فرارو/ تنهایی اگر یک احساس کوتاه مدت باشد، می‌تواند مفید باشد و انسان را به تقویت روابط تشویق کند؛ اما تنهایی مزمن احساس بسیار ناخوشایند و مضری است.

توسعه زندگی مدرن و گسترش ابزار‌های ارتباطی در دوران معاصر باید ما را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک و در تعامل با هم قرار بدهد؛ اما انسان در در دوران کنونی و عصر مدرن بیش از قبل با مسئله «تنهایی» دست به گریبان شده است. اگرچه استفاده ما از ابزار‌های ارتباطی روز به روز بیش‌تر شده است، به نظر می‌رسد که این مسئله دقیقاً همان چیزی باشد که باعث می‌شود احساس تنهایی کنیم. اگر شما هم چنین حسی دارید و دوست دارید خود را از این مسئله خلاص کنید، وبسایت سلامتی psychologytoday راه‌هایی را در پیش روی شما قرار می‌دهد که می‌تواند با استفاده از آن‌ها بر تنهایی خود غلبه کنید.

تنهایی به چه معناست؟
تنهایی یک حالت ذهـنـی دردنـاک از احساس نداشتن رابطه با دیگران است. هـنگامـی کـه تـنهایید، احساس نیاز به تفاهم و اشتیاق برای قسمت کردن احسـاسات و افـکارتان با دیگران در شما پدیدار می‌شود. به عبارت دیگر احساس تنهایی پاسخی پیچیده و عمدتاً ناخوشایند به انزوا یا کمبود هم‌صحبتی است. این پاسخ معمولا شامل احساس اضطراب از کمبود ارتباط و اشتراک با دیگران است که از گذشته شروع شده و تا به آینده ادامه خواهد داشت.
 
البته این احساس ممکن است زمانی که فرد در اطراف خود افرادی را دارد نیز وجود داشته باشد. بیش‌تر افراد در برخی لحظات زندگی تنهایی را تجربه می‌کنند. تنهایی اگر یک احساس کوتاه مدت باشد، می‌تواند مفید باشد و انسان را به تقویت روابط تشویق کند؛ اما در طرف دیگر تنهایی مزمن برای انسان بسیار مضر است. بررسی‌ها و مطالعات فراوان نشان می‌دهد که تنهایی یک فاکتور خطر قابل توجه برای پیامد‌های بهداشت روانی و جسمی ضعیف است.

پیامد‌های تنهایی چیست؟
انزوا فقط یک موضوع اجتماعی نیست، تنها ماندن روی وضعیت جسمی و فیزیکی انسان نیز تاثیر می‌گذارد. افزایش فشار خون، افزایش کلسترول، افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، کاهش عملکرد مغز و صد‌ها بیماری دیگر همگی از عوارض جانبی تنها شدن افراد است. براساس حقایق و یافته‌های موجود در حالت کلی تنهایی می‌تواند احتمال مرگ زودرس را تا ۲۶ درصد افزایش بدهد.
 
تحقیقات نشان می‌دهند که تنها ماندن روی سلامت روانی افراد نیز اثر دارد. نکته جالب این است که اگر فرد قبلا به یک مشکل روحی و روانی مبتلا بوده باشد، احتمال دارد که بیش‌تر احساس تنهایی کند. حس انزوا می‌تواند اثرات بسیار مخرب و منفی روی سلامت روانی فرد و در نتیجه آن سلامت روانی جامعه داشته باشد. ماهیت رابطه دو طرفه است و اگر فردی احساس افسردگی یا اضطراب بیش از حد داشته باشد، ممکن است در تعامل با دیگران دچار مشکل شود، به گونه‌ای که برقراری ارتباط و تعامل با آن‌ها برایش دشوار شود.
 
پس سعی خواهد کرد تا حد ممکن از برقراری ارتباط دوری کند که همین امر به منزوی شدن هرچه بیش‌تر او منجر می‌شود. این چرخه معیوب مرتب تکرار می‌شود. به این ترتیب ابتدا فرد حس خوبی ندارد؛ سپس منزوی می‌شود و درنهایت به تنهایی دچار می‌شود. انزوا و تنها ماندن باعث افزایش علائم افسرگی، ایجاد استرس، ناتوانی کنترل استرس، ترس از ارزیابی منفی، اضطراب، عصبانیت و هم‌چنین کاهش خوش‌بینی و عزت نفس می‌شود.

راه‌های غلبه بر تنهایی چیست؟
۱. محبت کردن به خود را تمرین کنید: مهربان بودن با خود در لحظات دشوار می‌تواند بسیار ضروری باشد. وقتی احساس تنهایی می‌کنیم، سرزنش کردن خود به هیچ‌وجه مفید نیست؛ بنابراین سرزنش‌های مضر خود را محدود کنید، برخی از مراقبت‌های شخصی خود را افزایش بدهید و به طور کلی یک استراحت به خودتان بدهید. شاید یک پیاده‌روی در طبیعت یا یک حمام آب گرم بتواند برای ورود شما به روحیه مهربانی مفید باشد.

۲- در لحظه حال زندگی کنید: وقتی احساس خوبی نسبت به چیزی دارید، فوراً آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. منظور از «اشتراک» برقرای ارتباط از طریق رسانه‌های اجتماعی نیست. شما می‌توانید با دوستان خود تماس بگیرید و در مورد لحظه‌های خوب خود گفتگو کنید یا با افرادی که با آن‌ها کار می‌کنید، به اشتراک بگذارید. به خاطر داشته باشید که لازم نیست چیز‌های مثبتی که می‌خواهید آنها را به اشتراک بگذارید، بزرگ باشند. این امر می‌تواند به سادگی یک حس خوب در هنگام بیدار شدن از خواب باشد که شما آن را با گفتن یک جمله ساده مانند: «سلام، امروز احساس خوبی دارم» با نزدیکان خود به اشتراک بگذارید. این موضوع به سادگی می‌تواند در غلبه بر تنهایی به شما کمک کند.

۳. در زندگی واقعی ارتباط برقرار کنید: برقراری ارتباط در زندگی واقعی ممکن است به آسانی گذشته نباشد. ما برای این کار بیش‌تر برای این کار از تلفن‌های هوشمند خود استفاده می‌کنیم. هرچند که امروز این روش از نظر فرهنگی پذیرفته شده است، اگر ارتباطات حضوری قوی‌تری برقرار کنیم، می‌توانیم تنهایی خود را کاهش بدهیم. ما این کار را با نگاه کردن به چشمان نزدیکان خود، گوش دادن به حرف‌های آن‌ها، زبان بدن و انتخاب این مسئله که حواسمان به تلفن یا فن‌آوری‌های دیگر نیست، بهتر انجام خواهیم داد.

۴. به چگونگی گذراندن اوقات فراغت خود فکر کنید: وقتی احساس تنهایی می‌کنیم، گاه فقط می‌خواهیم در گوشه‌ای بنشینیم و پنهان شویم یا ممکن است لیست کار‌های بی‌پایان ما را بیش از حد خسته کنند تا بتوانیم بیرون برویم و اجتماعی شویم. تصمیم به ماندن در خانه و سرگرم شدن با تلفن‌های هوشمند، تماشای فیلم یا بازی رایانه‌ای می‌تواند ما را در تنهایی گیر بیندازد. به عبارت دیگر ما زندگی خودمان را به شکلی ترتیب داده‌ایم که ما را از ارتباط اجتماعی معنادار محروم می‌کند. تنها راه رهایی از این وضعیت شروع یک سبک زندگی متفاوت است. از لحظه‌های فراغت خود بهره بگیرید و لحظه‌های اجتماعی بیش‌تری را با اطرافیان خود که برای شما مهم هستند، ایجاد کنید.

۵. در فعالیت‌های جمعی شرکت کنید: درگیر شدن در تعاملات اجتماعی چهره به چهره به بهبود روحیه و کاهش افسردگی منجر می‌شود. فعالیت‌هایی ازجمله حضور در فعالیت‌های داوطلبانه انسان‌دوستانه یا فعالیت‌های ورزشی جمعی می‌تواند تأثیرات مثبتی بر سلامت روان ما داشته باشد؛ بنابراین راه‌های بیش‌تری را برای قرار گرفتن در کنار افراد دیگر پیدا کنید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar