNRIs) می‌شوند.
داروهای ضدافسردگی در کاهش شدت علائم این عارضه و کمک به بهبودی موثرند اما یک شبه اثر نمی‌کنند. داروهای ضدافسردگی به دو تا چهار هفته زمان نیاز دارند تا کم‌کم احساس کنید بهتر شده‌اید.

همچنین ممکن است متوجه شوید علائم غیرخُلقی‌تان مانند عادات خواب و اشتها، پیش از اینکه روحیه‌ و افکار و احساساتتان بهتر شود، شروع به بهبودی کرده‌اند. اگر پزشک برایتان داروی ضدافسردگی تجویز کرده حتما آن را طبق دستور پزشک مصرف کنید. بدون نظر پزشک و خودسرانه مصرف دارو را قطع نکنید یا دوز مصرفی‌تان را تغییر ندهید.

افسردگی خندان برخلاف دیگر انواع افسردگی که می‌توانند عملکردهای روزانه فرد را مختل کنند، اغلب جلوی چشم دیگران نیست و به فرد اجازه می‌دهد با وجود اینکه از درون حس و حال خوبی ندارد و دچار اندوه است، زندگی عادی خود را ادامه دهد

روان درمانی
روان‌درمانی یکی از معمول‌ترین درمان‌های افسردگی است. از این شیوه معمولا در کنار دارودرمانی استفاده می‌شود تا به شما کمک کند کنترل علائمتان را به دست بگیرید و طرز فکرتان را تغییر دهید و کم‌کم از شدت افسردگی‌تان بکاهید.

انواع رایج روان‌درمانی برای کنترل افسردگی شامل رفتاردرمانی شناختی (CBT)، حل‌مسئله‌درمانی (PST) و روان‌درمانی میان‌فردی (IPT) می‌شود.
در این شیوه‌های درمانی از تکنیک‌ها و رویکردهای گوناگونی برای کمک به تغییر طرز فکر و آموزش مهارت‌های غلبه بر علائم افسردگی استفاده می‌شود. روان‌درمانی نیز مانند دارودرمانی موثر است؛ اما نتایج فورا به دست نمی‌آیند. شاید لازم باشد چندین جلسه درمانی را هفته‌ها و ماه‌ها پشت سر بگذارید تا تغییرات شروع شوند و مهارت‌ها را یاد بگیرید.

تغییرات در سبک زندگی و رفتارها
هرچند یک سبک زندگی سالم نمی‌تواند جای دارودرمانی و روان‌درمانی را بگیرد؛ اما تغییراتی که در عادات و سبک زندگی‌تان ایجاد می‌کنید می‌تواند از شدت علائمتان بکاهد و کیفیت زندگی‌تان را بالا ببرد.

اجازه دهید عزیزانتان بدانند با چه حس و حالی مواجهید
یکی از مشکلات افسردگی خندان این است که دیگران متوجه نمی‌شوند حال روح و روانتان خوب نیست و برای همین نمی‌توانند به کمکتان بشتابند. وقتی احساس افسردگی می‌کنید، از اعتماد کردن به یک عزیز یا یک دوست صمیمی نترسید. یادتان باشد این افراد می‌توانند شبکه‌ای از حامیان شما را تشکیل بدهند.

از دیگران دوری نکنید
اگر افسرده‌اید شاید وسوسه شوید بیشتر وقتتان را تنهایی بگذرانید؛ اما تحقیقات نشان داده محدودکردن ارتباطات اجتماعی، استرستان را بیشتر می‌کند و به علائم افسردگی و اضطرابتان شدت می‌دهد.

سعی کنید بیشتر با دیگران وقت بگذرانید، حتی اگر احساس می‌کنید این کار را دوست ندارید. دیدار با دوستان و عزیزان در یک دورهمی شام یا ناهار یا حتی یک گپ کوتاه به شما کمک می‌کند حال بهتری پیدا کنید و از انزوا خارج شوید.

برای کمک به بهبودی‌تان هدف تعیین کنید
هدف‌های واقع‌گرایانه و کوچکی برای خود در نظر بگیرید تا بیشتر احساس ارزشمند بودن کنید و در جهت بهبودی روانتان سریع‌تر پیش بروید. هدف‌هایی تعیین کنید که قابل دسترس باشند، مثلا یک روز را بدون افکار منفی و غم‌انگیز طی کنید. کم‌کم که پیشرفت کردید و حالتان بهتر شد، هدف‌هایتان را نیز بزرگ‌تر و جدی‌تر کنید تا به طور پیوسته در حال تلاش به سمت وضعیت روحی و روانی سالم‌تر و متعادل‌تر باشید.

به طور منظم ورزش کنید
ورزش کردن فقط برای سلامت جسمتان مفید نیست، بلکه حالتان را نیز بهتر می‌کند. مثلا فعالیت بدنی منظم می‌تواند ترشح اندورفین‌ها را افزایش داده و به عملکرد بهتر مغز کمک کند.

سعی کنید در هفته دست‌کم ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط ورزش کنید، حتی اگر یک پیاده‌روی ساده یا دوچرخه‌سواری باشد. کمی فعالیت هوازی هم می‌تواند برای سلامت جسم و روانتان عالی باشد.

از اینکه افسردگی دارید خجالت نکشید
افسردگی بی‌نهایت شایع است و افسرده بودن به این معنی نیست که شما ضعیف هستید، در زندگی شکست خورده‌اید یا ایراد زیاد دارید. هیچ دلیل و توجیهی برای احساس خجالت شما وجود ندارد. به جای اینکه سعی کنید افسردگی‌تان را پنهان کنید، درک کنید که احساس افسردگی کردن مثل هر مشکل دیگری است که راه‌حل دارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar