مسئول مرکز ديابت جهاد دانشگاهي استان آذربايجان شرقي معتقد است: شيوع روز افزون ديابت، بهداشت و سلامت جامعه را تهديد ميکند. گلشيد اجلالي در همايش ديابت و راههاي کنترل آن که به همت مرکز پزشکي جهاد دانشگاهي استان برگزار شد، با تاکيد بر اينکه رژيم درماني از مهمترين روشهاي کنترل يا پيشگيري از عوارض ديابت است، افزود: داشتن رژيم صحيح غذايي موجب تنظيم قند خون در اين بيماران ميشود. وي عنوان کرد: در اين همايش تاکيد شد که داشتن رژيم غذايي صحيح علاوه بر کنترل ميزان مطلوب قند و چربي خون، باعث تامين کليه مواد مغذي لازم براي رشد و نمو، حفظ سلامتي بدن و فعاليت شخص شده و از ايجاد عوارض زود رس يا دير رس ديابت مانند عوارض قلبي - عروقي، کليوي، چشمي، پوستي و عصبي و جلوگيري ميکند. مسئول مرکز ديابت جهاددانشگاهي استان در اين همايش با اشاره به اينکه در چهار سال متوالي، شعار روز جهاني ديابت، آموزش و پيشگيري از بروز ديابت نامگذاري ميشود، گفت: بيش از 50 درصد بيماران، اطلاعي از بيماري خود ندارند در حالي که اگر با آموزشهاي لازم با علايم آن آشنايي يابند، ميزان ابتلايان به اين بيماري کاهش قابل توجهي خواهد يافت. اجلالي با ابراز تاسف از اينکه شروع سن ديابت در کشور 25 تا 45 سالهها را شامل ميشود، افزود: بيماري ديابت 10 تا 15 سال طول عمر را کاهش ميدهد. مسئول مرکز ديابت جهاد دانشگاهي استان، شهرنشيني، ماشيني شدن زندگي و رژيم غذايي غلط را در افزايش آمار مبتلايان به بيماري ديابت موثر دانست و گفت: اگر قند بيماران ديابتي تحت تاثير قرار گيرد، مبتلايان از عوارض ديابت درامان خواهند بود و عمر طبيعي خواهند داشت. وي با تاکيد بر اينکه بايد افراد بالاي 35 سال، سالانه يک بار آزمايشات لازم براي پيشگيري از ديابت را انجام دهند، گفت: احتمال نابينا شدن در افراد مبتلا به ديابت 25 برابر افراد عادي است. منبع: عصر ايران