فرارو/ تاثیر مثبت اندیشی بر استرس به گرایش فرد برای تجربه احساسات مثبت و تعامل با دیگران و چالش‌های زندگی به روشی مثبت اشاره دارد و تأثیر نگرش منفی شامل تجربه احساسات به روشی منفی، عواطف منفی و منفی‌نگری بیش‌تر در روابط و محیط اطراف است.
این دو حالت گرچه به هم وابسته هستند، از یکدیگر مستقل‌اند. هر فردی می‌تواند از نظر نگرش بیش از حد مثبت و  بیش از حد منفی باشد و تنها یک نگرش داشته باشد. هر دو حالت از بسیاری جهات بر زندگی ما تأثیر می‌گذارند، به‌ویژه زمانی که از استرس و نحوه کنترل آن صحبت می‌شود.
تأثیر مثبت‌اندیشی بر استرس
تأثیر مثبت‌اندیشی با سایر ویژگی‌های افراد که تمایل بیش‌تری به شادی دارند، مانند خوش بینی، برون‌گرایی و موفقیت همراه است. تأثیر نگرش مثبت فقط یک محصول جانبی دیگر از زندگی شاد و کم‌استرس نیست؛ بلکه یک عامل تأثیرگذار است. 
تأثیر مثبت‌اندیشی می‌تواند به‌تنهایی باعث کاهش سطح استرس شود. این تنها قسمت ماجرا نیست؛ بلکه افراد خوش‌بین و برون‌گرا موفق‌تر هستند و حتماً تأثیر مثبت‌اندیشی را در زندگی تجربه کرده‌اند؛ زیرا چیز‌های زیادی برای خوشحالی وجود دارند و درنهایت کم‌تر دچار استرس می‌شوند. می‌توانید صرفاً با بهره‌وری از نگرش مثبت یا گام برداشتن برای داشتن یک روحیه بهتر انعطاف‌پذیری بیش‌تری را در مقابله با استرس تجربه کنید.
نظریه گسترش و ساخت
باربارا فردریکسون، روانشناس به طور گسترده در مورد تأثیرات مثبت‌اندیشی بر استرس تحقیق کرده و مدلی از تأثیر متقابل نگرش مثبت با انعطاف‌پذیری را ارائه داده است که به عنوان تئوری روان‌شناسی مثبت "گسترش و ساخت" شناخته می‌شود. فردریکسون و محققان دریافته‌اند که وقتی به خودمان روحیه می‌بخشیم، می‌تواند دیدگاه ما را گسترش بدهد، طوری که در زندگی خود شاهد امکانات و انعطاف‌پذیری بیش‌تر در مقابل شرایط سخت و استرس‌زا هستیم.

این منابع شامل موارد زیر است:

• منابع جسمی: شامل انرژی، استقامت، تناسب اندام و سلامتی کلی است. برای مثال اگر روحیه خوبی دارید، ممکن است انگیزه بیش‌تری برای رفتن به باشگاه و تقویت استقامت و قدرت عضلانی خود داشته باشید.

• منابع روان‌شناختی: شامل توانایی انتخاب چشم‌انداز‌های خوش‌بینانه‌تر، بیرون کشیدن خود از نشخوار فکری یا تحمل برنامه‌های پر تحرک بدون تجربه فرسودگی شغلی می‌شود. برای مثال اگر تأثیر مثبت‌اندیشی بیش‌تری را تجربه کنید، ممکن است کم‌تر درگیر نکات منفی باشید و ممکن است روی احتمالات زندگی خود تمرکز کنید.

• منابع اجتماعی: به معنای روابط اجتماعی و حمایتی بیشتر است، دوستانی که آغوش بازی برای شنیدن درد و دل‌های شما داشته باشند یا در صورت گذراندن یک دوره سختی برای شما یک توصیه عالی ارائه می‌دهند. اگر به طور مزمن ناراحت هستید، ممکن است کسانی را که می‌توانند در زندگی از شما حمایت کنند، از خود دور کنید. درحالی‌که اگر تأثیر مثبت از خود نشان بدهید، ممکن است به یک دوست جذاب تبدیل شوید. پیروی از این منابع می‌توانند به انعطاف‌پذیری بیش‌تر در مقابل استرس کمک کند. به طور کلی مثبت‌اندیشی، انعطاف‌پذیری بیشتری را نسبت به استرس ایجاد می‌کند و می‌تواند به صورت "مارپیچ رو به بالا" عمل کند.

متأسفانه تأثیر نگرش منفی می‌تواند به همان روش عمل کند. به همین دلیل است که واقعاً به پرورش خلق و خوی مثبت و لذت در زندگی کمک می‌کند. این باور تنها چیزی نیست که در لحظه منجر به داشتن احساسات خوب می‌شود؛ اما می‌تواند راهی برای تجربه استرس کم‌تر و به طور کلی زندگی شادتر باشد. مطمئن باشید که ارزشش را دارد تا برای افزایش رفتار‌هایی که به مثبت‌اندیشی می‌انجماند، تلاش کنید. در این صورت افزایش تأثیر مثبت‌اندیشی کاملاً ساده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar