روزیاتو/ کتاب عکس های نانسن (The Nansen Photographs) اثر گِیر او کلاور (Geir O Klover) داستان ۱۲ مرد بی باک به رهبری فریتیوف نانسن (Fridtjof Nansen)، کاشف نروژی را روایت می‌کند که در ژوئن ۱۸۹۳ با هدف دستیابی به قطب شمال از نروژ حرکت می‌کنند. این داستان خارق العاده که از طریق تصاویر آرشیوی جذاب روایت می‌شود، بسیار مسحورکننده است و قابلیت این را دارد که به یک فیلم هالیوودی موفق تبدیل شود.

آنها با یک کشتی چوبی به نام فرَم (Fram) پر از اسکی، کایاک، پلیورهای پشمی و ۳۰۰۰ بطری ماء الشعیر الکلی حرکت کردند و در راه با حملات خرس های قطبی و شیرهای دریایی مواجه شدند.

نانسن در طول سفر خود که تا آگوست ۱۸۹۶ ادامه داشت به بررسی این نظریه پرداخت که جریانی از شرق به غرب در سرتاسر اقیانوس منجمد شمالی جریان دارد. او امیدوار بود که با عبور از یخ های توده ای در شمال سیبری و اقیانوس، به قطب شمال برسد. این ماجراجو زمانی که متوجه شد فرَم در حال حرکت به قطب شمال نزدیک نمی‌شود ناامید شد و درنتیجه به همراه همکارش، فردریک هالمر یوهانسن، کشتی و خدمه را ترک و با اسکی به سمت مقصد مورد نظر خود حرکت کرد.
اگرچه آنها هرگز به قطب شمال نرسیدند، اما نانسن به رکورد عرض جغرافیایی شمالی ۸۶ درجه و ۱۴ دقیقه رسید.


 
او در طول این سفر اکتشافی به همراه خدمه‌اش تحقیقات زیادی در قطب شمال انجام داد و عمق تقریبی ۴ هزار متری را اندازه گیری کرد. نویسنده اشاره می‌کند: «این اکتشاف، تئوری جریانی را که از شرق به غرب در سرتاسر اقیانوس منجمد شمالی و دریایی که قطب جنوب را احاطه کرده می‌گذرد و اینکه چرخش های زمین احتمالا بر جریان دریا اثر می‌گذارد ثابت کرد که بعدا مارپیچ اکمن نام گرفت.»

تک تک عکس های بازیابی شده که در طول سفر اکتشافی نانسن گرفته شده، به همراه یادداشت های روزانه ای که برای اولین بار به انگلیسی ترجمه شده‌اند در این کتاب آمده‌اند. ناشر می‌گوید: «عکس ها به شیوه ای تکان دهنده و گاه دلهره آوری نشان می‌دهند که دست اندارکاران این سفر چگونه زندگی روزمره خود را می‌گذرانند و به تحقیقات خود می‌پردازند، روزانه با موانع روبه‌رو می‌شوند و در نهایت این تعهد را به خوبی به پایان می‌رسانند.»

در ادامه ۱۰ عکس آرشیوی چشمگیر که در کتاب آمده را می‌بینید که ماموریت جسورانه نانسن و همکارانش را به ‌طرز درخشانی به تصویر می‌کشد.


 رونمایی از کشتی فرَم در ۲۶ اکتبر ۱۸۹۲ در کارخانه کشتی سازی در شهر نروژی Larvik. طول این کشتی ۳۹ متر بود، موتور سه سلیندر آن ۲۲۰ اسب بخار قدرت داشت و در ۲۴ ساعت ۲.۷۵ تن زغال سنگ مصرف می‌کرد


 فرَم در ۲۴ ژوئن ۱۸۹۳ از کریستیانیا (اسلو امروزی) به راه افتاد. این تصویر لحظه‌ای را نشان می‌دهد که نانسن (با کلاهی در دست در مرکز سمت راست) و خدمه در ۲ جولای ۱۸۹۳ در برگن از حضار خداحافظی می‌کنند


 خدمه کشتی، هالمر یوهانسن، هنریک گرو بلسینگ، اُتو سوردراپ و اسکات هنسن در حال بازی ورق در کشتی در طول اولین زمستان خود در کشتی


 این تصویر که در ظهر اول ماه مارس ۱۸۹۴ توسط نانسن ثبت شده، هالمر یوهانسن و در پس‌زمینه آن فرَم را نشان می‌دهد که در یخ ها گیر کرد است


 خدمه کشتی در حال بازگشت از اسکی که مهم ترین شکل ورزش محسوب می‌شد


 نانسن، هانسن و یوهانسن در ۶ آوریل ۱۸۹۴ در حال مشاهده خورشیدگرفتگی از روی یخ های در حال حرکت


 چپ: نانسن به کمک هندریکسن در پس زمینه در حال اندازه گیری دمای اقیانوس منجمد شمالی در اعماق مختلف در سال ۱۸۹۴
راست: خدمه کشتی در یک رژه برای جشن گرفتن روز قانون اساسی، جشن ملی نروژ، در ۱۷ ماه می ۱۸۹۵ به صف شده‌اند


 عکس دیگری از جشن روز قانون اساسی که خدمه را در حال شلیک به هدف نشان می‌دهد


 نانسن و فردریک جرج جکسون، کاشف انگلیسی در کیپ فلورا، شبه جزیره‌ای در جزیره نورثبروک. زمانی که یک شیر دریایی به کایاک نانسن حمله کرد و نانسن به درون آب یخ‌زده پرید، جکسون و خدمه‌اش او را نجات دادند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar