سلامت/چه کار کنیم که سرما نخوریم

منبع
بروزرسانی
سلامت/چه کار کنیم که سرما نخوریم
دکتر نرگس گرجي متخصص طب سنتي ايران، عصبانيت، خشم و ناراحتي را سبب تشديد خشکي و سردي بدن دانست و به افراد توصيه کرد: در فصل پاييز به انجام اموري بپردازيد که موجب شادي و نشاط مي‌شود و جهت تقويت قواي بدني از عطرهاي طبيعي، خوش‌بو و ملايم استفاده کنيد. وي تصريح کرد: فصل پاييز طبيعت سرد و خشک دارد و با طبيعت انسان گرم و تر مخالف است؛ بدين سبب در اين فصل توجه به مراقبت‌هاي ويژه در مناطقي که در طول پاييز بارندگي ندارند، ضروري است. اما خشکي هوا و مضرات آن در مناطقي که در طول پاييز، بارش باران مناسبي دارند، به دليل رطوبت باران کاهش مي يابد. وي با تأکيد بر خودداري از مصرف موادي که منجر به تشديد خشکي بدن در فصل پاييز مي‌شوند هم‌چون مواد غذايي سرخ‌شده، فست‌فودها و برخي ادويه‌ها، افزود: مصرف ترشي‌جات و موادي چون کلم، قارچ، بادمجان، ميوه‌هاي داراي رطوبت بالا مانند خيار و افراط در مصرف ماست و دوغ در فصل پاييز مناسب نيست.دکتر گرجي مصرف مواد داراي طبيعت گرم و تر، هم چون مغز بادام و ميوه‌هايي مانند سيب، به، گلابي، انگور و خربزه شيرين و هم چنين پرهيز از خوابيدن با معده پر در اين فصل را به افراد توصيه کرد.اين دستيار دکتراي تخصصي طب سنتي ايران، به لزوم توجه و مراقبت از کهنسالان و افراد داراي مزاج سرد و خشک در فصل پاييز اشاره کرد و گفت: بهتر است افراد داراي رطوبت بدني زياد از ميوه‌هاي خشک‏شده استفاده کنند. منبع: الف